Grecia: Noul cod rutier propune o limită de viteză de 30 km/h în zonele urbane
Noul cod rutier grec propune o limită de viteză de 30 km/h în zonele urbane pentru a spori siguranța rutieră, în special pentru pietoni și bicicliști, a reduce zgomotul și a îmbunătăți calitatea aerului. Ideea, inspirată de Declarația de la Stockholm privind siguranța rutieră globală (2020), este susținută de ONU, OMS și de campanii globale precum #Love30, scrie Kathimerini.
Studiile arată că reducerea vitezei de la 50 km/h la 30 km/h scade riscul de deces pentru pietoni de la 85% la 10%. Multe orașe europene, precum Paris, Bruxelles și Milano, au implementat această măsură cu rezultate pozitive, inclusiv mai puține accidente și o mai bună calitate a vieții.
Experții spun că atunci când șoferii se deplasează cu viteze mai mici, au mai mult timp să reacționeze la evenimente imprevizibile, cum ar fi pietonii care traversează brusc strada sau bicicliștii care schimbă brusc direcția.
În Grecia, măsura urmărește să abordeze statistici alarmante: în 2023, jumătate din cele 621 de decese rutiere au avut loc în orașe, pietonii și motocicliștii fiind afectați în mod disproporționat. Propunerea exceptează drumurile urbane principale și acordă municipalităților libertate de decizie în ceea ce privește punerea sa în aplicare. Cu toate acestea, printre provocări se numără nerespectarea normelor de către conducătorii auto, aplicarea inadecvată și atitudinile culturale față de normele rutiere.
Experții subliniază necesitatea educației publice, a aplicării stricte și a reproiectării infrastructurii pentru a asigura succesul măsurii. Lecțiile din țări precum Spania și Italia evidențiază importanța planificării și monitorizării adecvate.
În ciuda rezistenței inițiale, politici similare au fost acceptate în alte părți pe măsură ce beneficiile lor au devenit evidente. În orașele în care a fost implementată limita de viteză de 30 km/h, unii șoferi s-au plâns de faptul că limita de viteză mai mică le-a mărit timpul de deplasare și a provocat congestionarea traficului, în timp ce multe întreprinderi, în special cele care depind de livrarea rapidă a produselor, și-au exprimat îngrijorarea cu privire la creșterea costurilor operaționale. Cu toate acestea, în timp, cetățenii au fost convinși de rezultatele măsurabile, cum ar fi reducerea numărului de accidente rutiere. În Bruxelles, de exemplu, rănile grave și decesele s-au redus la jumătate.
În Grecia, unde respectarea normelor depinde adesea de aplicarea strictă a acestora, este esențial să se înțeleagă scopul măsurii – siguranță sporită și impact minim asupra duratei medii de călătorie. Având în vedere că vitezele medii în Atena sunt deja scăzute (15-30 km/h), în special în timpul orelor de vârf, schimbarea va necesita mai degrabă o modificare a comportamentului decât o ajustare drastică a tiparelor de călătorie.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.