
Foreign Policy: Care ar fi cea mai bună pace pentru Ucraina
Cea mai bună variantă de pace pentru Ucraina este neutralitatea în schimbul teritoriului ocupat de trupele lui Vladimir Putin – cu o garanție de apărare occidentală solidă în cazul unui nou atac al Rusiei, se afirmă într-un material publicat de Foreign Policy. În plus, revista susține că, pentru a evita escaladarea, țări neutre din Africa, Asia și America Latină, și nu Uniunea Europeană, ar trebui să furnizeze trupe pentru implementarea și menținerea unui eventual acord de pace între Kiev și Moscova.
Propunere de pace
Într-un material intitulat “Singura pace viabilă pentru Ucraina,” publicat prestigioasa revistă de politică externă, Vasil Filipchuk – consilier principal la Centrul Internațional pentru Studii de Politici și fost diplomat ucrainean între 1997 și 2012 – a prezentat ceea ce el consideră a fi cea mai bună variantă de pace pentru guvernul de la Kiev: neutralitate în schimbul teritoriilor ocupate de ruși.
Fostul diplomat a afirmat că elitele politice ucrainene s-au confruntat cu o întrebare similară în urmă cu exact opt ani, când Donald Trump a ajuns pentru prima dată în fruntea Americii: ce ar trebui să facă Kievul dacă Statele Unite aleg un președinte care vrea o înțelegere cu Rusia în privința Ucrainei?
La acea vreme, Vasil Filipchuk a propus printre altele:
- o garanție de securitate reciprocă și obligatorie între SUA și Rusia
- o administrație internațională de tranziție a ONU pentru teritoriile pe care Kievul nu le controla
- o abordare asemănătoare Acordului de Vinerea Mare din Irlanda de Nord, care să ofere Peninsulei Crimeea autoguvernare sub suveranitatea formală a Ucrainei
Fostul diplomat susține că, “în locul unei discuții interne constructive, aceste idei au fost denunțate de autoritățile și mass-media ucrainene, iar serviciile de securitate ale Ucrainei au anunțat deschiderea unui dosar de trădare împotriva mea.”
Expertul a notat: “acum, Donald Trump s-a întors la Casa Albă, președintele rus Vladimir Putin este în ascensiune, iar Ucraina este în ruină – pierde teritorii în fiecare zi, societatea este demoralizată, infrastructura distrusă, iar diviziunile interne sunt mai adânci ca oricând în istoria noastră. Ucrainenii trebuie acum să tragă concluzii din greșelile făcute și să salveze ceea ce reprezintă încă 80% din teritoriul nostru.”
După ce notează că “mulți oameni din întreaga lume s-ar putea să nu-l placă pe Trump,” fostul diplomat a scris că “pentru majoritatea ucrainenilor, Trump reprezintă o speranță pentru pace. Elitele ucrainene trebuie să înceteze să mai trăiască în iluzii și să traseze linii imaginare, în timp ce ucrainenii suferă și mor în fiecare zi.”
În opinia lui Filipchuk, este nevoie de un plan de soluționare realist și bine pregătit profesional, nu de o listă de dorințe, adăugând că acesta “va fi mult mai rău decât ceea ce am propus în 2016, mai rău decât Acordurile de la Minsk sau decât propunerea eșuată de la Istanbul din 2022, dar mai bun decât ceea ce Washingtonul și Moscova ar putea conveni fără ca noi să fim la masa negocierilor – sau decât dacă actualul război de uzură va distruge complet Ucraina ca stat și națiune.”
În acest context, autorul a notat că Rusia va profita cu siguranță de succesele sale recente de pe câmpul de luptă.
“Dar și Rusia a învățat din greșelile sale. Nu a fost pregătită pentru un război atât de îndelungat și a plătit un preț mare. Dacă Putin a crezut vreodată în narațiunea sa fantasmagorică din 2021 despre legăturile frățești dintre Rusia și Ucraina, acum a văzut clar că sursele și serviciile sale de informații l-au mințit; ucrainenii au demonstrat că pot și vor rezista,” a scris comentatorul.
Filipchuk crede că sarcina principală a diplomaților ucraineni acum este să se asigure că vor mai rămâne suficienți ucraineni în țară și că condițiile unui armistițiu sau ale păcii vor descuraja Rusia să atace din nou Ucraina. În acest scenriu, Trump poate ajuta, crede analistul.
Propunerea făcută de fostul diplomat de la Kiev vine în condițiile în care secretarul de stat al SUA, Marco Rubio, plănuiește să se întâlnească cu oficiali ruși în Arabia Saudită în zilele următoare pentru discuții menite să pună capăt războiului din Ucraina, au declarat oficiali americani, citați de BBC.
Șeful diplomației americane va fi însoțit de consilierul pentru securitate națională, Mike Waltz, și de trimisul special al SUA pentru Orientul Mijlociu, Steve Witkoff.
Trimisul special al SUA pentru Ucraina, Keith Kellogg, a spus că Washingtonul, Moscova și Kievul vor fi implicate în discuții, dar Europa nu a fost invitată. De asemenea, președintele ucrainean Volodimir Zelenski a declarat că Kievul nu a fost invitat la discuțiile din Arabia Saudită.
Aceasta după ce, săptămâna trecută, Trump a șocat NATO și Ucraina după ce a anunțat inițierea de discuții directe de pace cu Rusia, fără ca Ucraina să fie complet implicată sau alți lideri europeni să fie incluși în conversație, iar secretarul Apărării, Pete Hegseth, a vorbit despre sfârșitul rolului Americii ca principal garant al securității europene, mai ales în privința Ucrainei, și focalizarea atenției pe China.
Neutralitate contra teritorii
Fostul diplomat de la Kiev a menționat că, recent, Putin a declarat că Rusia ar accepta integritatea teritorială a Ucrainei pe baza granițelor din 1991 doar în cazul neutralității Ucrainei. Prin urmare, rezultă că Moscova ar trebui acum să returneze întreg teritoriul ucrainean ocupat dacă Ucraina declară neutralitate. Reamintim că provinciile ucrainene Luhansk, Donețk, Zaporojie și Herson au fost anexate de Rusia în toamna anului 2022, lucru considerat ilegal de comunitatea internațională.
Alternativ, crede analistul, dacă Putin continuă să controleze chiar și un singur centimetru de teritoriu ucrainean sau încearcă să recucerească orice teritoriu suveran al Ucrainei, acest lucru va declanșa o garanție de apărare din partea Occidentului. O astfel de alegere clară poate ajuta la conturarea negocierilor.
Elementul-cheie al unui nou acord ar trebui să fie că neutralitatea Ucrainei poate fi menținută doar atâta timp cât Rusia nu încalcă integritatea teritorială a Ucrainei: în cazul oricărei acțiuni agresive din partea Rusiei, Ucraina ar primi automat protecție militară directă din partea SUA.
Comentatorul este de părere că trebuie să existe un acord clar între toate părțile, inclusiv Statele Unite, conform căruia, dacă Rusia atacă din nou, o coaliție internațională condusă de SUA va interveni direct cu forțele sale militare.
Cu alte cuvinte, Ucraina ar primi garanții de securitate chiar mai puternice decât Articolul 5 al NATO, fără a deveni oficial membră NATO. (https://www.nato.int/cps/ie/natohq/topics_110496.htm) Acest acord ar satisface atât cererea Ucrainei pentru garanții de securitate, cât și cererea Rusiei de a preveni extinderea NATO.
Cu alte cuvinte, Ucraina rămâne neutră doar atâta timp cât Rusia nu atacă. Dacă Trump rezolvă acest conflict – una dintre cele mai dificile probleme geopolitice ale epocii noastre – ar putea chiar să câștige Premiul Nobel pentru Pace, afirmă analistul ucrainean.
Un astfel de acord de pace ar elimina cauzele fundamentale ale conflictului și ar deschide calea pentru reluarea relațiilor comerciale și economice între Kiev și Moscova.
Refuzul Rusiei
Ce se întâmplă însă dacă Rusia refuză să returneze teritoriile ocupate Ucrainei, se întreabă analistul?
În opinia acestuia, Rusia trebuie convinsă de către Washington și alți actori internaționali că, dacă se ajunge la un acord de pace cu Ucraina, câștigurile sale vor depăși pierderile. Acordul va oferi Moscovei beneficii politice și economice suficiente, în timp ce refuzul va aduce riscuri tot mai mari și izolare. Dacă Rusia refuză să returneze teritoriile ocupate într-un mod acceptabil de ambele părți, atunci trebuie să fie conștientă că nimeni nu va recunoaște vreodată suveranitatea rusă asupra acestor teritorii, a spus Vasil Filipchuk.
Rusia va fi mereu izolată prin sancțiuni, iar comerțul său și libertatea de mișcare pentru liderii și cetățenii săi vor fi limitate. Ucraina nu va fi neutră dacă o parte din teritoriul său este ocupată și nu există o hartă de cale realistă pentru a-i restabili integritatea. Așadar, dacă aderarea la NATO este exclusă, așa cum sugerează comentariile recente ale oficialilor americani, atunci trebuie adoptate garanții de securitate directe din partea SUA dacă Rusia refuză pacea.
Potrivit analistului, China, India și alte țări din Sudul Global vor sprijini cel mai probabil acest tip de propunere. China și-a exprimat deja susținerea pentru granițele Ucrainei recunoscute internațional, în timp ce și-a arătat și simpatia față de îngrijorările Rusiei cu privire la pericolele aderării Ucrainei la NATO.
Astfel, cadrul de pace propus se aliniază în mare parte cu ideea Chinei despre un plan de pace. Dacă guvernul de la Beijing stă alături de Statele Unite în sprijinul unei astfel de propuneri, Rusia va avea dificultăți în a o respinge. Mai mult, India, Brazilia și Africa de Sud ar sprijini, de asemenea, rezolvarea conflictului pe această bază.
Înghețarea conflictului va fi dificilă având în vedere ce s-a întâmplat în ultimii trei ani. Linia de contact va fi o sursă de amenințări, pericole, activități criminale și trafic.
Analistul crede ca vor fi și alte probleme pe agenda negocierilor, cum ar fi reconstrucția din partea Ucrainei sau statutul limbii din partea Rusiei. Ar trebui să existe un nou Act Final de la Helsinki pentru a asigura inviolabilitatea granițelor și garanții de securitate pentru toate celelalte țări de pe continent.
În opinia autorului, reforma Consiliului de Securitate al ONU trebuie să progreseze în sfârșit pentru a se asigura că niciun membru permanent nu poate începe un război fără a fi pedepsit.
Iar Ucraina va trebui, de asemenea, să facă schimbări interne, care au fost amânate prea mult timp, cum ar fi:
- întoarcerea la statul de drept
- eradicarea corupției
- acordarea de mai multe drepturi regiunilor
- respectarea autoguvernării locale
- adoptarea unei noi constituții cu mecanisme eficiente de control și echilibru
- respectarea drepturilor de proprietate
- permiterea libertății de a alege limba și locul de cult
Dar toate acestea sunt doar un subiect secundar dacă există un acord de bază privind neutralitatea și NATO.
Comentatorul a afirmat că situația actuală a Ucrainei este una dificilă. El crede că va trece mult timp până când oamenii care au rămas în Ucraina vor vedea un dividend al păcii, darămite o aderare completă la UE. Puțini vor reveni în țara distrusă de război, cu o zonă demilitarizată atât de mare și cu o amenințare semnificativă de atacuri noi. De asemenea, puține companii străine vor îndrăzni să investească în Ucraina.
Din aceste motive, Trump trebuie să înceapă cu obiectivul de a reseta complet arhitectura de securitate euro-atlantică printr-un acord de pace ambițios, care să ofere tuturor din regiune încredere în viitor.
Restul ar trebui să fie realizat de ucraineni înșiși. Națiunea trebuie să înțeleagă în sfârșit că trebuie să se bazeze pe ea însăși pentru a avea un stat puternic, rezilient și viabil, care să asigure securitatea viitoare și să protejeze granițele și integritatea teritorială, a concluzionat analistul.
Trupe din Sudul Global
Într-un alt material dedicat unui posibil acord de pace în conflictul dintre Ucraina și Rusia, Foreign Policy se referă la eventuala desfășurare în zonă a unor trupe de securitate.
Aceasta după ce șeful Pentagonului, Pete Hegseth, a spus săptămâna trecută, înaintea unei întâlniri a Grupului de Contact pentru Apărarea Ucrainei, că trupele europene ar trebui să fie forța principală care asigură securitatea Ucrainei postbelice – un rol în care trupele americane nu vor fi implicate, a adăugat el.
“Statele Unite nu consideră că aderarea Ucrainei la NATO este un rezultat realist al unui acord negociat,” a spus Hegseth. El a adăugat că orice garanții de securitate oferite Ucrainei “trebuie să fie susținute de trupe europene și non-europene capabile.”
“Pentru a fi clar, ca parte a oricăror garanții de securitate, nu vor fi trupe americane desfășurate în Ucraina,” a afirmat Hegseth.
Declarațiile acestuia au venit la două luni după ce, în decembrie 2024, Trump a făcut o propunere președintelui francez Emmanuel Macron și președintelui Zelenski. El le-a spus că trupele europene ar trebui să servească drept forțe de menținere a păcii în cazul unui acord de pace în Ucraina, un semnal atât al refuzului Statelor Unite de a oferi Ucrainei garanții de securitate, cât și al probabilității tot mai mari ca războiul dintre Kiev și Moscova să se încheie printr-o negociere.
Potrivit analiștilor FP, în loc să privească către țările europene ca sursă principală pentru o astfel de forță, negociatorii ar trebui să se îndrepte către Sudul Global, țările în curs de dezvoltare sau economiile emergente, situate în principal în Africa, America Latină, Asia și Oceania. În ultimii ani, aceste țări au devenit mai influente pe scena internațională, fiind implicate în negocieri diplomatice, acorduri comerciale și inițiative globale legate de climă și dezvoltare.
Cum justifică analiștii americani o astfel de propunere? Ei afirmă că pentru ca orice misiune internațională de menținere a păcii să aibă succes, este necesar ca părțile implicate în conflict să aibă relații funcționale cu țările care trimit forțe de menținere a păcii. Principala preocupare în Europa din februarie 2022 nu a fost soarta Ucrainei, ci mai degrabă riscul pe care luptele îl reprezintă pentru relațiile ruso-occidentale și posibilitatea unei escaladări.
Trimiterea soldaților NATO în fața rușilor înarmați, chiar dacă nu există trupe americane la sol, în ceea ce Moscova consideră a fi frontiera sa militarizată, nu face nimic pentru a rezolva tensiunile de fond. Dimpotrivă, ar crește exponențial riscul unui război european extins, susțin comentatorii.
O desfășurare a trupelor UE ar fi, de asemenea, lipsită de credibilitate. Reticența constantă, în afară de declarațiile retorice ale lui Macron, de a trimite trupe în Ucraina în timpul unui conflict în desfășurare sugerează că, dacă luptele dintre Rusia și Ucraina s-ar relua, UE nu ar avea voința necesară pentru a se implica. Nu este nici măcar clar dacă țările europene au capacitatea de a susține o desfășurare de forțe la scară largă. Forțele de menținere a păcii europene riscă să fie izolate în absența sprijinului logistic al SUA.
În același timp, desfășurarea unei forțe “NATO fără America” în apropierea trupelor ruse nu ar fi doar inacceptabilă pentru Kremlin, ci ar putea determina guvernul rus să-și întărească cererile ca Ucraina să fie exclusă din orice formă de integrare euro-atlantică. De fapt, pentru Rusia, o forță pan-europeană ar fi indistinctă de una NATO. În combinație cu retorica belicoasă a unor lideri occidentali, inclusiv sprijinul pentru atacuri directe în interiorul Rusiei, o astfel de desfășurare ar fi percepută ca o expansiune NATO mascată.
În contextul în care Pete Hegseth a spus că America nu va trimite trupe de menținere a păcii, Foreign Policy afirmă că negociatorii ar trebui, în schimb, să caute o forță de menținere a păcii diversificată, provenind din Sudul Global, formată din state care au relații prietenoase sau cel puțin neostile atât cu Rusia, cât și cu Occidentul. Numeroasele inițiative și propuneri de pace – venite din țări precum Indonezia, Mexic și din partea delegației africane care a vizitat Kievul și Moscova – sugerează că aceste state nealiniate sunt dispuse să joace un rol semnificativ.
Un schimb scurt de focuri cu trupele italiene sau olandeze în Donbas, care nu ar escalada într-un război Rusia-NATO, nu ar afecta semnificativ poziția internațională a Rusiei.
Prin contrast, riscul unui schimb de focuri între trupele ruse și cele indiene sau chineze ar obliga Moscova să ia în considerare implicațiile unei asemenea confruntări asupra strategiilor sale globale – fie din punct de vedere economic, al securității sau al diplomației.
Care ar putea fi țările care să furnizeze acești soldați? FR scrie că grupul BRICS+, aflat în continuă expansiune, alături de membrii Asociației Națiunilor din Asia de Sud-Est (ASEAN), are acum o oportunitate reală de a contribui la definirea unei noi ere a securității internaționale.
În același timp, Uniunea Africană și-a consolidat o vastă experiență de-a lungul deceniilor prin desfășurarea propriilor misiuni de menținere a păcii.
Chiar și țările din Golful Persic ar putea trimite ofițeri militari și politici pentru a contribui la detensionarea situației, având în vedere că au reușit să câștige încrederea atât a Rusiei, cât și a Ucrainei, organizând mai multe schimburi de prizonieri.
Acest tip de experiență practică cu părțile aflate în conflict, combinată cu o abordare pragmatică și legături strânse cu Statele Unite, este esențială pentru a preveni transformarea unei dispute locale într-o criză de amploare.
Cât privește dimensiunea unei astfel de forțe, comentatorii afirmă că o forță eficientă nu trebuie să fie de mari dimensiuni, deoarece obiectivul său nu ar trebui să fie acela de a lupta împotriva uneia dintre părți, ci pur și simplu de a menține pacea.
FP scrie și că, pentru a evita greșelile comise în Bosnia, unde forțele de menținere a păcii au fost prinse în conflict, vor trebuie stabiliți parametri clari, între care:
- un acord de încetare a focului trebuie stabilit înainte ca trupele de menținere a păcii să sosească.
- este esențială o demarcare clară a liniei frontului înainte de sosirea trupelor.
- retragerea ambelor părți din zona de conflict va contribui, de asemenea, la reducerea riscului de ciocniri accidentale.
Revista se referă și la faptul că unele țări europene ar putea juca un rol în acest proces. Câteva dintre ele, precum Ungaria și Slovacia, ar putea chiar fi acceptate, având în vedere poziția lor față de conflictul dintre Rusia și Ucraina.
Mai probabil, însă, Uniunea Europeană ar putea contribui prin finanțarea unei forțe de menținere a păcii. Acest lucru ar transforma Europa într-un actor semnificativ, implicat direct, și ar ajuta la reasigurarea Sudului Global cu privire la sprijinul larg pentru eforturile sale.
În loc să încerce să monopolizeze structurile de securitate internațională, Europa ar avea mai mult de câștigat dacă ar accepta Sudul Global ca parte esențială a soluției pentru stabilizarea propriei sale regiuni, cred analiștii.
Surse: Foreign Policy, Council of Foreign Relations, BBC, Tass, New York Times, Al Jazeera, nato.int, state.gov
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii