G4Media.ro

Forumul Judecătorilor cere din nou modificarea urgentă a legilor justiției în acord…

Forumul Judecătorilor cere din nou modificarea urgentă a legilor justiției în acord cu GRECO, Comisia de la Veneția și Comisia Europeană. Scrisoarea judecătorilor către Parlament și Guvern

Asociația “Forumul Judecătorilor din România” reiterează solicitarea fermă adresată necontenit în ultimii ani puterii legislative și puterii executive de modificare imediată a legilor justiției, în acord cu avizele Comisiei de la Veneția și Consiliilor Consultative ale Judecătorilor și Procurorilor Europeni și rapoartele Comisiei Europene și GRECO, se arată într-un comunicat trimis luni seara.

Judecătorii propun o serie de 12 măsuri despre care spun că trebuie implementate cât mai curând cu putință:

1. Desființarea imediată și necondiționată a secției de parchet separate, creată pentru investigarea infracțiunilor comise de judecători și procurori;

2. Abrogarea limitărilor cu privire la libertatea de exprimare, materializate în obligația de abținere a magistraților de la „manifestarea sau exprimarea defăimătoare în raport cu celelalte puteri ale statului”;

3. Revizuirea normelor privind răspunderea materială a magistraților, cât timp acestea ignoră independența justiției;

4. Revizuirea sistemului de numire și revocare a procurorilor-șefi și limitarea rolul ministrului justiției în aceste proceduri, simultan cu creșterea atribuțiilor Consiliului Superior al Magistraturii;

5. Renunțarea la dispozițiile care prevăd dublarea perioadei de pregătire în cadrul Institutului Național al Magistraturii;

6. Reinstaurarea meritocrației în magistratură. Reglementarea unor examene meritocratice de promovare, inclusiv și mai ales la Înalta Curte de Casație și Justiție;

7. Respectarea rolului și a atribuțiilor stabilite de Constituție pentru Consiliul Superior al Magistraturii, ca organism colegial, prin înlăturarea transferării arbitrare a unor atribuții ale Plenului către secții sau către anumiți judecători, în funcție de gradul profesional deținut, de natură a deturna funcționarea colegială;

8 Reorganizarea Inspecției Judiciare, prin reconsiderarea rolului și a atribuțiilor inspectorului-șef; reglementarea unor examene meritocratice pentru funcțiile de conducere din cadrul Inspecției Judiciare.

9. Revizuirea dispozițiilor privind revocarea membrilor CSM, în sensul unei proceduri flexibile și accesibile;

10. Abrogarea dispozițiilor nou introduse de natură a încărca nejustificat volumul de muncă al instanțelor și parchetelor (spre ex., normele prorogate privind introducerea completurilor de judecată de trei judecători pentru soluționarea apelurilor, respectiv a completurilor de doi judecători pentru judecarea contestațiilor împotriva hotărârilor pronunțate de judecătorii de drepturi și libertăți și judecătorii de cameră preliminară de la curțile de apel etc.);

11. Adoptarea modificărilor aduse Codului penal și Codului de procedură penală numai cu respectarea recomandărilor Comisiei de la Veneția;

12. Adoptarea autonomiei bugetare a magistraturii, conform recomandărilor Comisiei de la Veneția.

 

Comunicatul integral transmis de Forumul Judecătorilor:

 

Asociația “Forumul Judecătorilor din România” reiterează solicitarea fermă adresată necontenit în ultimii ani puterii legislative și puterii executive de modificare imediată a legilor justiției, în acord cu avizele Comisiei de la Veneția și Consiliilor Consultative ale Judecătorilor și Procurorilor Europeni și rapoartele Comisiei Europene și GRECO.

Prin ultimul Aviz dat publicității astăzi de Comisia de la Veneția, sesizată de Adunarea Parlamentară a Consiliului Europei la cererea mai multor entități, inclusiv Forumul Judecătorilor din România, organismul relevant în domeniul dreptului constituțional al Consiliului Europei a constatat cu regret modificarea în rău sau, după caz, rămânerea neschimbată a celor mai grave aspecte care afectează independența justiției în România.

Comisia de la Veneția a solicitat autorităților române să limiteze drastic folosirea ordonanțelor de urgență, remarcând, între altele, că motivele înființării Secției pentru Investigarea Infracțiunilor din Justiție, cu o jurisdicție vagă, rămân neclare, iar aceasta va deveni un obstacol al luptei anticorupție și împotriva crimei organizate, precum și existența unor prevederi oferă posibilitatea înlăturării în mod arbitrar a actualilor procurori de rang înalt. Aceste recomandări se alătură celor ale Comisiei Europene, emise în cadrul Mecanismului de cooperare și verificare.

Pentru ca România să înlăture toate aspectele care afectează independența justiției și statul de drept, la care s-a făcut referire în diverse rapoarte internaționale consecutive, în respectarea art.2 din Tratatul privind Uniunea Europeană (”Uniunea se întemeiază pe valorile respectării demnității umane, libertății, democrației, egalității, statului de drept, precum și pe respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparțin minorităților. Aceste valori sunt comune statelor membre într‑o societate caracterizată prin pluralism, nediscriminare, toleranță, justiție, solidaritate și egalitate între femei și bărbați”), dar și a statutului de membru al Consiliului Europei, sunt necesare următoarele măsuri:

1. Desființarea imediată și necondiționată a secției de parchet separate, creată pentru investigarea infracțiunilor comise de judecători și procurori;

2. Abrogarea limitărilor cu privire la libertatea de exprimare, materializate în obligația de abținere a magistraților de la „manifestarea sau exprimarea defăimătoare în raport cu celelalte puteri ale statului”;

3. Revizuirea normelor privind răspunderea materială a magistraților, cât timp acestea ignoră independența justiției;

4. Revizuirea sistemului de numire și revocare a procurorilor-șefi și limitarea rolul ministrului justiției în aceste proceduri, simultan cu creșterea atribuțiilor Consiliului Superior al Magistraturii;

5. Renunțarea la dispozițiile care prevăd dublarea perioadei de pregătire în cadrul Institutului Național al Magistraturii;

6. Reinstaurarea meritocrației în magistratură. Reglementarea unor examene meritocratice de promovare, inclusiv și mai ales la Înalta Curte de Casație și Justiție;

7. Respectarea rolului și a atribuțiilor stabilite de Constituție pentru Consiliul Superior al Magistraturii, ca organism colegial, prin înlăturarea transferării arbitrare a unor atribuții ale Plenului către secții sau către anumiți judecători, în funcție de gradul profesional deținut, de natură a deturna funcționarea colegială;

8 Reorganizarea Inspecției Judiciare, prin reconsiderarea rolului și a atribuțiilor inspectorului-șef; reglementarea unor examene meritocratice pentru funcțiile de conducere din cadrul Inspecției Judiciare.

9. Revizuirea dispozițiilor privind revocarea membrilor CSM, în sensul unei proceduri flexibile și accesibile;

10. Abrogarea dispozițiilor nou introduse de natură a încărca nejustificat volumul de muncă al instanțelor și parchetelor (spre ex., normele prorogate privind introducerea completurilor de judecată de trei judecători pentru soluționarea apelurilor, respectiv a completurilor de doi judecători pentru judecarea contestațiilor împotriva hotărârilor pronunțate de judecătorii de drepturi și libertăți și judecătorii de cameră preliminară de la curțile de apel etc.);

11. Adoptarea modificărilor aduse Codului penal și Codului de procedură penală numai cu respectarea recomandărilor Comisiei de la Veneția;

12. Adoptarea autonomiei bugetare a magistraturii, conform recomandărilor Comisiei de la Veneția.

Potrivit art.11 din Constituția României, Statul român se obligă să îndeplinească întocmai și cu bună-credință obligațiile ce-i revin din tratatele la care este parte. Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din dreptul intern. România a aderat la Consiliul Europei (CE) ca urmare a deciziei de la 4 octombrie 1993, formulată prin Rezoluția nr. 37/1993 a Comitetului de Miniștri al CE. Aderarea la CE, organizație fondată pe principiile respectului pentru drepturile și libertățile fundamentale ale omului, pentru valorile democrației și ale statului de drept, a constituit o etapă obligatorie în promovarea demersurilor României de aderare la Uniunea Europeană (UE) și la Organizația Tratatului Nord-Atlantic (NATO). Executarea obligațiilor internaționale care rezultă dintr-un tratat în vigoare pentru un anumit stat revine tuturor autorităților statale.

De asemenea, cerința independenței judecătorilor ține de substanța dreptului fundamental la un proces echitabil, care are o importanță esențială în calitate de garant al protecției ansamblului drepturilor conferite justițiabililor de dreptul Uniunii și al menținerii valorilor comune ale statelor membre prevăzute la articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană, în special a valorii statului de drept. (CJUE, Hotărârea din 25 iulie 2018, Minister for Justice and Equality – deficiențe ale sistemului judiciar, C‑216/18 PPU, EU:C:2018:586, punctul 48).
În fine, nu putem să nu remarcăm cerbicia cu care Președintele și unii dintre membrii Consiliului Superior al Magistraturii ”au ținut și țin cu dinții” de reglementări și instituții pe care organismele internaționale relevante le-au respins în continuu, ca fiind incompatibile cu cerințele statului de drept. Astfel de atitudini necesită neîntârziat demisii de onoare.

Asociația Forumul Judecătorilor din România
judecător Dragoș CĂLIN, co-președinte
judecător Anca CODREANU, co-președinte

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. si cum vor sa fie facute aceste modificari in mod URGENT ?

    prin OUG ? :)))

    • @x-link:
      Nuuu ! Cum de nu te-ai prins ? Exact in modul in care demonstrai ieri, undeva tot pe site-ul asta, ca fosta asistenta maternala a Simonei nu este de etnie roma pt ca are in proprietate o „vila cu unu-doua etaje” ! :))))))))

  2. Muie PSD. Multa Muie la toti infractorii care detin televiziunile din Romania. Multa Muie la toti postaci care ataca sistemul judiciar din Romania.

  3. daca citesc cu atentie doleanta urmatoare

    „Reglementarea unor examene meritocratice de promovare, inclusiv și mai ales la Înalta Curte de Casație și Justiție”

    sa inteleg cumva faptul ca toate concursurile de promovare la ICCJ care au avut loc de cand a ajuns psd-ul la putere au fost viciate ?!

    daca as fi unul dintre judecatorii (vezi lista lor de mai jos) care au promovat aceste examene,

    m-as simti lezat si i-as da in judecata pe cei care imi strica imaginea si reputatia profesionala

    1. Concurs de promovare in functia de judecator la ICCJ, sesiunea iunie – noiembrie 2019 (data publicarii: 10.06.2019)
    Luni, 24 Iunie, 2019

    2. Concurs de promovare in functia de judecator la ICCJ desfasurat in perioada 21 dec. 2018 – 2 mai 2019 (21.12.2018)

    Nicolescu Alin Sorin
    Ghiculescu Adrian Remus
    lonas Nicolae Gabriel
    Viziru Gabriel

    Mitea Valentin
    Trutescu Cristina
    Ilie Mari
    Stegaru Georgeta
    Grecu Mioara lolanda

    Manole Diana
    Roy Elisabeta
    Cornea Maria Speranta

    3.Concurs de promovare la ICCJ organizat in perioada 3 ianuarie – 31 mai 2017 (3.01.2017)
    Miercuri, 29 August, 2018

    4. Concurs de promovare in functia de judecator la ICCJ – 30 august 2017 – 14 martie 2018 (data publicare: 30 august 2017)

    Burnel Oana
    Pagtiu Alexandra luliana
    Rus Andrei Claudiu

    Filipescu Virginia
    Patrascu Horatiu
    Radu Ionel

    5. Concurs de promovare la ICCJ organizat in perioada 4 ianuarie – 1 iunie 2016 (4.01.2016)
    Marti, 11 Iulie, 2017

    6. Concurs de promovare in functia de judecator la ICCJ desfasurat in perioada 5 ianuarie-4 iunie 2015 (5.01.2015)

    7. Concurs de promovare in functia de judecator la ICCJ desfasurat in perioada 6 ianuarie-6 iunie 2014 (6.01.2014)
    Marti, 01 Iulie, 2014

    http://www.inm-lex.ro/displaypage.php?p=141

  4. Sunt niște cereri de bun simț, niște solicitări care să reașeze lucrurile așa cum trebuie, prin înlăturarea tuturor ciordăchismelor, drăgnismelor, nicolăismelor și nicolicismelor introduse în legislația juridică și penală. Numai că toți acești indivizi ce alcătuiesc actuala majoritate toxică, cum este și firesc, nu-i așa? se fac că nu aud, că totul este în regulă și că restul sunt nebuni și că europenii vor să ne cotropească, iar noi, care ne opunem cu vehemență unui mod abject și mizerabil de a face politică, promovat de către ei, suntem vânzători de țară, trădători și nepatrioți! până nu vom scăpa de aceste scursuri, nu vom reuși să ne reabilităm, nu vom reuși să construim nimic sustenabil, dovada fiind evidentă: zero rezultate în sănătate, educație, infrastructură, indiferent care ar fi ea, investiții publice, sub genunchiul broaștei, îndatorarea României până peste cap, vă amintesc, datoria publică este la nivelul lui 2012, după criză, atenție în perioadă de expansiune economică, ceea ce este de neacceptat pentru orice om zdravăn la cap, inflație de peste 4%, prețuri în continuă creștere, putere de cumpărare, cu toate măririle de salarii și pensii, dar pe datorie și îndatorarea fiecăruia dintre noi, tot mai scăzută, lista poate continua, aceștia sunt impostorii care ne râd în nas, folosesc țara în propriul interes și se cațără pe funcțiile ocupate fără a pricepe că lumea nu-i mai vrea, fiind cazul să plece acasă. vă dați seama cât de lipsiți de raționament sunt, nu vor să înțeleagă că lumea îi detestă și că nu-i iubește nimeni, invocând orice mizerii numai să arate că situația nu este așa cum defapt este. Bine, au lecția învățată, stăpânul lor nu a fost dus la mititica direct de pe funcție?! Trebuie împreună să ne dorim schimbarea reală și totală a societății noastre, să punem punct unui astfel de mod abject de a face politică, promovat până acuma, cu precădere în ultimii doi ani de „mirifica” coaliție aflată la guvernare, iar asta nu stă în voința lor, ci în dorința fiecăruia dintre noi. Felicitări procurorilor, judecătorilor și tuturor organizațiilor lor reprezentative, care apără valorile și regulile corecte și nu acceptă blaturile cu niște politicieni lipsiți de scrupule. fiți incisivi, nu vă lăsați, strigați de fiecare dată când actul de justiție este atacat, noi, societatea civilă, vă suntem alături NECONDIȚIONAT! destul 30 de ani, conlucrarea dintre politicieni și magistrați a funcționat perfect, iar monștrii și infractori de primă mână au ajuns să ocupe funcții dintre cele mai importante în statul român, din care, fără îndoială, au livrat corupție și subdezvoltare pentru țară.

  5. Catre puterea actuala:dece nu se revi ne la o normalizare a situatiei legislative in justitie? Dece se dau OUG ,ptr codul administrativ? Dece se face face totul pe ascuns si in mod tacit . Dece nu respectati legislatia europeana in materie de stat democratic , in care domnia legii corecte este suprema. Va balacriti in continuare , cu tot felul de Ordonante , modificari de legi , adaugiri la lege ,etc. dupa interesul personal al fiecarui ales . Asta este tradarea intereselor romanilor.