FOTOGALERIE București, capitala păcănelelor. Orașul e plin de săli de joc, magazine amanet și reclame vulgare care promovează pariurile. Psiholog: Adolescenții sunt ținta
Bucureștiul s-a umplut în ultimul an de panouri publicitare uriașe în care tinere fotografiate în posturi vulgare promovează jocurile de noroc. Marile bulevarde și intersecții ale capitalei sunt înțesate de săli de păcănele. În majoritatea cazurilor, sălile de jocuri de noroc sau de pariuri sportive au pe lângă ele tot atâtea case de amanet. Reporterul G4Media a numărat doar pe Calea Moşilor din Sectorul 2 peste 60 de săli de jocuri de noroc, de pariuri și magazine amanet.
Pe multe dintre afişe, vedete mondene, sumar îmbrăcate, încearcă să convingă cu mesaje îndoielnice trecătorii să treacă pragul sălilor de jocuri. Acelaşi lucru îl fac şi firmele luminoase care îţi sar în ochi de la o poştă din cauza culorilor ţipătoare.
În intersecţia de la Obor, spre exemplu, blocurile sunt pline de bannere de zeci de metri pătrați care fac reclamă sălilor de păcănele care se află la parter. Acelaşi lucru poate fi văzut aproape pe orice mare bulevard al Bucureştiului.
Oradea și Reșița au interzis sălile de jocuri în centru
Două orașe din România au încercat până acum să elimine casele de pariuri și sălile de jocuri din centru. E vorba despre Oradea în 2017 și Reșița în 2020.
„Am inițiat acest proiect pe un model de bună practică pe care l-am preluat de la Oradea. Am adus doar mici modificări. În Reșița avem peste 85 de case de pariuri, de jocuri de noroc. Este deja o problemă socială, oamenii au devenit ca și alcoolicii sau fumătorii. Am în vedere în mod special tinerii. Sunt persoane care muncesc în străinătate și trimit bani acasă, iar unii oameni consumă banii aceștia în câteva zeci de minute. Limitarea lor ca și dispersie în oraș, în special pe zonele principale, va determina cu siguranță scăderea interesului pentru ele, pentru că nu le vor mai găsi așa ușor. Pentru magazinele second-hand am luat exemplul Parisului. Și acolo sunt magazine second-hand, dar nu sunt pe Champs-Élysées, nici în Place de la Concorde. Sunt în zone periferice ale orașului”, a explicat primarul Reșiței, Nelu Popa, în 2020, când a promovat proiectul de Consiliu Local votat în unanimitate.
Ce spun specialiştii în tratarea dependenţelor
Medicii psihiatri care cunosc foarte bine fenomenul prin prisma pacienţilor pe care îi ajută să se recupereze spun că reclamele sunt foarte nocive pentru adolescenţi şi mai ales pentru dependenţi.
„Reclamele sunt în special eficiente în a atrage adolescenţii. Creierul adolescenţilor funcţionează diferit de creierul adulţilor. Sunt mai atraşi de risc şi de câştigul imediat şi tind să nu calculeze cu acuratețe riscurile. De asemenea, riscurile de dependenţă de jocuri de noroc cresc foarte mult dacă jocul începe mai devreme de 16-18 ani.
În ceea ce-i priveste pe dependenţi, reclamele funcţionează ca declanşator al recăderii la cei care încearca să se oprească sau să scadă. Aşa cum, de exemplu, dacă într-un grup de fumători cineva aprinde o ţigară, ceilalti vor simţi o dorinţă puternică de a aprinde şi ei.
Alcoolicii Anonimi recomandă ca în perioada renunţării la dependenţă, oamenii să evite „people, places and things”. Oamenii, locurile şi lucrurile asociate cu consumul. Acest lucru este practic imposibil în Romania având în vedere ubicuitatea reclamelor.
Mai mult, unele săli pompează în exterior aerul încărcat cu aroma specifică sălii, pentru a declanşa în jucător pofta de joc care este foarte puternic asociată cu mirosul, acesta fiind un simţ foarte primitiv la om”, a declarat pentru G4Media.ro Eugen Hriscu, psihiatru şi psihoterapeut, specialist în tratarea dependenţelor.
Petiţie pentru interzicerea reclamelor
De curând, comunitatea Declic a lansat o petiţie pentru interzicerea reclamelor la jocuri de noroc și pariuri sportive. Aceasta a fost semnată până acum de peste 50.000 de persoane.
Semnatarii petiţiei vor să interzică orice formă de publicitate la jocurile de noroc și pariuri pentru că spun ei „Asaltul reclamelor agresive se întâmplă la tot pasul. De aceea, tot mai mulți tineri devin dependenți de jocuri de noroc. Iar jucătorii care încearcă să se vindece de această dependență nu au nicio șansă”. Un proiect de lege pentru interzicerea publicității stradale și audiovizuale la jocuri de noroc și pariuri a fost înregistrat la Camera Deputaților. El are susținerea majorității partidelor.
Textul petiţiei:
„Oriunde te uiți, e imposibil să nu vezi afișele imense cu reclame la jocuri de noroc sau pariuri sportive. În online publicitatea este și mai agresivă, pentru că sunt și mai puține reguli. Iar pentru reclamele la pariuri sportive de la TV există o portiță. Acestea pot fi difuzate la orice oră din zi, în timpul competițiilor sportive.
În reclame, celebrități sau foști sportivi repetă neîncetat că e ușor să câștigi. Iar Youtube-ul e plin de vloggeri care se filmează în timp ce joacă și mereu par să prindă lozul cel mare.
Spre deosebire de România, țări ca Marea Britanie au înțeles cât de dăunătoare pentru minori este publicitatea la jocuri de noroc. Așa că vedetele din sport sau showbiz nu mai pot promova case de pariuri sau jocuri de noroc . De asemenea, în 2021, Republica Moldova a interzis toate tipurile de publicitate la orice formă de jocuri de noroc.
Dependența de jocuri de noroc este o boală. Deși prea puțini o văd așa. De aceea, în afară de un studiu plătit de industrie în 2016, nici nu există statistici naționale actualizate pentru cei care se confruntă cu o astfel de adicție. Însă, psihiatrii spun că cel puțin 7 din 10 dependenți de pariuri sau jocuri de noroc care se lasă revin la vechiul obicei.
Reclamele la jocuri de noroc pe care le vedem la tot pasul joacă un rol decisiv.
Jocul responsabil nu este obiectivul principal al industriei jocurilor de noroc. Iar statul nu face mare lucru pentru a-i proteja pe cei mai vulnerabili și pe dependenții de jocuri de noroc, deși are modelele altor țări.
Hai să-i convingem pe parlamentari că e nevoie de un prim proiect de lege pentru a interzice publicitatea la jocuri de noroc. Semnează petiția!”
Și deputatul PNL Adrian Cozma a inițiat un proiect de lege care ar interzice complet publicitatea pentru pariuri și jocuri de noroc.
Fotogalerie cu capitala năpădită de săli de pariuri:
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
69 comentarii