Germania a avertizat asupra riscurilor respingerii acordului comercial între UE și America de Sud
Ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a avertizat marți asupra pericolelor pentru Uniunea Europeană dacă nu se ajunge în curând la un acord de asociere cu Mercosur, referindu-se la necesitatea abordării altor piețe, în afară de Statele Unite și China ca principali parteneri comerciali, potrivit Rador Radio România.
„Dacă nu se încheie acordul, atunci în primul rând Europa va înregistra un eșec, în al doilea rând, America de Sud va căuta imediat alți parteneri comerciali, eventual China, sau chiar Rusia. Dacă acest lucru va ajuta mai mult pădurea tropicală rămâne un mare semn de întrebare”, a spus el, făcând aluzie la defrișarea Amazoniei.
Dar, mai presus de toate, a declarat el, „am pierde un impuls puternic ca răspuns politic la această situație, în care tarifele din ce în ce mai mari și cerințele geopolitice ridică din nou granițe”, a avertizat el în cadrul unui discurs la o conferință la Berlin despre provocările și oportunitățile pentru industria germană afectată.
Ministrul s-a arătat convins că acordul comercial cu Mercosur a făcut progrese mari și a fost, de asemenea, dezvoltat într-un mod mai durabil decât s-a discutat în urmă cu trei-patru ani și a asigurat că reprezintă și „o mare oportunitate pentru aceste țări de a se apropia cele două mari zone economice ale Europei și Americii de Sud.”
Habeck a afirmat că amenințările cu impunerea de tarife de către Statele Unite, dar și relația cu China, pot deveni fără îndoială, după piața unică europeană, cea mai mare provocare politică pentru Germania.
În acest sens, el a amintit că jumătate din creșterea economică a Germaniei provine din export și că, după piața unică europeană, Statele Unite și China sunt principalii parteneri comerciali ai Germaniei, dar în același timp cei doi care pun cele mai mari probleme sau ridică semne de întrebare în acest moment, din diverse motive.
Din acest motiv, el a subliniat importanța „apropierii noilor spații de Europa sau aducerii Europei mai aproape de noi spații” și, în consecință, a susținut încă o dată încheierea acordului cu țările Mercosur, cât mai curând posibil.
Pe de altă parte, cancelarul german Olaf Scholz a acuzat miercuri amenzile prevăzute în reglementările europene „CAFE” împotriva producătorilor de automobile care nu respectă regulile privind emisiile poluante, care vor intra în vigoare de la 1 ianuarie 2025 și care se concentrează pe interzicerea vânzării de mașini cu combustie în blocul comunitar din 2035.
„Banii trebuie să rămână în companii pentru modernizarea propriei industrii, a propriilor companii”, a spus liderul social-democrat german, situat al treilea în sondaje înaintea alegerilor din februarie, în spatele conservatorilor CDU și extremei drepte „Alternativa pentru Germania”.
Luni, vicecancelarul și ministrul Economiei, Robert Habeck, a declarat că este dispus să susțină suspendarea temporară a amenzilor dacă producătorii de mașini reușesc să-și compenseze limitele de emisii de dioxid de carbon prin depășirea țintelor în 2026 și 2027, ceea ce, deocamdată, pare un pas înainte pentru aplicarea reglementărilor comunitare în fața încetinirii pieței europene de automobile și, mai ales, a pieței vehiculelor electrice.
„Vom rămâne la limite și vom fi pragmatici în privința tranziției”, a spus Habeck la finalul unei întâlniri la Berlin cu ministrul italian al Industriei, Adolfo Urso, în care reprezentantul Romei și-a apărat poziția de suspendare a aplicării reglementărilor și modificării politicilor climatice europene, deoarece, presupune el, dăunează grav industriei blocului.
Conform reglementărilor propuse de Comisia Europeană și aprobate de statele membre, emisiile medii ale autoturismelor noi înmatriculate în 2025 trebuie să fie cu 15% mai mici decât cele din 2021, dar scăderea vânzărilor de vehicule electrice face dificilă realizarea de acest obiectiv forțând producătorii să facă presiuni asupra autorităților publice pentru a flexibiliza viitoarele reglementări.
În ciuda unei investiții de peste 410 miliarde de euro a industriei în cercetare și adaptare a fabricilor la vehicule electrice programată până în 2028, asociația producătorilor germani (VDA) admite că există un decalaj între „obiectivele politice ambițioase” și realitatea pieței.
„Având în vedere situația economică dificilă, lipsa cererii consumatorilor de mobilitate electrică și condițiile-cadru încă inadecvate, sarcinile ulterioare datorate eventualelor amenzi trebuie evitate în 2025”, a solicitat organizația, adăugând că, desigur, altfel, industria ar fi „abandonată”, iar producătorii „ar fi afectați”.
La începutul lunii noiembrie, guvernul francez a declarat că urmărește un front comun împotriva Executivului comunitar al germanei Ursula Von der Leyen pentru a evita aplicarea acestor sancțiuni care ar putea avea un impact potențial asupra industriei auto europene între 10.000 și 16.000. milioane de euro, deși surse din piață consultate de Europa Press coboară cifra la 5.100 de milioane de euro.
În acest context, pe lângă Germania, Italia și Franța, țările est-europene ar putea fi favorabile suspendării aplicării reglementărilor „CAFE” sau pentru flexibilizarea sancțiunilor. România, de exemplu, un bastion al Daciei (grupul Renault), fără mașini electrice cu baterie în catalog, cu excepția modelului Spring importat din China, consideră că planul european de electrificare este prea agresiv.
În același timp, Cehia a spus deja că producătorii nu pot accelera vânzarea de vehicule electrice din cauza „unui slab interes” din partea clienților.
Sursa: INFOBAE / Rador Radio România / Traducerea: Cristina Zaharia
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.