G4Media.ro

Financial Times: “Disperata” opoziție din Turcia mizează pe cartea naționalistă / Kemal…

Sursa foto: Facebook/Kemal Kilicdaroglu

Financial Times: “Disperata” opoziție din Turcia mizează pe cartea naționalistă / Kemal Kılıçdaroğlu încearcă să-și revigoreze campania prezidențială promițând ”să trimită acasă toți refugiații”

Plină de încredere, alianța opoziției din Turcia le-a rezervat jurnaliștilor o sală cu 600 de locuri, în același timp pregătind o piață în aer liber pentru un miting care ar urma să aibă loc după victoria în alegeri, transmite The Financial Times, citată de Rador.

Un consilier superior al candidatului prezindențial Kemal Kılıçdaroğlu prezisese că acesta ar câștiga “din primul tur” alegerile în fața autoritarului Recep Tayyip Erdoğan.

Pe parcursul evenimentelor însă, atmosfera a devenit atât de sumbră după numărătoarea voturilor de luni, încât Kılıçdaroğlu s-a simțit obligat să apară în imagini video ca să probeze că mai există încă. Bătând cu pumnul în masă, el a tunat: “EU-SUNT-AICI”.

Acest eveniment a marcat începutul unei mari transformări a principalului candidat al opoziției din Turcia, a cărui campanie a trecut de la vorbe despre primăvară, imagini cu cireși înfloriți și cu emoticoane în formă de inimă la niște discursuri belicoase care promit alungarea din țară a milioane de refugiați.

“Kılıçdaroğlu și-a condus această campanie promițând deschiderea porților paradisului. Acum el afirmă că porțile iadului trebuie închise”, declară Kemal Can, jurnalist și scriitor care, timp de peste 30 de ani, s-a ocupat de drepturile din Turcia.

“Când politicienii din Turcia ratează sau duc lipsă de rezultate rapide, ei mizează pe cartea naționalismului”.

Ultima miză a lui Kılıçdaroğlu a fost aceea de a-și schimba campania înaintea celui de-al doilea tur de pe 28 mai. Marea lui problemă este aceea de a recupera din diferența aparent insurmontabilă față de Erdoğan, care, duminica trecută, și-a adjudecat un procent de 49,5% comparativ cu cel de 44,9% al lui Kılıçdaroğlu.

În joc sunt voturile din prima rundă ale lui Sinan Oğan, de orgine azeră, cu studii la Moscova, un candidat naționalist care, în mod surprinzător, și-a adjudecat un important procent de 5%, mizând pe o platormă bazată pe tradiționalele nemulțumiri ale dreptei.

La momentul oportun, cu ocazia unei conferințe de presă programate joi, el a folosit stilul incendiar al campaniei lui Erdoğan, promițând că, de îndată ce va ajunge la putere, “va trimite toți refugiații la ei acasă”. În țară se află peste 3 milioane de refugiați sirieni care trăiesc între granițele sale, iar alții au migrat din mai multe țări, printre care și Afganistan. Imigrația este o problemă-cheie pentru toate partidele politice.

Orice efort de a promova o campanie pozitivă, bazată pe probleme reale, a fost și el abandonat doar de dragul unor atacuri directe la adresa președintelui. “Erdoğan, nu ne-ai apărat granițele”, a declarat Kılıçdaroğlu.

Ripostând la diversele acuzații ale lui Erdoğan, potrivit cărora opoziția s-ar fi aliat cu teroriștii, Kılıçdaroğlu l-a acuzat de același lucru pe Erdoğan, amintind de eforturile președintelui până în 2015, prin care a încercat să elimine insurecția militanților kurzi.

El chiar a vorbit despre relațiile de pe vremuri ale lui Erdoğan cu prelatul Fethullah Gulen, pe care acum guvernul îl acuză că ar fi orchestrat tentativa eșuată de lovitură de stat din 2016, coordonată de el de la reședința sa din Pennsylvania.

Un fost parlamentar al Partidului Popular Republican (CHP) al lui Kılıçdaroğlu afirmă că orientarea spre dreapta a acestuia “denotă disperarea” și, în cele din urmă, asta va avea repercusiuni.
“El trebuie se arate drept un lider calm, capabil și hotărât”, a declarat fostul parlamentar care însă a dorit să își păstreze anonimatul. “Tactic, mulți oameni încă vor vota pentru el, inclusiv kurzii și alți oameni care s-ar simți persecutați prin această nouă retorică”.

Nu doar Kılıçdaroğlu s-a arătat dezamăgit. Alți membri de la așa-zisa ‘masă a celor șase’ a coaliției de opoziție au înregistrat și ei rezultate slabe în alegerile parlamentare. Potrivit relatărilor presei, partidul naționalist İyi, al doilea membru ca importanță al alianței, și-a adjudecat doar 9,7% din voturi, un procent mult mai mic decât cel așteptat, care fusese totuși unul cu două cifre.

În schimb, Mișcarea Naționalistă (MHP), un partid care face parte din coaliția parlamentară a lui Erdoğan, s-a descurcat mai bine, dezminițind sondajele.

Emre Peker, un analist al Grupului Eurasia, de consultanță, afirmă că, reorientându-se și adoptând “un ton mai dur și mai agresiv”, Kılıçdaroğlu a intrat pe un teritoriu convenabil actualului guvernant turc, un militant fără limite care a cooptat efectiv MHP, cel mai stabil partid de extremă-dreaptă din Turcia. “Ori de câte ori Erdoğan își face jocul cu care este obișnuit, opoziția e într-un dezavantaj considerabil”.

Alp Coker, analist la firma de consultanță IS Held, afirmă că Kılıçdaroğlu folosea de multă vreme cuvinte dure la adresa refugiaților. “Ceea ce s-a schimbat este tonul și semnificația mesajului”, susține el.

Coker afirmă că, probabil, poziția va avea rezonanță printre mulți alegători de bază ai CHP, chiar dacă asta i-ar îngrijora pe susținătorii mai liberali din orașe mari, precum Istanbul și Ankara. Pe de altă parte, poziția riscă să-i îndepărteze pe alegătorii de stânga kurzi, care l-au susținut în număr mare pe Kilicdaroglu după ce opoziția kurdă i-a sprijinit și ea candidatura.

Totuși, energia care a convins o mare coaliție de alegători să voteze pentru Kılıçdaroğlu pare să fi dispărut în mare parte, iar liderii celorlalte cinci partide din alianță ocolesc presa și publicul din cauză că “nimeni nu dorește să fie învinuit de înfrângere”, declară Seran Selvin Korkmaz, de la Institutul de Cercetări Politice din Istanbul.

“Chiar dacă noaptea (după alegeri), Kılıçdaroğlu va apărea să-și proclame victoria, se prea poate ca el să se fi descurcat cu discursul, dar el a devenit un ratat”, afirmă ea. “Strategia opoziției va trebui să includă și o bază care să o consolideze, dar care acum este demoralizată“.

Sursa: Financial Times/ Rador/ Traducerea: Alexandru Danga

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...