G4Media.ro

Fermierii polonezi au blocat din nou granița cu Ucraina / Pentru prima…

Captura Telegram

Fermierii polonezi au blocat din nou granița cu Ucraina / Pentru prima dată, protestatarii nu permit trecerea transportului de pasageri / Kievul se gândește la represalii

Situația de la granița dintre Ucraina și Polonia escaladează din nou. Fermierii polonezi au blocat traficul de camioane la șase din cele nouă puncte de control. Pentru prima dată, protestatarii nu permit trecerea nu doar a mărfurilor, ci și a transportului de pasageri: autobuze și trenuri, scrie BBC.

Președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat că ceea ce se întâmplă la granița cu Polonia „nu poate fi considerat normal sau obișnuit”, adăugând că situația „demonstrează erodarea solidarității în fiecare zi”.

În perioada noiembrie-ianuarie, frontiera a fost blocată de companiile de transport poloneze, care au cerut introducerea unei cote privind numărul de camioane din Ucraina care intră în UE. Principala lor plângere a fost că transportul de marfă ucrainean este, în general, mai ieftin decât cel european și că firmele europene angajează acum ucraineni pentru a transporta mărfuri în interiorul UE, și nu doar din Ucraina în UE și înapoi.

Pe 9 februarie, fermierii polonezi au blocat frontiera.

Aceștia cer să nu se introducă noi inițiative de mediu ale UE (așa-numitul program Green Deal, care include și reforme fundamentale ale producției agricole), restricții privind importul de produse agricole mai ieftine din Ucraina și adoptarea de măsuri de sprijinire a creșterii animalelor.

La câteva zile după începerea blocadei, protestatarii au aruncat cereale ucrainene din mai multe camioane direct pe sol. Acest lucru a dus la o reacție dură din partea Ucrainei, pentru care exporturile de cereale reprezintă una dintre puținele surse profitabile ale economiei fragile din timpul războiului.

Ministrul polonez al Agriculturii și Dezvoltării Rurale, Czeslaw Sekierski, și-a cerut scuze pentru cerealele aruncate, dar a precizat că, deși aceasta nu a fost „o formă de protest pe deplin adecvată”, fermierii „se află într-o situație economică foarte dificilă”.

„În ajunul lucrărilor de primăvară pe câmp, ei nu au bani pentru a cumpăra îngrășăminte și produse fitosanitare. Este greu să nu le înțelegi disperarea”, se arată în declarația lui Sekierski.

Diferența fundamentală dintre protestele actuale și cele din trecut este că acum participanții lor nu permit trecerea nu numai a transportului de marfă, ci și a celui de pasageri.

La 18 februarie, pe rețelele de socializare a apărut un videoclip în care protestatarii au oprit autobuze obișnuite.

Tot în data de 18 februarie, Căile Ferate Ucrainene (Ukrzaliznytsia) au raportat că protestatari polonezi au încercat să blocheze circulația trenului de pasageri Kiev-Chelm, care transporta 260 de pasageri, majoritatea femei și copii (bărbaților de vârstă militară le este interzis, de obicei, să părăsească Ucraina).

După intervenția poliției poloneze și a lucrătorilor feroviari, linia a fost redeschisă, iar trenul și-a continuat călătoria.

„Dorim să le mulțumim colegilor noștri polonezi pentru cooperarea lor și pentru rezolvarea rapidă a problemei”, a declarat compania ucraineană într-un comunicat. “Dar blocarea traficului feroviar este inacceptabilă. Considerăm că astfel de acțiuni ale protestatarilor sunt scandaloase, având în vedere istoria parteneriatului și a relațiilor economice dintre țările noastre”.

Din cauza războiului declanșat de Rusia, căile ferate și alte mijloace de transport terestru reprezintă singura modalitate prin care ucrainenii pot călători în străinătate.

În plus, în declarația Căilor Ferate Ucrainene se menționează că astfel de acțiuni subminează capacitatea de apărare a Ucrainei și „securitatea granițelor UE în fața agresorului rus”.

Ministrul Dezvoltării Comunităților, Teritoriilor și Infrastructurii din Ucraina, Alexander Kubrakov, a calificat situația ca fiind o amenințare directă la adresa securității țării.

„Femeile și copiii care s-au refugiat din calea războiului și care se întorc acasă din diverse motive nu pot deveni ostatici ai intereselor de afaceri. Astfel de acțiuni și exemple de tratament inuman al ucrainenilor la granița UE pot fi folosite de serviciile speciale rusești pentru a escalada un conflict artificial între țările noastre”, a subliniat Kubrakov într-o conversație cu colegul său polonez.

Ulterior, vorbind la televiziunea de stat, Kubrakov a adăugat că, potrivit informațiilor sale, în urmă cu câteva zile au existat cazuri în care protestatarii nu au permis trecerea mai multor camioane cu arme.

Care este situația acum și ce s-ar putea întâmpla în viitorul apropiat?

Luni, 19 februarie, Serviciul Frontierei de Stat a Ucrainei și Ministerul Infrastructurii au raportat că transportul de pasageri se desfășoară conform programului, în timp ce situația cu mărfurile a devenit „și mai critică”.

Potrivit reprezentantului oficial al Serviciului de Frontieră al Ucrainei, Andrei Demcenko, pe 19 februarie, șase puncte de control la frontieră au fost închise : Yagodin, Ustilug, Ugrinov, Rava-Russkaya, Shegini și Krakovets.

În total, aproximativ 2.900 de camioane s-au adunat pe partea poloneză, așteptând să treacă granița și să intre în Ucraina. Cea mai dificilă situație, potrivit lui Demcenko, a avut loc la punctele de control Yagodin și Krakovets. Sâmbăta și duminica trecută, camioanele nu au fost lăsate să treacă în ambele direcții la punctul de control Yagodin”, a declarat el.

În același timp, Demcenko a precizat la telejurnal că luni partea poloneză a promis în continuare că va permite trecerea mai multor camioane pe oră spre Ucraina.

Ministrul adjunct al infrastructurii din Ucraina, Serghei Derkach, a vorbit despre aceeași situație : „În prezent, șase puncte de control sunt blocate pe partea poloneză a frontierei. Cea mai critică situație este la punctul de control Yagodin – Dorohusk, unde circulația transportului de marfă a fost complet oprită. Nu este permisă trecerea pe acolo a mărfurilor umanitare, a mărfurilor perisabile și a combustibilului. Acest lucru are un impact direct asupra capacităților noastre de apărare. De asemenea, camioanele goale care se deplasează pentru bunuri de strictă necesitate nu pot părăsi Ucraina prin acest punct; ele sunt obligate să aștepte într-o coadă de peste 15 kilometri… Șoferii trăiesc literalmente pe șosea fără condiții normale”, a declarat el.

În urmă cu o săptămână, sindicatul fermierilor independenți polonezi, Solidaritatea, a anunțat că intenționează să închidă complet frontiera cu Ucraina la 20 februarie.

„La 20 februarie, în cadrul grevei generale a fermierilor de 30 de zile, anunțăm că toate protestele vor viza blocarea completă a tuturor punctelor de trecere a frontierei dintre Polonia și Ucraina”, a declarat sindicatul într-un comunicat.

Această blocadă, potrivit Solidaritatea, va fi mult mai amplă: „Nu numai punctele de trecere a frontierei vor fi blocate, ci și centrele de comunicare și intrările în stațiile de transbordare feroviară și porturile maritime”.

Detaliile planurilor fermierilor nu sunt încă cunoscute. În special, nu este încă clar dacă restricțiile se vor aplica doar transportului de marfă sau dacă și pasagerii vor fi blocați la frontieră.

Cu toate acestea, după cum spune Andrei Demcenko, situația este deja foarte dificilă chiar și fără o blocadă generală. Cele mai mari patru puncte de control prin care camioanele cu o greutate mai mare de 7,5 tone ar putea trece granița au fost închise.

Iar la restul, trecerea este posibilă fie doar pentru camioanele care sunt goale, fie doar pentru camioanele mici.

Nu se știe dacă situația va fi rezolvată mai repede. Cu toate acestea, autoritățile ucrainene și poloneze spun că negociază în mod constant.

La 16 februarie, ministrul polonez al agriculturii, Czeslaw Sekierski, a menționat că găsirea unei ieșiri din această situație este foarte dificilă. „Negociem cu Ucraina la nivel bilateral, stabilind cote acceptabile [de produse agricole] care să nu dăuneze pieței poloneze”, a spus el, dar a adăugat că, deși „este frumos să negociem cu Ucraina, în cele din urmă ei spun că “Suntem într-o situație specială, așa că trebuie să abordăm această problemă în mod diferit”.

În aceeași zi, ediția ucraineană a Forbes a raportat că, drept răspuns, Ucraina ar putea introduce „măsuri comerciale de barieră” pentru produsele poloneze. O sursă din guvernul țării a declarat pentru publicația respectivă: „Aș dori să evit acest lucru, dar acum ne aflăm la limita de jos, iar dacă acest lucru continuă, atunci va trebui să se facă acest lucru”.

Aceste acțiuni ar putea duce la o interdicție completă sau la restricții serioase în ceea ce privește importul de produse lactate și fructe poloneze. Mai mult, autoritățile ucrainene ar putea lua o astfel de decizie în următoarele două săptămâni.

„Suntem pentru soluții constructive, dar, bineînțeles, vom fi gata să răspundem”, a declarat ministrul politicii agrare și alimentației din Ucraina, Nikolai Solski, confirmând că autoritățile ucrainene iau în considerare interzicerea importului de produse poloneze ca măsură de răspuns. “Să vedem ce se va întâmpla. Vom purta negocieri active cu partea poloneză și vom lua decizii în funcție de rezultate.”

Cu toate acestea, Ucraina se află într-o situație incomensurabil mai dificilă decât cea a Poloniei, deoarece, din cauza războiului în curs de desfășurare, marea majoritate a bunurilor sunt livrate în țară doar pe rute terestre peste granița de vest.

Iar pentru Ucraina, închiderea frontierei ar putea fi o lovitură extrem de sensibilă.

„Dacă granița Ucrainei cu Polonia nu va fi deblocată până la sfârșitul lunii, bugetul țării ar putea pierde 7,7 miliarde de grivne (aproximativ 200 de milioane de dolari) ,” a scris pe canalul său Telegram șeful Comisiei pentru finanțe din Verhovna Rada, Danilo Getmantsev.

Și aceasta este o sumă foarte serioasă pentru o țară în război.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

11 comentarii

  1. Ucraina nu e intr-o pozitie in care poate impune ceva Poloniei.

    • Ba… Au impresia ca sunt buricul pamantului. Ma mir ca nu ameninta si Nato… Dar nu cred ca e departe. Imi amintesc si acum cum incercau sa implice Nato in conflict. Cand a picat racheta in Polonia si au sustinut ca din cauza rusiei a picat. Acum vor in Nato.. Doar doar sa se activeze articolul 5 sa mearga lumea pentru ei. Vrajeala cu vrem arme etc… Deja incepe sa crape, nu mai gasesc oameni dispusi sa mearga pe front…..

  2. Le intorc spatele pana si cei care ii sustin de la bun inceput. Si mai nou ucrainienii au tupeul sa si ameninte. Totul merge conform planului.

  3. Troli rusi au invadat site-le romanesti (si nu numai). Fermierii din toata Europa au descoperit ca pot sa santajeze pentru a-si spori profiturile (nu doar in Polonia ci si in Atena astazi de ex.). Doar ca aia din Polonia sunt mai nemilosi si s-au gandit sa ii chinuie pe ucraineni pentru a obtine de la Bruxel dreptul de a folosi parloaga, de a folosi mai multe insecticide etc.

    • Aia din Polonia sunt mai nemiloși? Sa ii chinuie? Ai idee cat de mult a ajutat Polonia? Toti care nu canta pro razbel… Pro Ucraina etc.. Egal rusofili? Mergi la un control….

    • cat au ajutat fermierii polonezi (ca despre ei vorbim)? Stii tu ce au donat fermierii? Si stii tu de ce revendica fermierii polonezi reducerea restrictiilor din green deal la schimb cu deblocarea granitei cu Uncraina? Sunteti niste trolli fara scrupule

    • fermierii aia sunt niste taranoi primitivi . nu prea ii duce capul pe alde kurwa mas .

    • DaciaLogan1, ți-am văzut comentariile pe alte subiecte și chiar erau pertinente. Dar aici te înșeli amarnic. Crezi că revolta fermierilor te va ajuta cu ceva? Ești unul dintre cei care se opun ferm serviciului militar obligatoriu. Dacă întoarcem spatele Ucrainei și ne gândim doar la profitul unor fermieri, surpriză, peste câteva luni, maxim 2-3 ani, îți vor face rușii din mână de peste Dunăre. Poate chiar și de peste Prut. Și atunci, ghici ce? Vei fi obligat să te înrolezi! Pare aberant ce spun? Citește ultimele declarații ale generalului Bălăceanu și te vei edifica. Și nu, nu-s vreun senior al patriei care așteaptă să fie apărat de către cei născuți după 1990, ci un tânăr sub 30 de ani. În mod ideal, nici eu nu mi-aș dori să îmi abandonez (temporar sau… cine știe?) studiile și locul de muncă pentru a face stagiul militar. Însă văd tot mai mulți oameni care pentru un profit mai mare (îi las deoparte pe conspiraționiști și pe cei cu un nivel precar de educație) sunt capabili să genereze un val atât de mare de ură încât Putin nici să n-aibă nevoie de arme și soldați, fiindcă ne săpăm de unii singuri groapa.

  4. Mi se pare mie sau Ucraina a început să amenințe țările UE și să dea ultimatumuri? Ce înseamnă că în cazul în care granițele nu vor fi deblocate, Ucraina ia în calcul să reacționeze? Cum? Cu drone sau cu rachete?

    • Ucraina nici nu trebuie sa vrea sa reactioneze. Daca pierde razboiul vor fi rusii la granita aia si atunci or sa vada polonezii daca un tractor e mai puternic decat un T-72 rusesc. Si fermierii aia or sa vada ca soldatul sovietic nu este pretentios si nu face diferente intre femei si barbati.

  5. N-ai putea să treci peste ” subtilitățile ” astea erotice de cocalar încarcerat ? Ai rămas marcat de trecut?