Fata profesoară, băiatul polițist. Cât de puternice sunt diferențele de gen și stereotipurile impuse de societate, în formarea imaginii despre viitor a copiilor preșcolari? Chiar mai puternice decât mediul social și economic – raport OECD
Imaginea pe care copiii preșcolari și-o formează în privința propriului viitor influențează felul cum ei își dezvoltă abilitățile, iar această imagine este influențată, la rândul ei, de factori externi precum stereotipurile de gen într-o măsură mult mai mare decât mediul socio-economic de unde provin. La această concluzie a ajuns un raport prezentat, săptămâna aceasta, de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), bazat pe mai multe studii, inclusiv unul de anul trecut care, în premieră, analiza aspirațiile și bunăstarea copiilor la nivel internațional. Ce vor copiii? Ce îi interesează? Ce face să le întărească senzația de bunăstare, pentru ei și familiile lor? Dincolo de avuție, nivel cultural, mediu social, impactul diferențelor de gen se face, la vârsta de cinci ani, simțit foarte clar, arată raportul citat.
Raportul “Viitorul văzut la 5 ani: Aspirațiile influențate de gen pe care le au copiii cu vârste de cinci ani”, prezentat săptămâna aceasta, coroborează date din mai multe surse, dar în special din Studiul Internațional privind Învățarea Timpurie și Bunăstarea Copiilor. Acest studiu, realizat acum un an din OECD, este unul dintre puținele astfel de analize care explorează opiniile profesorilor din mediul preșcolar, ale părinților și copiilor din cinci ani nu la nivel național, ci la nivel internațional. Studiul a fost realizat în trei țări – SUA, Marea Britanie și Estonia.
Normele de gen, deja instalate la vârsta de 5 ani
Potrivit analizei citate, aspirațiile de viitor ale copiilor reprezintă un factor ce influențează motivația lor de a învăța, modul cum își aleg materiile preferate la școală, chiar și preocuparea față de viitoarea meserie. Dar aceste aspirații sunt limitate de așteptările provenite din familie și comunitate, de stereotipurile de gen, care limitează orizontul și ambițiile copiilor.
Când vine vorba despre meseriile pe care cei mici afirmă că vor să le urmeze când se fac mari, se face simțit deja impactul acestor stereotipuri. Cantitativ, situația este mult mai pregnantă în rândul băieților: jumătate din primele 30 de “roluri” menționate de băieții de cinci ani incluși în studiu sunt meserii asociate tradițional bărbaților. În cazul fetelor, un sfert din primele 30 de “roluri” alese pentru viitor sunt asociate tradițional femeilor.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
4 comentarii