G4Media.ro

Flota rusă din Moldova: zeci de petroliere gestionate de firme din Republica…

Sursa foto: MarineTraffic.com

Flota rusă din Moldova: zeci de petroliere gestionate de firme din Republica Moldova fac parte din așa-numita „flotă din umbră” cu care Kremlinul ocolește sancțiunile internaționale

Pe 4 iulie 2024, din portul rusesc Ust Luga de la Marea Baltică a ieșit tankerul petrolier Torex. Cu o capacitate de peste 100 de mii de tone, este încărcat cu petrol și ține calea spre un port din India, unde ar urma să ajungă pe 5 august, după ce a trecut prin Canalul Suez. Tankerul navighează sub pavilionul Insulelor Cook, o țară insulară din Pacificul de Sud, însă managementul lui este asigurat de o firmă din Chișinău, scrie RISE Moldova.

Torex este doar unul dintre zecile de petroliere gestionate de firmel din Republica Moldova şi care fac parte din așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei, modalitate prin care Kremlinul încearcă să evite sancțiunile internaționale impuse ca urmare a atacului asupra Ucrainei.

RISE Moldova a identificat mai multe companii moldoveneşti care au ajuns să „joace un rol important în transportul maritim de petrol rusesc. Acestea sunt controlate de persoane interpuse, unele dintre care au lucrat sau lucrează la firme şi organizaţii controlate de Dorin Damir”, se arată în investigație.

Unele date denotă că, în ultimele 6-7 luni, până la 2% din petrolul rusesc a fost transportat cu petroliere a căror management este asigurat de firme moldoveneşti care nici măcar nu au angajaţi în Moldova.

Majoritatea acestor petroliere sunt incluse în aşa-zisă „flotă din umbră” a Rusiei (Russia’s Shadow Fleet), din care în primul trimestru al 2024 făceau parte peste 400 de tankere. Printre ele sunt și 12 tankere deţinute de companii din offshorul Insulele Seychelles, dar la care managementul este asigurat de patru companii din Moldova.

Numărul petrolierelor „moldoveneşti” depăşeşte, însă, 23 de unităţi, ceea ce presupune aproape 6% din „flota din umbră” a Rusiei. Dar dacă e să dăm crezare afirmaţiilor unei companii care susține că operează cu o flotă de 50 de tankere, apoi de fapt ar putea fi vorba de circa 70 de tankere, o flotă destul de impresionantă.

Citiți tot articolul pe RISE Moldova

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

2 comentarii

  1. „Flota rusă din Moldova”
    „nu au angajaţi în Moldova”
    „companii din Moldova”

    Doresc sa atrag atentia ca referirea la teritoriul actual al RMD ca „Moldova” este incorecta istoric si factual, submineaza statalitatea Romaniei si uzurpeaza patrimoniul istoric si cultural al Romaniei.
    Actul unirii de la 1918 facea referire la „Basarabia” – acesta era numele cu care era cunoscuta, prin extensie, regiunea dintre Prut si Nistru dupa ce a fost anexata de Imperiul Tarist la 1812.
    Denumirea de „Moldova” sugereaza, intr-un mod foarte perfid, ca regiunea respectiva este continuatoarea Voievodatului Moldovei istorice – care insa a incetat sa existe din 1859 cand, impreuna cu Tara Romaneasca, a format Romania, care este succesorul juridic şi administrativ al ambelor principate.

    Din 1991, regiunea Basarabiei rusificata si cunoscuta azi ca RMD, a devenit independenta si dintr-o data Moldova si moldovenismul au devenit sinonime cu … fosta provincie a Basarabiei si vice-versa, un neadevar sustinut prin asumarea fatisa a unei identitati istorice false … au asumat de la sine putere stema cu capul de zimbru, figurile eroice, simbolurile istorice si culturale ale Tarii Moldovei, prezentand o realitate paralela privitor la dreptul lor de a duce mai departe o istorie ce nu le apartine, una ce contravine realitatilor istorice si este antagonica statalitatii Romaniei moderne.