Grindeanu: Ştiu că nu convine faptul că o să avem o nouă companie de transport de marfă de stat în România
CFR Marfă se va transforma în noua companie Carpatica Feroviar, o societate care sigur că ar fi bine, pentru unii, să nu existe, a afirmat, marţi, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Sorin Grindeanu, după dezbaterile pe marginea proiectului de buget pe 2025 al ministerului, din comisiile de specialitate reunite ale Parlamentului, transmite Agerpres.
Grindeanu a subliniat că înfiinţarea noii companii Carpatica Feroviar nu intră în contradicţie cu deciziile Comisiei Europene.
„Eu ştiu că nu convine faptul că o să avem o nouă companie de transport de marfă de stat în România. În proiectul de buget, aşa cum bine ştiţi, avem capitalizarea acestei companii cu 2 miliarde de lei. Şi vreau să vă spun că totul este făcut după deciziile Comisiei Europene, nu intră în contradicţie. Eu, când am fost la Comisia Europeană, am spus următorul lucru: ‘Vreau să aplicăm pentru CFR Marfă acelaşi scenariu pe care Comisia l-a aplicat la fosta companie de transport aerian din Italia, Alitalia’. A mers în faliment, au închis-o şi au făcut o nouă companie, curăţând, dacă vreţi, partea neproductivă din acea companie şi având o nouă companie de transport aerian – ITA. Acelaşi scenariu se aplică la CFR Marfă. CFR Marfă se va transforma (…) în noua companie Carpatica, care sigur că ar fi bine pentru unii să nu existe”, a afirmat şeful de la Transporturi.
Potrivit acestuia, au existat piedici în înfiinţarea acestei companii, însă nu se va renunţa la acest proces.
„Ştiu că în aceste luni au existat tot felul de piedici, eu sunt încăpăţânat de felul meu, şi cred că această companie este cât se poate de necesară, mai ales că în ultimii ani, în ultimii doi ani, CFR Marfă a trecut şi este pe profit operaţional. Ea, dacă este pe pierdere, este pe pierderea istorică din urmă cu 10 – 15 ani, dar şi în 2022, şi în 2023, şi în 2024 CFR Marfă a fost pe profit operaţional. Asta ne duce în situaţia în care ceea ce am gândit – şi anume înfiinţarea acestei noi companii care să preia acea parte sănătoasă din CFR Marfă – să fie un scenariu pe care vrem să mergem în continuare, aşa cum a mers şi Italia cu compania de transport aerian amintită mai devreme”, a transmis Sorin Grindeanu.
Declaraţiile ministrului vin în contextul în care Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) a anunţat că a depus o nouă plângere la Comisia Europeană pentru nerespectarea de către statul român a obligaţiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă, precum şi „încercarea evidentă de eludare a dispoziţiilor europene” prin înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România.
„OPSFPR reclamă la Comisia Europeană intenţia statului român de a folosi banii publici destinaţi capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziţionarea de material rulant şi alte active de la CFR Marfă. Banii vor fi ulterior transferaţi de către CFR Marfă în conturile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru stingerea ajutorului financiar ilegal stabilit prin decizie CE. Practic, un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut, urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea în mod transparent a patrimoniului CFR Marfă”, susţin reprezentanţii organizaţiei într-un comunicat transmis luni AGERPRES.
În plângerea depusă, organizaţia solicită Comisiei Europene să investigheze nerespectarea Deciziei de recuperare a ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă, să blocheze transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, având în vedere lipsa unei proceduri transparente şi impactul asupra pieţei, să analizeze impactul alocării de 300 de milioane de euro din fonduri publice, care contravine principiilor utilizării eficiente a resurselor şi legislaţiei europene privind ajutoarele de stat şi să solicite măsuri imediate pentru restabilirea condiţiilor de concurenţă loială pe piaţa transportului feroviar din România.
Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România reprezintă interesele operatorilor privaţi din sectorul feroviar, a fost constituită în anul 2015, în baza Legii Dialogului Social, şi este afiliată Confederaţiei Patronale „Concordia”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank© 2025 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.
3 comentarii