G4Media.ro

Final de proiect „Tinerii acționează împotriva știrilor false”. Concluzii

sursa foto: G4Media

Final de proiect „Tinerii acționează împotriva știrilor false”. Concluzii

G4Media a derulat în perioada iulie-noiembrie 2022 proiectul „Tinerii acționează împotriva știrilor false”, în cadrul căruia a organizat patru dezbateri dedicate conștientizării de către elevi și studenți a pericolului pe care îl reprezintă dezinformarea, canalele de propagare, metode de identificare și a primit feed-back consistent de la participanți.

Cei peste 200 de tineri care au participat la workshop-urile organizate de G4Media și partenerii locali, în țară, au arătat că sunt conștienți că există acest fenomen și că poate fi nociv, dar nu le este suficient de clar cum pot exact depista știrile false și cum să reacționeze la ele. Au nevoie de instrumente și de mai multă informare pe toate aceste aspecte. De asemenea, au nevoie de informare și de argumente pentru a-i convinge și pe ceilalți – adulții din familie. 

Din cele peste 160 de formulare de feedback completate de ei, în timpul workshop-urilor, tinerii au scris ce știri false le-au atras lor atenția în mass-media sau pe rețelele sociale.

Topul știrilor false menționate de tinerii ce au participat la dezbateri:

  • Moartea lui Florin Salam (menționată de aproape o treime dintre participanți)
  • Cursurile care se vor ține numai online din cauza prețurilor la energie (informație propagată pe Facebook și Whatsapp) (circa 20% dintre participanți)
  • Rusia are de gând să atace cu bombe nucleare
  • Deepfakes cu Putin și Zelenski , declarații falsificate privind războiul – conturi Twitter de boți
  • Cei de la NASA au confirmat! În 3 zile vine sfârșitul lumii
  • Vaccinul pentru COVID cauzează autism
  • David Popovici și-a cumpărat un bolid de lux
  • Guvernul are înțelegere cu SUA pentru prin care vor testa viruși letali în laboratoare
  • Șoc pentru România! Bărbații între 18 și 55 de ani trebuie să de pregătească de război
  • Pană de curent europeană

La întrebarea legată de ce alte teme i-ar interesa pentru a afla detalii, tinerii au menționat:

  • Comunismul;
  • impactul știrilor false asupra societății;
  • Cum funcționează reclamele și cum te pot influența; reclamele false
  • Manipularea mass-mediei
  • Știrile false în scop de marketing (pentru lansarea unor firme)
  • Cum îți dai seama că o știre e cu totul adevărată dacă nu ai multe surse sigure unde să o verifici?
  • De ce nu se face un program care să verifice știrile
  • Jurnalismul independent vs, influența politică asupra presei
  • Cum pot fi oprite știrile false;
  • Importanța votului pentru societate, cum să înțelegem politica pentru a ști pe cine să votăm;
  • Repercusiuni legale pt răspândirea știrilor false; influența politică asupra presei;
  • Cum raportăm o pagina/site care distribuie fake news?

„Proiectul a scos în evidență multe nevoi ale tinerilor pentru a se orienta în labirintul de informații, nevoi pe care le  intuiam, dar acum tabloul s-a limpezit în mod semnificativ. De asemenea, având în vedere feedback-ul lor, proiectul a răspuns așteptărilor. Este impresionant că își doresc să afle mai multe și este clar că au nevoie de ghidaj din partea noastră, a jurnaliștilor și de mai multe instrumente care să fie dezvoltate constant, în procesul de selectare a informațiilor”, a spus Cristian Pantazi, redactor șef G4Media.

Proiectul a fost derulat cu sprijinul Ambasadei Regatului Țărilor de Jos.

„Ambasada Regatului Țărilor de Jos a decis să susțină inițiativa G4Media „Tinerii acționează împotriva știrilor false” pentru a ajuta tânăra generație din România să distingă știrile false de fapte. Rezultatele acestui proiect sunt încurajatoare. Tot mai mulți tineri sunt conștienți că există o problemă și sunt interesați să învețe cum să identifice informațiile de încredere. De asemenea, este important ca tinerii să facă un efort conștient de a împărtăși informații sigure și de a dezbate cu familiile și prietenii lor abilitățile de a identifica și dezbate relatările false”, a spus Excelența Sa Roelof van Ees, Ambasadorul Regatului Țărilor de Jos în România. 

Analiza extinsă a proiectului, cu detalii despre cele patru dezbateri – Alba Iulia, Constanța, Cluj Napoca și București, poate fi citit aici.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează