
Forțele armate ale statelor europene nu sunt încă capabile să se deplaseze rapid pe teritoriul Uniunii Europene / Tancurile dintr-o țară a UE nu pot trece prin alt stat dacă sunt mai grele decât permit reglementările ce privesc traficul rutier
Cel mai recent plan de acțiune al UE privind mobilitatea militară a înregistrat progrese mixte din cauza deficiențelor de concepție, iar obstacolele în calea punerii în aplicare persistă, potrivit eca.europa.eu.
Obiectivul de a deplasa personalul militar, echipamentele și proviziile rapid și fără întreruperi în interiorul și în afara UE – în scurt timp și pe scară largă – nu a fost încă atins.
Obiectivele în materie de apărare s-au schimbat, deoarece războaiele de mare intensitate au revenit pe continentul european, iar UE încearcă să se protejeze eficient împotriva agresiunilor în viitor. Politica sa de mobilitate militară a evoluat de la un prim plan de acțiune în 2018. Pentru prima dată, bugetul său pentru perioada 2021-2027 a alocat o sumă dedicată proiectelor de infrastructură de transport militare și civile cu dublă utilizare.
Cu toate acestea, războiul de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei a schimbat regulile jocului, transformând nevoia strategică de mobilitate militară a blocului într-o chestiune de urgență. Sub presiunea timpului, UE și-a publicat al doilea plan de acțiune în noiembrie 2022.
„Mobilitatea militară este esențială pentru a face credibilă capacitatea de apărare a UE și există în mod clar o nevoie de rapiditate. Dar nu este încă pe banda rapidă din cauza blocajelor de pe parcurs”, a declarat Marek Opioła, membrul CCE responsabil cu raportul.
Notificare de 45 de zile pentru autorizațiile de deplasare transfrontalieră
Organizarea mișcărilor militare se poate confrunta cu întârzieri semnificative din diferite motive, cum ar fi birocrația. De exemplu, tancurile dintr-o țară a UE nu pot trece prin altă țară dacă sunt mai grele decât permit reglementările privind traficul rutier. În condiții normale, o țară din UE are nevoie în prezent de o notificare de 45 de zile privind autorizațiile de deplasare transfrontalieră.
Auditorii au constatat că, la elaborarea Planului de acțiune 2.0, Comisia Europeană nu a evaluat în prealabil în detaliu nevoile, împiedicând-o astfel să facă o estimare solidă a finanțării necesare pentru atingerea obiectivelor sale. Cu un total de 1,7 miliarde de euro pentru perioada 2021-2027, bugetul UE pentru mobilitate militară este relativ modest, însă statele membre l-au salutat ca fiind un pas în direcția cea bună.
UE a pus fondurile la dispoziție rapid, furnizând un semnal politic important. Cu toate acestea, cererea a depășit cu mult oferta, ceea ce înseamnă că, până la sfârșitul anului 2023, nu a mai rămas niciun ban în rezervă. Rezultatul este un decalaj semnificativ de peste patru ani înainte ca fondurile UE pentru mobilitatea militară să poată fi puse din nou la dispoziție, ceea ce împiedică stabilitatea și previzibilitatea finanțării.
Deși fondurile trebuie să fie bine direcționate pentru a avea un impact, factorii geopolitici și militari nu au fost suficient luați în considerare atunci când s-a decis ce proiecte de infrastructură cu dublă utilizare să fie finanțate. În plus, proiectele au fost selectate pe o bază fragmentată, nu întotdeauna în cele mai strategice locații și fără a lua în considerare imaginea de ansamblu.
Proiectele au fost finanțate în principal în estul UE, dar blocul nu a finanțat aproape niciun proiect pe ruta sudică spre Ucraina. În plus, proiectele au fost deja selectate pentru finanțarea UE înainte de stabilirea celor mai urgente priorități.
Modalitățile de guvernanță pentru mobilitatea militară în UE sunt complexe și fragmentate, fără un singur punct de contact, ceea ce face dificil să se știe cine ce face. Pentru a ajuta UE să înregistreze progrese, auditorii sugerează îmbunătățirea guvernanței și a orientării acțiunii UE, făcând în același timp finanțarea mai previzibilă. UE ar putea, de asemenea, să exploateze potențialul actualelor fonduri UE destinate transportului civil pentru a reduce blocajele în materie de mobilitate militară.
Informații generale
Statele membre sunt la conducere atunci când vine vorba de apărarea teritorială a UE, NATO jucând un rol important. În decembrie 2024, Agenția Europeană de Apărare a publicat un bilanț anual coordonat privind apărarea, care arată că statele membre ale UE au cheltuit aproape 280 de miliarde de euro pentru apărare în 2023 (probabil să crească la 326 de miliarde EUR în 2024), o cifră care eclipsează cheltuielile UE pentru mobilitatea militară.
Dimensiunea finanțării UE joacă un rol-cheie în ceea ce privește influența pe care UE se poate aștepta să o aibă asupra opțiunilor politice în domeniul mobilității militare.
Auditul s-a axat pe Planul de acțiune 2.0 al UE pentru perioada 2022-2026, care constă în patru piloni principali: coridoare multimodale și centre logistice, măsuri de reglementare, reziliență și pregătire și parteneriate. UE a finanțat 95 de proiecte în 21 de state membre. Parlamentul European supraveghează parțial mobilitatea militară în UE.
Raportul special 04/2025, „Mobilitatea militară a UE – viteză maximă neatinsă din cauza deficiențelor de proiectare și a obstacolelor de pe traseu”, este disponibil pe site-ul CCE. CCE a publicat anterior un raport de audit privind cercetarea UE în domeniul apărării și a emis un aviz privind Programul industriei europene de apărare.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.