Filmele create de inteligența artificială au acum propriul lor festival
Personaje făcute din noroi uscat, Paul Gauguin în Tahiti sau bunici gigantice, festivalul de film AI (inteligență artificială) de la New York a deschis o fereastră spre gama de posibilități pe care le permite acum această tehnologie accesibilă tuturor, potrivit Le Figaro.
Aproape 3.000 de scurtmetraje au fost prezentate la acest festival organizat de start-up-ul Runway AI, unul dintre cele mai avansate în ceea ce privește generarea de videoclipuri cu ajutorul inteligenței artificiale, semn al unei intense efervescențe creative. Cele zece filme selecționate au oferit o articulare neîngrădită a imaginației autorilor lor, cu universuri impresionante din punct de vedere estetic.
„Există această percepție că realizarea de filme cu AI are întotdeauna un stil foarte identificabil, dar aceste filme sunt foarte diferite unele de altele”, notează Anastadis Germanidis, cofondator al Runway. Dar cinematografia și animația au ajuns deja atât de departe în ultimii 50 de ani, datorită în parte AI, iar aceste lucrări amintesc de altele, de la Inception la The Matrix, trecând prin Pasiunea lui Van Gogh. Principala diferență este că aceste scurtmetraje au costat o fracțiune infimă din bugetul acelor filme și au fost realizate cu ajutorul unor instrumente pe care oricine le poate folosi.
Runway permite, folosind o instrucțiune scrisă în limbaj curent, crearea unui plan de câteva secunde, transformarea unei serii de imagini statice într-un videoclip scurt sau remodelarea unei secvențe existente pentru a transforma o fotografie într-un tablou, de exemplu. În februarie, OpenAI și-a lansat versiunea sa, numită Sora, în timp ce Google și Meta lucrează la propriile versiuni, numite Lumiere și, respectiv, Emu.
Pentru scurtmetrajul său, care a câștigat un premiu la festival, francezul Léo Cannone a lucrat singur pornind de la scenariul său, a generat sute de imagini cu ajutorul aplicației de inteligență artificială Midjourney, apoi le-a animat cu ajutorul Runway, făcând numeroase modificări pe parcurs.
„Un limbaj comun”
Softurile actuale sunt încă limitate în anumite domenii, în special în ceea ce privește unghiurile de filmare sau punerea în scenă a oamenilor ca într-un film live-action. „Nu puteam avea cu adevărat personaje sau cuvinte, așa că asta a creat într-un fel estetica filmului”, explică regizorul. După generare, „existau încă multe defecte, aberații în fiecare scenă, așa că a trebuit să fac multe retușuri. Nu iese gata făcut din software”.
„Dacă vreți o poveste cu personaje umane hiperrealiste, nu am ajuns încă acolo”, recunoaște Alejandro Matamala, unul dintre cofondatorii Runway. „Dar există moduri diferite de a spune o poveste”. Obstacolele tehnice vor cădea, pe măsură ce modelele pe care se bazează acest software vor continua să se îmbunătățească. Runway lucrează chiar la un așa-numit model general, care va putea înțelege mișcările din interiorul unei imagini și modul în care acestea modifică mediul înconjurător.
„Când vom ajunge în punctul în care toate modelele (concurente) vor atinge un nivel ridicat de calitate, important va fi (…) să creăm instrumente utile în jurul lor”, spune Anastadis Germanidis. Cei trei cofondatori ai start-up-ului nu au profilul clasic de ingineri în informatică și toți s-au format ca artiști la Universitatea din New York (NYU). Ei subliniază importanța stăpânirii unui „limbaj comun” între programare și creație, citând ca exemple Apple i Pixar.
„Concurența cu Hollywood”
„Pentru regizori ca mine, IA este o oportunitate de a schimba modelul tradițional de la Hollywood, care este guvernat de studiouri”, a declarat Carlo de Togni, coautor al cărții L’éveil à la création (Trezirea la creație), care a fost de asemenea premiată în cadrul festivalului. „Artiștii vor putea să dea viață unor noi povești fără a avea neapărat mijloacele necesare”, spune el, subliniind că mai multe platforme de inteligență artificială generativă oferă abonamente pentru doar câteva zeci de dolari pe lună. „Producțiile independente se vor apropia probabil de anumite filme de la Hollywood și vor concura cu acestea”, prezice regizorul italian.
Un motiv în plus de îngrijorare pentru industria cinematografică. Vara trecută, în Statele Unite, numeroși actori și scenariști au intrat în grevă timp de mai multe luni, cerând protecție împotriva inteligenței artificiale generative. Dar pentru Carlo de Togni, fascinația față de această tehnologie nu va dura decât puțin timp. „Ceea ce va face diferența după aceea”, spune el, „vor fi ideile voastre, gândurile voastre și modul în care veți folosi aceste instrumente pentru a vă reprezenta intențiile, viziunea.”
Aceste noi procese de creație ocolesc efectiv multe dintre sarcinile și locurile de muncă îndeplinite în prezent de profesioniștii din domeniul cinematografiei, cu riscul de a contracta industria. Cristobal Valenzuela, cofondator și director general al Runway, recunoaște că „anumite etape din realizarea unui film vor fi automatizate și înlocuite, dar aceste locuri de muncă se vor schimba”, nu vor dispărea.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank