Grecia, Bulgaria și România caută finanțări pentru autostrăzile care să lege cele trei țări, parte dintr-un mega-proiect de conectivitate. O autostradă ar lega Constanța de Varna, alta Bucureștiul de Sofia
Bulgaria, Grecia și România vor aloca în bugetul lor garanții în valoare totală de 6 miliarde de euro pentru implementarea proiectului de conectivitate de transport și pentru conducte din orașul grecesc Salonic de la Marea Mediterană prin Kavala, Alexandroupolis, apoi prin orașele bulgărești Burgas și Varna, până în orașul românesc Constanța de pe litoralul Mării Negre, transmite publicația bulgară Mediapool, citată de Rador Radio România.
Bulgaria vrea să lanseze Autostrada Mării Negre, care să lege porturile Burgas și Varna de portul românesc Constanța, dar și o autostradă care să o lege de București.
Cele trei țări vor căuta și credite de la instituțiile bancare europene, precum și finanțare nerambursabilă din fonduri europene, iar construcția infrastructurii diversificate va însemna o companie de proiect între cele trei țări, care va căuta executanții diferitelor proiecte. Printre acestea se numără atât autostrăzi, cât și căi ferate, este inclus și proiectul unei conducte de petrol de la Alexandrupoulos la Burgas, în ideea ca acesta să continue spre nord, nu doar spre România, ci și spre Republica Moldova și Ucraina, în combinație cu o conductă pentru combustibili.
Acest lucru a reieșit din declarațiile ministrului bulgar de finanțe, Asen Vasilev, în timpul participării sale recente, la Salonic, la prima conferință internațională „Forum pentru Conectivitatea Europei de Sud-Est”.
Proiectul acestui coridor a fost discutat la începutul lunii octombrie și de către prim-miniștrii Bulgariei, Greciei și României – Nikolai Denkov, Kiriakos Mitsotakis și Ion-Marcel Ciolacu, în cadrul unei întâlniri la reședința de la Euxinograd, lângă Varna.
De la Marea Mediterană la Marea Neagră
„Un rol cheie pentru infrastructura durabilă și conectivitate în Europa de Sud-Est îl joacă legătura Nord-Sud cu construcția unei autostrăzi care va lega Grecia și România prin Bulgaria. Sperăm ca procedurile să fie finalizate cât mai curând și că proiectul va fi finalizat în cinci ani”, a spus Vasilev. Potrivit acestuia, prin această autostradă se va finaliza complet harta conectivității ce oferă o ieșire din porturile Bulgariei către Marea Mediterană. Ministrul bulgar de Finanțe a amintit că vechiul drum, care leagă țările din nord prin Balcani, a fost între Viena și Istanbul, iar astăzi este nevoie de o nouă legătură de-a lungul axei Nord-Sud până la Mediterană.
Așteptările sale sunt ca, în câteva luni, să fie semnat un acord între cele trei tări. Valoarea mega-proiectului nu este încă clară, dar Vasilev a comentat că Bulgaria va căuta fonduri de la Uniunea Europeană pentru a se compensa costurile, dar nu va sista implementarea proiectului. „Acest lucru este foarte important pentru comerțul dintre țări, în special după războiul din Ucraina și ceea ce se întâmplă în Gaza”, a subliniat Vasilev.
Scenariul iugoslav și irakian
Autoritățile bulgare au în vedere mai multe scenarii care le pot servi drept punct de plecare pentru actualul război în Ucraina – un scenariu iugoslav și unul irakian. Asen Vasilev a amintit că conflictul din Iugoslavia a durat 7 ani, în condițiile în care nu a avut această încărcătură geopolitică și a fost în anii ’90. Până nu va exista o soluție pașnică a conflictului, ministrul de finanțe a admis că transferul de mărfuri va continua să evite coridoarele de transport din nord. Prin urmare, potrivit acestuia, legătura cu sudul este mai mult decât importantă astăzi, având în vedere că Marea Neagră seamănă cu un „lac rusesc”. Dar nu geopolitica dă motive de implementare a proiectelor planificate, ci logica economică și comercială, a adăugat ministrul bulgar de finanțe.
El a anunțat, de asemenea, că se așteaptă ca lucrările pentru jumătate din cei 15 km lipsă ai autostrăzii Struma să fie finalizate la începutul anului 2024. Pentru jumătatea rămasă este așteptată poziția CE cu privire la problemele de mediu legate de traseu, a amintit Vasilev. Potrivit acestuia, proiectul este, de asemenea, de importanță-cheie și pentru mobilitatea în NATO. Aceasta înseamnă că drumul trebuie să îndeplinească cele mai înalte standarde pentru deplasarea echipamentelor grele mecanizate.
Extinderea Punctului de Trecere a Frontierei „Kăpitan Andreevo”
Conducta Burgas – Alexandroupolis, care include două tronsoane, una pentru țiței și una pentru produse petroliere, a fost evidențiată și în discursul ministrului bulgar de finanțe, care a subliniat și acest proiect ca fiind foarte important din punct de vedere geopolitic din cauza războiului Moscovei în Ucraina.
Bulgaria se pregătește să dubleze traficul prin Punctul de Trecere a Frontierei “Kăpitan Andreevo” cu Turcia în termen de 3 ani, cu procesarea actuală a datelor camioanelor care trec de la punctul de trecere a frontierei cu Turcia, a mai spus ministrul bulgar de finanțe. În prezent, aproximativ 4.000 de vehicule grele de marfă trec în fiecare zi prin punctul de trecere a frontierei, ceea ce îl face al doilea cel mai aglomerat din lume. (Traducerea: Mirela Petrescu)
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii