FOTO Un tânăr din Anina vinde legume crescute la 800 de metri altitudine, pe un deal terasat: ”Am cărat cu targa zeci de tone de compost” / ”Salata noastră este fabrica de bani (…) Vindem tot din prima zi, deoarece comenzile să iau online”
Cu multă muncă, acolo unde nimeni nu s-ar fi încumetat, un tânăr pasionat a vrut să demonstreze, atât lui cât și semenilor, ca se produce face legume de calitate, chiar și în vârf de munte, relatează Agenția de presă Rador.
Din pasiune pentru legume și din drag pentru locul în care a copilărit, Ciprian Minea a început să cultive legume bio la Anina.
Însă nu a fost deloc simplu. Cei aproape 800 de metri altitudine la care este situat orașul Anina, climatul mai vitreg, pământul mai sărac și terenul agricol aproape inexistent, bariere aproape de netrecut, mai cu seamă când începi un business din care vrei să și câștigi. Nu și pentru Ciprian, care își motivează decizia astfel.
“Visul meu a fost întotdeauna să pot să fac eu ceva, să nu mai depinde nimeni, să pot să-mi duc ideile la extrem dacă doresc, nu totul să fie bazat pe profit, chiar dacă avem nevoie de bani și am avut ocazia să fac chestia asta. Profitul nu a fost ținta numărul unu, eu nu mă consider un businessman. Încerc să-mi cultiv toate calitățile astea, dar sunt niște principii care nu o să ia niciodată locul întâi în fața profitului, respectiv calitatea, relația cu clienții, produsele, modul de lucru. Am tendința să fiu un Gigi contra, am tendința să fiu încăpățânat. Câteodată sunt lucruri foarte dificile. La mine nu există, că nu se poate. Trebuie să ai o țintă spre final, să vezi și restul, până acolo sunt detalii”, spune Ciprian Minea.
Zeci și sute de ore de trudă pentru a face micile grădini de la Steier să rodească. Așa își amintește Ciprian Minea începutul poveștii.
“Dar puteți să vă imaginați? Sunt niște grădini. Am avut bucățele și bucățele, adică au bucățele de 8 metri cu 3 metri 10 metri cu 5 metri. Locația noastră, adică strada Dealul Frumos, de acolo vine numele de grădina Dealul Frumos, nu doar faptul că sunt în spatele casei, dar fiind pe un deal, totul este supraetajat, astfel încât acces în grădină cu o roabă sau cu ceva nu există. Deci tot compostul, pentru că noi lucrăm foarte mult cu compost, ca să îmbunătățim solul, tot compost a fost cărat la targă cu prieteni. Am cărat tone zeci de tone de compost și am făcut la vremea respectivă eforturi ca să deschidem grădinile alea micuțe”, își amintește Ciprian Minea.
Îngrădit de atâtea condiționări, alegerea legumelor din cultură a fost o adevărată ecuație cu N necunoscute, pe care Ciprian a trebuit să o rezolve.
“Noi nu putem să venim la Anina – că toată lumea că se gândește la legume, de obicei tinde să asocieze cu culturile de vară, ardei roșii – nu putem să le facem concurență celor de la câmpie sau cele care au climă mult, mult, mult mai caldă. Și atunci am ales o anumită gamă de produse care se pretează la altitudine și climă mai rece. Acestea sunt legumele de sezon rece, pe care noi reușim să le creștem tot anul cu continuitate, pe care cei din celelalte zone nu au cum, pentru că este prea dificil, nu ar avea profitabilitate. Asta este nișa noastră de produse”, spune Cirprian Minea.
Chiar dacă în grădina Dealul Frumos se cultivă și ceapă verde sau gulii, regina culturilor rămâne salata, care de altfel se și bucură de un tratament preferențial.
“Salata noastră este fabrica de bani. Motorul economic din spatele grădina Dealul Frumos e salata. În ultimii ani am testat 10-12 varietăți de salată, am rămas la una singură sau două care le-au plăcut cel mai mulți clienților. Întâmplător, această varietare a fost cel mai dificil de crescut. Nici măcar cei de dincolo nu se încăpățânează să o crească tot anul”, spune Ciprian Minea.
Respectul față de munca pe care o prestează, față de calitate și mai ales față de clienți a fost răsplătit în cele din urmă de piață, care i-a făcut loc lui Ciprian, ce-i drept pe o nișe foarte îngustă.
“Vindem tot, le vindem de obicei în prima zi deoarece comenzile să iau online. De obicei, nu reușim să satisfacem chiar pe toată lumea. Mai colaborăm și cu restaurante. Momentele de maximă satisfacție sunt produsele care ajung la clienți și faptul că oamenii sunt bucuroși, recunoscători și surprinși în același timp, pentru că nu se așteaptă. Asta a fost ideea mea, adică produsele să fie de calitate maximă, dar și serviciile să fie la același nivel”, spune Ciprian Minea.
A fost o adevărată lecție de tenacitate, o lecție despre nimic nu este imposibil pe care ne-a predat-o Ciprian Minea la Anina, în grădina Dealul Frumos.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
2 comentarii