Guvernatorul Deltei Dunării: Nu am primit nicio informare despre lucrări de adâncire pe canalul Bâstroe / Este imposibil să vedem ce se întâmplă acolo
Guvernatorul Deltei Dunării, Gabriel Marinov, a declarat luni, la Digi24, că nu a fost informat despre lucrări de adâncire pe canalul Bâstroe și că părții române îi este imposibil să vadă ce se întâmplă pe acest canal, de la confluența cu Chilia până la vărsarea în mare.
„Despre lucrările care fac subiectul discuțiilor de azi, respectiv lucrări de adâncire, nu avem niciun fel de informații, nici recente, nici din anii trecuți. Pentru prima oară aud acum că au avut loc lucrări de adâncire. Noi cunoșteam că sunt lucrări pentru a menține adâncimile șenaului lor așa cum se întâmpla când existau astfel de probleme. Anul trecut cotele apelor Dunării au fost extrem de scăzute, s-au impus lucrări de mentenanță pe șenalul respectiv. Din informările pe care le am și din ce am urmărit cu angajații proprii, pot spune că aceste lucrări au fost sporadice, nu au durat mai mult de 24 – 48 de ore și s-au desfășurat pe distanțe foarte scurte. Asta cunoaștem noi”, a spus Marinov.
Potrivit acestuia, pentru a se disloca volume atât de mari de aluviuni pe care le presupune adâncirea șenalul ar fi fost nevoie de barje care să le transporte. „Aceste barje nu s-au observat. Ca timp, lucrările au fost de durată foarte scurtă”, a spus Marinov.
„Nouă, la Rezervația Deltei Dunării, nu ni s-a adus la cunoștință în nicun fel că ar fi fost vorba de astfel de lucrări, nu ni s-a prezentat niciun proiect pe care să-l luăm în discuție în analiza unui eventual impact. Ceea ce se întâmplă, felul în care influențează biodiversitatea și ecosistemele din Delta Dunării putem afla doar în baza unor studii extrem de elaborate. Cu siguranță implicații sunt. Nefiindu-ne prezentat niciun fel de proiect asupra căruia să ne dăm o părere, nu avem ce comenta pe acest aspect”, a afirmat guvernatorul Deltei Dunării.
„Au fost observate doar acele lucrări de întreținere pentru că ce putem noi vedea e doar pe Brațul Chilia. Ce se întâmplă pe Bâstroe de la confluența canalului cu Chilia până la vărsarea în mare e imposibil să putem vedea. Dacă lucrurile se confirmă, nu e nimic normal și încalcă orice prevedere a convențiilor internaționale la care suntem parte, dar să așteptăm să vedem dacă aceste lucruri se confirmă sau nu. Dacă da, cred că urmările vor fi de natură diplomatică, cu siguranță, România va lua o poziție foarte fermă, ar fi a două oară când fără știința și acceptul nostru se întâmplă aceste lucruri. Nivelul nostru de alertă e sporit. În zona acționează și multe instituții, Garda de Mediu a Rezervației, Apele Române, Căpitănia Tulcea, Administrația fluvială Dunărea de Jos, Poliția de Frontieră”, a mai spus guvernatorul Deltei Dunării.
Premierul Ciucă a anunţat, luni, că ambasadorul Ucrainei în România a fost convocat la Ministerul de Externe pentru a da autorităţilor române aprobarea de a verifica lucrările din zona Canalului Bâstroe.
Ministerul ucrainean al Infrastructurii a anunțat că adâncimea Canalului Bâstroe a crescut de la 3,9 la 6,5 m, „o mare oportunitate pentru capacitatea fluvială a Dunării”, deşi Ambasada Ucrainei la Bucureşti a susţinut că este vorba doar despre lucrări de întreţinere a căii navigabile. Ministrul infrastructurii a afirmat că a fost deschis canalului Bâstroe pentru navigaţie, a crescut potenţialul de transbordare al porturilor şi că vor continua lucrările de dragaj în partea ucraineană a Dunării.
O ședință în legătură cu lucrările pe care Ucraina le face pe canalul Bâstroe are loc, luni, la Ministerul român al Transporturilor.
De notat că, în urmă cu o zi, Ambasada Ucrainei în România a afirmat că lucrările de dragare pe Dunăre, pe canalul Bâstroe, ”sunt de natură operațională curentă și vizează exclusiv întreținerea căii navigabile”.
În data de 15 februarie, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a declarat că are informații de la structurile din teritoriu că Ucraina face lucrări de dragare (curățare) a canalului Bâstroe, acest lucru putând avea impact asupra mediului şi Deltei Dunării.
Ieri, ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, a afirmat că a discutat cu omologul său ucrainean, Dmitro Kuleba, solicitând ”clarificarea cât mai curând” a poziţiei Ucrainei privind dragarea canalului Bâstroe.
”În marja Conferinţei de Securitate de la Munchen, am discutat cu colegul meu Dmytro Kuleba şi am solicitat clarificarea cât mai curând a poziţiei Ucrainei privind dragarea canalului Bîstroe, complementar demersurilor deja întreprinse de MAE român pe lângă partea ucraineană”, a scris Aurescu, sâmbătă seară, pe Twitter.
Ministerul Afacerilor Externe afirma, referitor la informaţiile privind lucrări de dragare desfăşurate de Ucraina pe canalul Bâstroe, că a solicitat încă din 13 februarie date Administraţiei Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării, Poliţiei de Frontieră, iar în funcţie de răspunsurile autorităţilor române de resort, va întreprinde imediat demersurile diplomatice necesare în cazul în care va rezulta că au fost derulate activităţi având ca scop adâncirea rutei de navigaţie. De asemenea, MAE preciza că a transmis inclusiv în cursul anului trecut atât Comisiei Europene, cât şi autorităţilor ucrainene că autorităţile române nu sunt de acord cu propunerea de includere a braţelor Chilia şi Bâstroe ale Dunării în reţeaua transeuropeană de transport – propunere a cărei realizare este urmărită de Ucraina încă din anul 2014 – întrucât este necesar ca proiectul canalului de navigaţie realizat de Ucraina să respecte strict prevederile de drept internaţional aplicabile, inclusiv şi mai ales reglementările în materie de protecţie a mediului.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank