G4Media.ro

FOTO De la Muzeul din Stuttgart la eSprinter: 30 de ani de…

sursa foto: Mercedes-Benz

FOTO De la Muzeul din Stuttgart la eSprinter: 30 de ani de istorie pe patru roți

Poate vi s-a întâmplat des ca atunci când auziți ”acum 30 de ani” să vă gândiți la îndepărtații ani ‘70 sau, în cel mai ”rău” caz, la anii ‘80? 

Ei bine, ”acum 30 de ani” e mai aproape de noi decât am crede, fix la mijlocul anilor ‘90, o perioadă de ample schimbări, modernizări și inovații în întreaga lume. 

Odată cu ele, 1995 a fost și anul în care Mercedes-Benz a lansat pe piață modelul Sprinter, care a mers cu valul de ”next level” al perioadei și s-a bucurat de succes în toate cele trei decenii care au trecut de-atunci.

Peste 5 milioane de Sprinter vor fi fost vândute până la finalul anului 2025, apreciază compania, iar diverse modelele sunt expuse în Muzeul Mercedes-Benz din Sttutgart.

Iar fanii Sprinter ar trebui să știe că între 4 februarie și 30 martie 2025 vor avea ocazia sǎ vadă modelele Sprinter din prima generație, dar și pe cel actual sau varianta eSprinter, electrică, adaptată la nevoile de protejare a mediului și de reducere a emisiilor de carbon.

În plus, va exista un stand special amenajat în magazinul muzeului, cu produse pentru fanii Sprinter.

Sprinter Erste Generation T 1N // Sprinter first generation T 1N
sursa foto: Mercedes-Benz

Popularitate datorită versatilității: 75% din autovehiculele Sprinter sunt adaptate la nevoile specifice proprietarilor

Datorită popularității sale în rândul carosierilor și specialiștilor în conversii, care continuă să îl adapteze pentru multiple modalitǎți de utilizare, Sprinter are o rată ridicată de recumpărare, iar versatilitatea modelului se vede în cifre: 75% din autovehicule  Sprinter sunt modificate sau adaptate la nevoile specifice proprietarilor.

  • „Cu Mercedes-Benz Sprinter, avem de 30 de ani o autoutilitară emblematică în portofoliul nostru. În tot acest timp, Sprinter a scris o poveste de succes fără precedent și a fost vândut de nenumărate ori la nivel global. Ne așteptăm să depășim pragul de cinci milioane de vehicule vândute înainte de sfârșitul acestui an. Timp de trei decenii, a modelat viețile oamenilor și a contribuit la menținerea lumii în mișcare. Fie că este folosit în servicii de urgență, livrări, producție sau pe șantiere, Sprinter s-a impus ca partener ideal pentru afaceri. De aproximativ cinci ani, este disponibil și ca model complet electric, funcționând fără emisii locale de CO₂”, a declarat Klaus Rehkugler, Head of Sales & Marketing Mercedes-Benz Vans.

În 30 de ani, Mercedes-Benz Sprinter a ajuns să fie produs pe trei continente, în Americi și Europa. Cronologic, modelul inovator a fost marcat de patru borne reprezentative pentru schimbările produse: 1995, 2006, 2018/2019 și 2024. 

Sprinter Zweite Generation NCV 3 // Sprinter second generation N
sursa foto: Mercedes-Benz

Dar cum au ajuns aceste momente repere în istoria Sprinter?

  • 1995: Începutul unei noi ere

Sprinter s-a lansat în primăvara anului 1995 și, astfel, este recunoscut oficial ca autovehicul istoric în Germania. Anul 1995 a fost un moment de referință din multe puncte de vedere. Sprinter a succedat legendarului T1/TN și a fost prima autoutilitară a brandului care a avut un nume propriu, în locul codurilor formate din litere și cifre. De la predecesorul său a preluat doar conceptul tehnic de bază; în rest, totul a fost proiectat și dezvoltat de la zero. 

Combinația dintre caroseria autoportantă, propulsie spate, șasiul modern cu suspensie independentă pe față și motoarele performante era unică la acea vreme. Mai mult, nicio altă autoutilitară nu oferea mai multe dotări de siguranță: încă de la prima generație, Sprinter avea frâne pe disc pe toate roțile, sistem ABS, diferențial automat de frânare, centuri de siguranță în trei puncte reglabile pe înălțime și catarame de centură fixate în scaun, toate în echiparea standard. Opțional, era disponibil și un airbag pentru șofer.

Prima generație Sprinter a fost lansată în 1995 în mai multe variante: șasiu, platformă sau benă basculantă, fiecare cu cabină simplă sau dublă, furgon sau microbuz cu cinci sau nouă locuri, cu plafon standard sau înălțat. Ampatamentul varia între 3000 și 4025 mm, iar masa maximă admisă inițial era de 2590, 2800 sau 3500 kg. Siguranța a fost o prioritate și în facelift-ul din anul 2000, când airbag-ul pentru șofer a devenit standard, iar un airbag opțional pentru pasagerul din față proteja și ocupanții unei banchete duble. Tot din acel an au devenit disponibile airbag-urile cortină și sistemul ASR (control al tracțiunii). 

Odată cu introducerea programului de stabilitate electronică ESP® în 2002, Sprinter a stabilit noi standarde în siguranța activă.

Erster vollelektrischer Sprinter VS30 // First fully-electric Sp
sursa foto: Mercedes-Benz
  • 2006: Actualizare de tehnologie și siguranțǎ pentru a doua generație Sprinter

A doua generație a modelului Sprinter a fost lansată la începutul anului 2006, oferind clienților și mai multă varietate. Aceștia puteau alege între trei variante de ampatament, patru lungimi, trei înălțimi ale acoperișului și o masă totală autorizată cuprinsă între trei și cinci tone. 

În plus, programul electronic de stabilitate ESP® a fost introdus ca dotare standard pentru versiunile furgon de până la 3,5 tone masă brută.

Doi ani mai târziu, ESP® a devenit standard pe toate variantele de caroserie de până la 3,5 tone. 

Din 2008, a fost adăugat un sistem opțional de suspensie pneumatică, destinat creșterii confortului și siguranței. 

Un alt moment de referință a avut loc în 2009, odată cu introducerea tehnologiei BlueEFFICIENCY: noua cutie de viteze manuală cu șase trepte și sistemul automat start-stop au îmbunătățit considerabil dinamica și au redus consumul de combustibil. 

Anul 2013 a adus o inovație importantă în materie de siguranță, prin introducerea sistemului Crosswind Assist, conceput pentru a stabiliza autovehiculul în rafalele puternice de vânt – o premieră pentru o autoutilitară. Începând cu 2016, Sprinter a fost disponibil și în versiunea de 5,5 tone.

  • 2018/2019: Conectivitate şi diversitate în cea de-a treia generație Sprinter

A treia generație a modelului a fost lansată în 2018. Sprinter nu doar că a păstrat gama existentă de variante, ci a extins-o, în principal prin introducerea tracțiunii față și, astfel, a noii variante de cabină motrică. Acest model a stabilit noi standarde în materie de infotainment și conectivitate, fiind primul vehicul comercial echipat cu sistemul multimedia MBUX (Mercedes-Benz User Experience). Datorită acestuia, Sprinter a devenit capabil să răspundă la comenzi vocale și să faciliteze utilizarea serviciilor pentru gestionarea flotelor, vehiculelor, șoferilor și geolocalizării. 

În plus, Mercedes-Benz a îmbunătățit considerabil siguranța vehiculului, introducând tehnologii avansate, precum asistentul activ DISTRONIC pentru menținerea distanței față de autovehiculul din față.

Un alt moment de referințǎ a avut loc în 2019, odată cu lansarea primei autoutilitare eSprinter. Cu un sistem de propulsie electric alimentat de baterii, acest model a oferit o soluție de mobilitate fără emisii de CO₂, adaptată nevoilor din domeniul comerțului, logisticii și afacerilor.

  • 2024: Mai versatil ca niciodată

Actualul Mercedes-Benz eSprinter îmbină eficiența, autonomia și capacitatea de încărcare, transformându-l într-un model polivalent. Disponibil de anul trecut, eSprinter oferă acum două variante de caroserie, mai multe dimensiuni și trei variante de baterie, asigurând o autonomie de până la 478 km (WLTP). Construit pe un nou concept modular, acesta permite o adaptare ușoară pentru diverse configurații, oferind carosierilor și specialiștilor în conversii mai multă flexibilitate în dezvoltarea soluțiilor personalizate specifice diferitelor industrii.

Cu un volum de încărcare de până la 14 metri cubi și o masă totală autorizată de până la 4,25 tone, eSprinter este la fel de practic ca varianta sa cu motor termic.

De asemenea, modelele eSprinter și Sprinter cu motor convențional beneficiază, începând de anul trecut, de îmbunătățiri în ceea ce privește conectivitatea și siguranța. Acestea includ un sistem multimedia MBUX actualizat (acum standard) și noi funcții digitale. n plus, sistemele de siguranță și asistență au fost îmbunătățite, unele funcții noi fiind incluse deja în echiparea standard. De exemplu, Asistentul Activ la Frânare include acum și detectarea traficului din direcție transversală. Cele mai recente actualizări aduc (ca dotări opționale) un încărcător CA de 22 kW și un pachet de asistență la conducere, care îmbunătățește funcționalitatea sistemului Active Distance Assist DISTRONIC, oferind inclusiv adaptare vitezei în funcție de traseu.

Mai multe informații puteți găsi aici.

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează