![](https://cdn.g4media.ro/wp-content/uploads/2025/02/457-768x485.webp)
Greutatea mașinii și siguranța: Când mai mare nu mai înseamnă mai bun
Siguranța vehiculelor și greutatea acestora sunt subiecte de dezbatere de mulți ani, iar un nou studiu al Institutului de Siguranță a Autostrăzilor (IIHS) adaugă noi perspective în această discuție. În trecut, se credea că vehiculele mai grele oferă o protecție mai bună în caz de accident, iar acest lucru părea logic, având în vedere că o masă mai mare ar absorbi mai multă energie într-o coliziune. Totuși, studiile recente ale IIHS arată că această relație nu este atât de simplă precum se credea și că impactul greutății vehiculului asupra siguranței nu este unul direct și constant.
Studiul vine în contextul în care mașinile au suferit o creștere considerabilă în greutate în ultimii ani, odată cu popularizare caroseriilor de tip SUV și a mașinilor electrice.
Potrivit cercetărilor recente, greutatea vehiculului continuă să joace un rol important în siguranța șoferului, dar nu într-o manieră liniară. Studiul a folosit date din perioada 2011-2022, concentrându-se pe accidentele în care vehiculele aveau între 1 și 4 ani vechime și în care cel puțin un șofer a decedat. Datele sugerează că, până la un prag de aproximativ 1.800 kg, greutatea mai mare a vehiculului continuă să aducă beneficii de siguranță. Cu alte cuvinte, vehiculele mai grele pot reduce rata de fatalitate a șoferului, însă impactul asupra siguranței celorlalți participanți la trafic, cum ar fi șoferii din alte vehicule, este minim.
De exemplu, pentru o mașină mai ușoară care câștigă 500 de kilograme, rata de deces a șoferului scade cu 17%, iar în același timp, riscurile pentru șoferul celuilalt vehicul cresc doar cu un punct procentual. Astfel, până la acest prag de greutate, vehiculele mai grele par să fie mai sigure pentru ocupanții lor fără a crea un pericol semnificativ pentru ceilalți.
Deasupra pragului de 1.800 kg (1,8 tone), lucrurile se schimbă. Studiul arată că, după acest punct, nu există o îmbunătățire semnificativă a siguranței pentru șoferii vehiculelor mai grele, iar riscurile pentru ceilalți participanți la trafic cresc considerabil. Astfel, vehiculele cu greutate mai mare, cum ar fi SUV-urile și pick-urile (care frecvent depășesc acest prag), care depășesc 2 tone, nu mai oferă aceleași beneficii de siguranță pentru șoferii lor și devin mult mai periculoase pentru șoferii din vehiculele mai mici. Aceasta explică de ce accidentele între un SUV și o mașină mică sunt mult mai periculoase pentru ocupanții vehiculului mic, cu un risc de fatalitate mult mai mare pentru aceștia.
Un exemplu relevant este faptul că un camion pick-up care lovește o mașină obișnuită are de două ori mai multe șanse de a provoca moartea șoferului din mașina mică, comparativ cu accidentele între două vehicule de dimensiuni similare. Aceasta este o problemă semnificativă, având în vedere popularitatea vehiculelor mari în multe țări.
Studiul IIHS subliniază un alt aspect important: progresele în tehnologia de siguranță din vehicule. Sisteme precum airbag-urile, frânarea automată de urgență și designul îmbunătățit al elementelor de protecție contribuie semnificativ la prevenirea accidentelor și la reducerea efectelor acestora, ceea ce face ca greutatea vehiculului să fie mai puțin relevantă decât în trecut. Aceste tehnologii ajută la protejarea șoferilor și pasagerilor chiar și în cazul vehiculelor mai ușoare.
Studiul IIHS pune în evidență faptul că, deși vehiculele mai grele continuă să ofere o protecție mai bună pentru ocupanții lor, acest lucru nu înseamnă neapărat că sunt mai sigure pentru toți participanții la trafic. După un anumit punct de greutate, beneficiile suplimentare de siguranță se diminuează, iar riscurile pentru ceilalți cresc semnificativ. În plus, avansurile tehnologice au redus dependența de greutatea vehiculului pentru siguranță, oferind soluții mai eficiente în protejarea tuturor celor implicați în accidente.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
2 comentarii