G4Media.ro

FOTO Bucureștiul, împânzit de reclame pentru fumat tutun încălzit, noua modă în…

Campanie outdoor Glo în centrul Capitalei

FOTO Bucureștiul, împânzit de reclame pentru fumat tutun încălzit, noua modă în rândul adolescenților / Parlamentul a respins un proiect de reglementare / Wiener (USR): Industria de tutun a pus presiune pe toată lumea

Centrul Capitalei este împânzit cu publicitate la tutun încălzit, deși promovarea tutunului este interzisă prin lege. Situația este posibilă din cauza unui vid legislativ. O ”chichiță” care ocolește definiția învechită a țigărilor din legea care impune o serie de restricții industriei face posibilă, de exemplu, derularea unei campanii outdoor pentru Glo, dispozitivul pentru tutun încălzit al companiei British American Tobacco. 

Tentativele de a legifera noile produse din tutun, categorie din care fac parte tutunul încălzit sau țigările electronice, au eșuat până în momentul de față. ”Industria de tutun a pus atâta presiune pe toată lumea încât s-a votat în unanimitate împotrivă”, a explicat pentru G4Media deputatul USR Adrian Wiener eșecul unui proiect depus în 2019. ”Săptămâna viitoare redepunem legea în Parlament, dar schimbăm strategia ca să nu ne mai trezim că pică tot pachetul legislativ odată”.

Între timp, în fața Guvernului, un banner ne informează că Hyper x2 Air este mai ”subțire și mai ușor”. Reclame similare se găsesc lângă Biblioteca Central Universitară din Piața Revoluției, în fața Academiei de Studii Economice, lângă fostul hotel Intercontinental din Piața Universității sau pe magazinul Unirea – zone tranzitate zilnic de mase de tineri. Un semn micuț într-un colț ne indică faptul că produsele sunt destinate persoanelor peste 18 ani.

Și Iqos, brandul de dispozitive pentru tutun încălzit de la Philip Morris, a avut în trecut campanii outdoor de amploare în centrul Capitalei. De asemenea, insule cu magazine de prezentare și de vânzare se găsesc în aproape toate mall-urile din oraș.

Insulă Iqos în Mall Vitan
Foto: Raed Arafat, Facebook

Campanie antifumat derulată de Institutul de Sănătate Publică

Cel mai recent studiu realizat de Institutul de Sănătate Publică (INSP) indică faptul că noile produse din tutun sunt foarte populare în rândul minorilor: ”peste 50% dintre elevii de liceu au fumat tutun încălzit sau țigări electronice în ultimele 30 de zile”, arată datele preliminare colectate în perioada octombrie-decembrie 2022. INSP a lansat o campanie de informare a adolescenților și părinților despre impactul nociv pe care utilizarea dispozitivelor de tutun încălzit și a țigărilor electronice îl pot avea asupra sănătății. ”Expansiunea produselor noi care conțin tutun, creșterea utilizării dispozitivelor de vaping și tutun încălzit sunt îngrijorătoare”, subliniază instituția.

Marketingul agresiv joacă un rol esențial în decizia tinerilor de a se apuca de fumat, subliniază atât analiza INSP, cât și studii independente. Un recent articol publicat în revista Nature, arată că România era, la nivelul anului 2018, una dintre țările cu cel mai mare consum de tutun încălzit. ”Integrarea marketingului produselor cu tutun încălzit în peisajul general și transformarea acestuia în ceva omniprezent (locuri și oameni – influențatori) este o metodă de normalizare a utilizării acestor produse și de modelare a atitudinilor legate de fumat”, scrie în articol.

Încercări eșuate de a reglementa produsele noi din tutun

O inițiativă legislativă pentru reglementarea noilor produse din tutun, depusă de parlamentarii USR Adrian Wiener, Tudor Rareș Pop și Emanuel Ungureanu, a eșuat în anul 2019. 

Proiectul își propunea să actualizeze legislația antifumat, incluzând și noile produse din tutun în categoria celor cu restricții la promovare prin publicitate. Proiectul își mai propunea legitimarea cumpărătorilor, ascunderea produselor din vitrine și interzicerea fumatului noilor produse din tutun în spații publice.

În Parlament, proiectul a fost respins de Comisiile pentru buget, cultură și sănătate. Lobby-ul agresiv susținut de companiile de tutun a jucat un rol important în respingerea proiectului, spune Adrian Wiener. ”Legea interzice orice interferență a industriei tutunului cu zona de decizie deoarece interesul economic nu este simetric cu cel de sănătate. Chiar și așa, veneau cu câte 6-7 avocați în toate comisiile. Degeaba le spuneam că nu au dreptul la opinie în Parlament României”, a povestit deputatul.

În 2019, Gigel Știrbu, președintele de la acel moment al Comisiei de cultură din Camera Deputaților, susținea într-un document oficial că interzicerea sponsorizărilor făcute de companiile de tutun pentru evenimentele culturale. ”Au găsit un picior de pod că evenimentele culturale sunt dependente de această formă de sponsorizare a companiilor de tutun. Circuitul cultural e dependent de nicotină. Rămâne cultura română fără finanțare”,  a declarat Wiener.

Comisia pentru buget s-ar fi opus articolului care prevedea amplasarea raftului cu țigări într-un loc ferit privirii cumpărătorilor. ”Un argument inventat de industria tutunului și rostogolit de Ministerul Finanțelor a fost acela că ascunderea produselor din tutun de la vitrină va încuraja contrabanda cu țigări. Expunerea rafturilor încurajează consumul, sunt pline de reclame. În magazine, sertarul dedicat țigărilor este prevăzut cu un oblon. Reclamele la țigări ar trebui permise doar în tutungerii, unde accesul minorilor este interzis”, a mai explicat Adrian Wiener. 

Proiectul a mai fost depus o dată și în urmă cu câteva luni, dar a fost retras la scurt timp din circuitul legislativ. Deputații USR au decis să schimbe abordarea. Pentru a evita ca întreg pachetul legislativ să fie respins din cauza unui detaliu, a fost împărțit în mai multe proiecte.

Astfel, a fost deja depus un proiect de lege pentru introducerea legitimării cumpărătorului, iar interzicerea aromelor și inscripționarea de avertismente pe ambalaje au fost preluate de senatorul PSD Adrian Streinu Cercel și de senatorul neafiliat Ion Dragoș Popescu. Săptămâna viitoare va fi introdus în Parlament un nou proiect care prevede exclusiv interzicerea publicității, promovării și sponsorizării în cazul produselor noi din tutun.

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

3 comentarii

  1. banii aduc fericirea, pare sa spuna imaginea aia… fix ca-n bugetul tarii

  2. Distrug tinerii cu etnobotanicele, cu pacanelele, cu fumatul, cu alcoolul, Sistemul Educational este praf si pulbere profesorii nu isi mai permit sa isi plateasca ratele din salariul mizer pe care il au……

    Multumim Guvernului de Corupti si Plagiatori, ai PSD-PNL, multumim pentru justita indempendenta care va albeste dosarele care au prejudicii adunate de sute de miliarde de euro!

    Domnule Presedinte Klaus Iohannis, ce drumos arata Romania Educata👍🏼

  3. Câteva cifre și o bănuială din industria dependențelor :
    Când m-am lăsat de fumat, pachetul de Lucky Strike original, costa 3 lei și 10 bani. Astăzi, un pachet de țigări costă în jur de 25 lei. Majoritatea țigărilor sunt subțiri și conțin mult mai puțin tutun, decât cele ”vechi”, în schimb pachetul e plin – cel puțin în România – cu imagini care sugerează pericolul mortal și bolile cauzate de fumat. Raportat la cantitatea de tutun folosit pentru o țigară, în comparație cu cele vechi, prețul fumatului – și evident, câștigul industriei fumatului – a crescut de cel puțin 15 ori ! Asta pe lângă și în pofida ”propagandei” cu imagini cumplite care ar trebui să descurajeze oamenii de fumat, dar au devenit o banalitate fără efect observabil asupra acestei adicții, cel puțin în cercul meu de cunoștințe. ( știu ce vorbesc, am fumat zeci de ani )
    Industria fumatului a devenit mai înfloritoare sub aspectul câștigului, decât oricând, în ciuda ”luptei” împotriva fumatului cu acele imagini cumplite. Faptele mă fac să bănuiesc că există o colaborare fructuoasă intre producători/comercianți și cei ce ”luptă” împotriva fumatului. Asemănător industriei pariurilor – care colateral – este și o uriașă mașină de spălat bani.

    Nici nu vreau să mă gândesc la efectul dăunător, pe care îl are asupra plămânilor aerosolul fierbinte dublat cu nicotină.