G4Media.ro

„Greedflation” înlocuiește inflația pe măsură ce companiile cresc prețurile pentru a obține…

Sursă foto: Unsplash

„Greedflation” înlocuiește inflația pe măsură ce companiile cresc prețurile pentru a obține profituri mai mari, acuză un grup de stânga de apărare a consumatorilor americani

Se numește „greedflation”. Este vorba de practica multor companii din S&P 500 din domeniul alimentar și al bunurilor de consum de a crește prețurile pentru a-și proteja profiturile corporative, ceea ce le-a permis să își mărească marjele în actuala perioadă inflaționistă, scrie Market Watch.

Companii precum Kimberly-Clark, PepsiCo, General Mills și Tyson Foods și-au promovat, în cadrul recentelor teleconferințe privind rezultatele, capacitatea de a crește prețurile, obținând profituri consistente și recompensându-și acționarii, potrivit raportului Accountable.US, un grup de apărare a consumatorilor cu orientare de stânga.

Și și-au semnalat intenția de a continua să ia „măsuri privind prețurile” chiar și în condițiile în care Rezerva Federală a majorat ratele dobânzilor de 10 ori, un număr fără precedent, în încercarea de a domoli inflația.

„Ratele mai mari ale dobânzilor nu au oprit companiile S&P, în special din marea industrie alimentară, să majoreze prețurile de consum, în ciuda faptului că au raportat miliarde de dolari în câștiguri nete suplimentare și peste un trilion de dolari în noi recompense pentru investitorii bogați”, a declarat Liz Zelnick, director pentru securitate economică și putere corporatistă la Accountable.US.

„Lăcomia corporatistă este un lucru încăpățânat și necesită acțiuni serioase din partea Congresului. Fed nu a văzut un randament adecvat al investiției sale într-o politică care a creat deja fisuri în economie care ar putea duce la recesiune. Pur și simplu nu merită”, a spus ea.

Accountable.US nu este singurul grup care denunță creșterile de prețuri la produsele de bază, inclusiv la alimente. Walmart Inc. WMT, +0,78% este, de asemenea, nemulțumită de companiile de produse alimentare ambalate care au crescut constant prețurile la produsele alimentare și la bunurile de consum, potrivit unui raport recent al companiei de cercetare CFRA.

„Având în vedere puterea enormă de negociere a Walmart asupra furnizorilor săi, ne așteptăm ca gigantul de retail să respingă noi creșteri de prețuri din partea furnizorilor săi de alimente ambalate”, a spus acesta. Este de așteptat ca acest lucru să afecteze marjele, mai ales dacă creșterea volumului nu își revine.

Datele privind inflația din luna mai în SUA, publicate marți, au arătat că prețurile la alimente au crescut cu 0,2% față de aprilie, după ce au rămas stabile în precedentele două luni. Prețurile alimentelor au crescut cu 6,7% în ultimul an. Indicele pentru cereale și produse de panificație a crescut cu 10,7%.

Prețurile alimentelor au început să crească în urmă cu aproximativ doi ani, când problemele legate de lanțul de aprovizionare și prețurile mai mari la combustibili și mărfuri au determinat companiile să transfere o parte din aceste costuri către clienți.

Însă companiile par hotărâte să crească și mai mult prețurile, în ciuda scăderii costurilor de transport și a celor cu gazele. Benzina a scăzut cu 5,6% în mai față de aprilie, potrivit cifrelor indicelui prețurilor de consum.

Directorii Kimberly-Clark au declarat analiștilor, în cadrul recentei teleconferințe privind veniturile, că societatea este capabilă să „implementeze rapid acțiuni ample de stabilire a prețurilor” și au recunoscut că „stabilirea prețurilor a continuat să fie un motor important în spatele creșterii” veniturilor.

Veniturile din primul trimestru ale companiei au depășit așteptările și a crescut previziunile pentru întregul an. Asta după ce a majorat prețurile cu 10% pentru al doilea trimestru consecutiv, ceea ce a dus la creșterea marjelor cu 340 de puncte de bază.

Acționarii au fost recompensați cu 425 de milioane de dolari în timpul trimestrului, notează raportul Accountable.US.

Directorul general al PepsiCo, Ramon Laguarta, le-a spus analiștilor, în cadrul recentei teleconferințe privind rezultatele companiei, că cea mai mare parte a majorărilor de prețuri a rămas în urmă.

Cu toate acestea, a spus el, „evident, există unele piețe, piețe puternic inflaționiste din întreaga lume, unde s-ar putea să fim nevoiți să adoptăm prețuri suplimentare. Dacă vă gândiți la Argentina, Turcia, Egipt – aceste tipuri de piețe unde monedele suferă. Dar majoritatea prețurilor noastre sunt deja stabilite”, a spus el, potrivit unei transcrieri FactSet.

Veniturile PepsiCo pentru 2022 au crescut cu 16,9%, la aproape 9 miliarde de dolari, și a cheltuit peste 7,6 miliarde de dolari pentru răscumpărări de acțiuni și dividende.

General Mills, între timp, s-a lăudat că „a devenit inteligent în ceea ce privește modul în care privim prețurile”. Părintele unor mărci precum Cheerios, Nature Valley, produsele pentru animale de companie Blue Buffalo și Pillsbury și-a majorat în februarie previziunile pentru anul fiscal 2023.

Iar directorii Tyson au lăudat „puterea semnificativă de stabilire a prețurilor din portofoliul nostru, cu o creștere de 7,6% de la an la an”. Ultimul trimestru al Tyson a inclus o pierdere surpriză, deoarece a fost afectat de cererea slabă de carne, alături de închiderea unor fabrici și reducerea locurilor de muncă.

Dar Tyson a avut un venit net de peste 3,2 miliarde de dolari în 2022, în creștere de la 3 miliarde de dolari în 2021, și a recompensat acționarii cu 1,35 miliarde de dolari în răscumpărări și dividende.

Accountable.US afirmă că aceste cifre reprezintă o dovadă convingătoare că strategia de majorare a ratelor de către Fed „nu a reușit să elimine unul dintre principalii factori de creștere a inflației și ar trebui să dea o pauză [Comitetului Federal pentru Piața Deschisă] înainte de a ridica din nou ratele în această săptămână, în detrimentul locurilor de muncă și al economiei”.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...