Fraudele academice “se învață la liceu”: peste jumătate dintre liceenii participanți la un studiu spun că au luat informații de pe net fără să precizeze acest lucru – studiu al Universității din București
Unul din trei liceeni bucureșteni participanți la un studiu al Universității din București spun că, pe parcursul anilor de liceu, au preluat uneori, frecvent sau foarte frecvent de pe internet informații fără să menționeze acest lucru, iar mai puțin de jumătate (44%) spun că au făcut-o deloc sau foarte rar. Totodată, unul din cinci spune că a preluat cel puțin uneori pasaje din lucrări care nu îi aparțin, fără a indica sursa, potrivit studiului menționat, realizat pe baza unui chestionar completat de elevi ai liceelor din Capitală. “Liceenii și liceenele ‘învață’ în școală să se abată de la integritatea academică”, notează unul dintre realizatorii analizei, care semnalează, totodată, că “între 30-50% dintre persoanele intervievate încalcă integritatea academică chiar din clasa a IX-a, ceea ce poate semnala că problema începe chiar din ciclul primar.”
Studiul “Integritatea academică la liceeni – Sondaj în licee din București IntegALi” folosește un chestionar completat până la final de 2.975 de elevi bucureșteni (și deschis de 5.790 de elevi). Demersul de cercetare continuă o analiză similară efectuată anterior în rândul studenților și este realizat de o echipă coordonată de profesorul Dumitru Sandu, în parteneriat cu Inspectoratul Școlar al Municipiului București.
- Cercetarea publicată acum a fost realizată în 2020-2021 de către aceeași echipă care, în 2018, a realizat un studiu pe tema integrității academice în rândul studenților. Premisa investigație de acumi: “De la considerarea unor fapte neintegre ca fiind acceptabile la declararea unei imposibilități de evaluare a itemilor de integritate, fenomenul problemelor de integritate academică pare a fi dificil de înțeles și, mai ales, de abordat în vederea eradicării lui încă de la o apariție incipientă. Astfel, după 12 ani de școală preuniversitară, studenții, în special cei de la specializări umaniste, participă la cursuri privind scrierea academică, descoperind cu uimire, unii dintre ei, că există anumite reguli de citare și de comportament integru școlar ce par noi și greu de abordat.”
Coordonatorul studiului, Dumitru Sandu, realizează o analiză a percepțiilor privind gravitatea abaterilor de la normele de integritate în rândul elevilor și pune în discuție modul cum se transmite toleranța față de aceste abateri de la profesori la elevi.
Răspunsurile elevilor de liceu cu privire la diverse abateri de la integritatea academică, pe scurt:
- 44% spun că au preluat “foarte rar sau deloc” informații de pe internet, fără a menționa acest lucru. Un sfert spun că au făcut rar astfel de preluări, iar circa o treime (32%) au preluat uneori, frecvent sau foarte frecvent de pe internet, fără citare.
- Un număr considerabil mai mare (57%) au afirmat că au preluat “foarte rar sau deloc” pasaje din lucrări care nu le aparțin, fără menționarea sursei. Unul din cinci (21%) spun că au făcut acest lucru rar și tot atâția spun că l-au făcut uneori, frecvent sau foarte frecvent.
Citește articolul complet pe Edupedu.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
11 comentarii