G4Media.ro

Fuga din Marea Roșie: Qatar opreşte transporturile de gaz lichefiat din cauza…

Sursa foto: NASA

Fuga din Marea Roșie: Qatar opreşte transporturile de gaz lichefiat din cauza atacurilor rebelilor Houti

Criza din Marea Roșie începe să aibă un impact direct şi asupra aprovizionării cu energie. Cel puțin 5 nave care transportă gaz lichefiat din Qatar – dintre care trei încărcate cu GNL cu destinația Europa – și-au întrerupt călătoria. Iar zeci de cisterne care transportau petrol și combustibil s-au oprit și ele în larg, sau își schimbă cursul, pentru a evita trecerea într-o zonă care devine din ce în ce mai riscantă, transmite IlSole24Ore, citată de Rador Radio România.

O situație fluidă, care pe termen lung amenință să compromită disponibilitatea carburanților și să incendieze prețurile, dar care deocamdată provoacă o reacție călduță pe piețe. Gazul în special începe săptămâna cu o scădere de aproximativ 5%, fiind tranzacționat la TTF cu puțin peste 30 de euro pe megawat oră, aproape de cele mai scăzute niveluri din august. Prețurile țițeiului, foarte volatile în ultimele zile, au început sesiunea în ascensiune după care au devenit negative: Brent a pierdut în jur de jumătate de punct procentual, ajungând la aproximativ 77 de dolari barilul.

Din fericire, pentru gaze în special, cererea rămâne moderată (în ciuda frigului intens), iar stocurile atât în ​​Europa, cât și în Asia sunt foarte mari pentru această perioadă a anului.

Situația din Marea Roșie este însă departe de a fi liniștitoare. Atacurile repetate ale rebelilor Houthi împotriva navelor – care au provocat deja o prăbușire a traficului navelor containere – au fost agravate de reacția militară dură a Statelor Unite și Marii Britanii, care pentru a opri gherilele șiite au lovit mai multe ori ținte aflate pe teritoriul yemenit. O escaladare care singura ar putea justifica o creştere a preţurilor materiilor prime.

Fuga din regiune a petrolierelor și a cargourilor cu gaz lichefiat este legată de raidurile recente împotriva rebelilor huthi. Vineri, 12 ianuarie, Forțele Maritime Combinate (CMF) au ordonat tuturor navelor ”să se țină departe de Bab al-Mandab”, strâmtoarea care ”închide” partea de sud a Mării Roșii, legând-o de Golful Aden. Apelul a fost emis și prin Intertanko, o asociație a armatorilor independenți de nave-cisternă și nu a fost ignorat.

QatarEnergy nu a confirmat încă oficial suspendarea transportului de GNL, însă din sistemele de urmărire a traficului naval pare clar că situația este cel puțin în standby. Dacă cea mai scurtă rută dintre Asia și Europa ar fi părăsită multă vreme de către Doha și alți furnizori, ar putea exista repercusiuni. Iar cea care ar avea de suferit mai presus de toate ar fi zona Mediteranei.

Qatarul este al doilea cel mai mare furnizor de GNL din lume, depășit doar de Statele Unite. Anul trecut, conform datelor LSEG, a exportat peste 75 de milioane de tone de combustibil, deși cea mai mare parte a mers în Asia (Europa t primind aproximativ 14 milioane de tone).

Sursa: IlSole24Ore/ Rador Radio România

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...