G4Media.ro

VIDEO Grevă pe Lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda. Lucrări oprite și zeci…

Sursa foto: G4Media.ro

VIDEO Grevă pe Lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda. Lucrări oprite și zeci de utilaje blocate pe șantier din cauza plăților restante către subcontractor

Angajații uneia dintre firmele care execută lucrări pe lotul 2 al Autostrăzii Sebeș-Turda și care a subcontractat realizarea terasamentelor de la antreprenorul general, firma Aktor, au intrat luni în grevă din cauza plăților restante și a lipsei materialelor. 

Reprezentanții Marcotim Impex SRL Ciucea spun că este vorba despre facturi de 4,5 milioane lei, neplătite de către contractant și de alte aproximativ 3 milioane de lei reprezentând lucrări care urmează să fie facturate.

Angajații firmei s-au adunat dimineață în fața organizării de șantier de la Beldiu (județul Alba). Tot acolo au fost aduse și o parte din utilaje. Peste drum de locul în care s-au adunat oamenii se află birourile antreprenorului Aktor. Reprezentanții antreprenorului general au declarat pentru G4Media.ro că vor prezenta un punct de vedere abia după ce se vor întâlni cu subcontractorul și au promis că vor reveni cu informații.

Ce s-a întâmplat. Șeful de șantier care reprezintă Marcotim Impex SRL Ciucea, Mircea Rotar, susține că în ultima perioadă nu au mai primit material (pământ și balast) pentru a continua lucrările de terasamente și că, în ciuda faptului că a trimis notificări la CNAIR, DRDP Cluj și Aktor, nu a primit niciun răspuns, până vineri, data până la care ceruse explicații pentru această situație.

Cu alte cuvinte, lucrările sunt oprite, iar plățile pentru ce s-a făcut până acum, întârziate. Facturile restante de un milion de euro reprezintă lucrări realizate în perioada septembrie-octombrie, la care se adaugă cea pe noiembrie.

Societatea Marcotim a obținut un contract cu Aktor în luna august a acestui an și practic nu a mai fost plătită din luna imediat următoare.

„Din 6 august am preluat lucrările de executare a terasamentelor, de la Aktor, pe lotul doi. Ne-am angajat la o cantitate de material și am depășit-o cu 20%. Sunt 510.000 mc de umpluturi în terasamente, lucrări recepționate de Aktor și firma Kappa. Cu toate acestea, de o săptămână, nu ne-au mai dat de lucru, iar plățile întârzie. Nu mai vorbesc cu noi (Aktor – n.r.), nu ne asigură materialul necesar, așa că în 20 noiembrie am făcut notificări la Aktor, DRDP Cluj, CNAIR și firma de consultanță, dar nu am primit răspuns. Le-am transmis că, dacă până în 22 noiembrie nu ne răspund, ne scoatem toate utilajele și părăsim șantierul. Nu ne permitem să ne batem joc de angajați, de oameni sau de impozitele ce trebuie plătite la stat”, a spus Rotar.

Reprezentantul firmei susține că a lucrat și pe lotul 1 (17 km. între Sebeș și Alba Iulia, stadiu lucrări 80,5%) și că acolo situația a fost mai bună, însă pe lotul 2 s-a confruntat cu probleme.

Firma așteaptă acum cu 80 de utilaje și aproximativ 100 de oameni să primească material pentru a continua lucrările.

Dacă în acest an s-a reușit o mobilizare pe lotul doi care oferea la un moment dat speranța că se va putea circula pe acest tronson până la finalul anului 2020, situația din teren arată altceva. În plus, lucrările vor fi îngreunate de venirea iernii.

Potrivit Asociației „Pro Infrastructură”, CNAIR a redus drastic plățile lucrărilor efectuate. Dacă în teren avansul lucrărilor a fost de aproximativ 10 puncte procentuale (până la aproximativ 60%), stadiul financiar este doar de 48,59% (în octombrie).

Lotul 2 A10 (24,25km – de la Pârâul Iovului/ Alba Iulia până la intrarea în Aiud; km 17+000 – km 41+250)

Stadiu fizic: 60,2% (avans 1,82 p.p. octombrie față de septembrie), stadiu financiar 48,59% (sursa CNAIR, date octombrie 2019)

Valoare contract: 549.332.493 lei

Constructor: Asocierea Aktor SA – Euroconstruct Trading ’98 SRL

Contract: semnat în 14 noiembrie 2014

Termen de finalizare (contractual): Octombrie 2016 (inițial), amânat aprilie 2018, amânat decembrie 2019

Consultant (supervizare inginer): Asocierea S.C. KAPPA – Arhchitects & Engineers S.R.L – SALFO & Associates SA

Proiectant: D.P. Consult SRL

Probleme (CNAIR): eliberarea amplasamentului în zona km 40 prin procedură de executare silită; slaba monitorizare a antreprenorului.

Sursa foto: G4Media.ro

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

8 comentarii

  1. E timpul ca noii guvernanți sa termine cu modul acesta de lucru pentru operatiuni in constructii, in sensul ca trebuie umblat la legislatie astfel incat cine a castigat o licitatie sa faca efectiv lucrarea (cu oamenii si utilajele lor), si nu sa subcontracteze altora, iar ei doar sa semneze niste hartii si sa incaseze sume imense pe degeaba. Subcontractarea sa fie doar pentru lucrari mici, aparute intamplator din cauze obiective (infrastructura nesemnalata in proiecte, fenomene de risc etc.).

    • Perfect de acord!

    • Păi și ce propui? Când Aktor căștigă un contract să mute toate utilajele din Grecia în România ca să facă treaba? Nu e vorba numai de plimbat hârtii. E vorba și de proiect tehnic, sincronizat lucrări, supervizare lucrări subcontractate, etc… Nu sunt numai hârtii de plimbat dintr-o parte în alta.

      Vrei să vină Aktor cu oameni din Grecia să-ți facă autostrada? Sau mai grav, să zicem că vor să facă o grindă de beton. Unde să o construiască? Statul nu se descurcă să plătească o singură companie, sau să facă recepția… crezi că s-ar descurca dacă ar avea 100 lucrări mai mici pentru un tronson de autostradă? Să nu începem cu aruncatul găinii moarte când se întâmpla ceva rău. Suntem campioni la așa ceva.

    • Pentru a avea autostrazi executate profesionist si la termen, este necesar sa nu mai fie date lucratorilor romani, ci executate de firmele care au castigat licitatiile , cu lucratori din tarile lor, sau din alte tari.

  2. Exact acest mod de lucru m-a facut sa parasesc domeniul constructiilor. Plati intarziate, facute uitate pentru ca mai apoi sa fii nevoit sa actionezi in instanta pentru a avea o sansa la recuperarea banilor pentru care ai lucrat.
    #JosCoruptia

    • Aici nici nu mai poate fi invocata chestia cu pretul cel mai mic. Aktor a castigat contractul de pe locul 5. Aveau bani cacalau. Unde s-au topit?

  3. La stat platile se fac dupa ce intra spagile.

  4. Știe cineva câți kilometri de autostradă avem pe piloni, mai ales în zonele cu pasaje pentru animale? Dacă se vor construi toate autostrăzile numai la rasul solului, să nu ne trezim peste ani cu aceleași probleme pe care le creează azi calea ferată transportului rutier, dar, și mai periculos, cu granițe mai impenetrabile decât cele statale!