G4Media.ro

Guvernul a aprobat ordonanța de urgență care le permite prefecților și subprefecților…

sursa foto: Guvernul României

Guvernul a aprobat ordonanța de urgență care le permite prefecților și subprefecților să fie membri de partid. Constituția prevede că atribuțiile prefectului se stabilesc doar prin lege organică / Cseke Attila: Terminăm cu ipocrizia

Guvernul a aprobat în şedinţa de miercuri modificarea OUG 57/2019 privind Codul administrativ referitor la statutul prefectului şi subprefectului, aceste funcţii urmând să fie unele de demnitate publică, iar cei care le dețin vor putea fi membri de partid. Guvernul a adoptat această OUG în condițiile în care Constituția României arată la articolul 123 că ”atribuţiile prefectului se stabilesc prin lege organică”.

În ciuda acestei prevederi, ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a declarat astăzi că ”inclusiv pe Constituția actuală, din punctul nostru de vedere funcția de prefect trebuie să fie în mod clar funcție de demnitate publică”.

”În şedinţa de guvern de astăzi a fost aprobată ordonanţa de urgenţă prin care prefecţii devin demnitari. (…) Este un proiect care a fost asumat de către coaliţia de guvernare prin programul de guvernare, iar astăzi am aprobat această ordonanţă de urgenţă (…) Nu este politizare a funcției, este o reașezare a acestei funcții. E un obiectiv asumat în programul de guvernare”, a precizat premierul Florin Cîțu la finalul ședinței de guvern.

La rândul său, ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, a precizat că prin această ordonanță de urgență a fost reglementat în drept ceea ce există de fapt.

”În realitate, de foarte mulți ani, indiferent de guvernare, avem în funcțiile de prefect și subprefect oameni politici. Terminăm cu această ipocrizie. Oamenii politici, prin diverse concursuri, ajung în corpul funcționarilor publici și apoi sunt numiți prefecți sau subprefecți. Pe reglementarea actuală a Constituției, funcția de prefect trebuie să fie de demnitate publică”, a precizat Cseke Attila.

”Nu există nicio persoană în ultimii 12 – 13 ani, de când există această clasificare, care să fi exercitat mandate de prefect sub guvernări diferite, ceea ce arată că fiecare guvern a vrut să aibă reprezentanții proprii în administrația locală”, a mai spus ministrul Dezvoltării.

„Actul normativ va clarifica statutul prefectului şi subprefectului ca fiind funcţii de demnitate publică atât corelativ cu poziţiile exprimate la nivel politic de Parlamentul României şi cu Strategia privind funcţia publică 2016-2020, cât şi corelativ cu necesitatea de clarificare a statului prefectului şi subprefectului identificată prin Programul de guvernare. Prefecţii şi subprefecţii îşi vor păstra calitatea de înalt funcţionar public pentru o perioadă de maxim 30 zile de la intrarea în vigoare a actului normativ. Prin aplicarea noii reglementări, ocuparea unor funcţii de demnitate publică de către prefect şi subprefect, situaţie în care aceştia pot fi membri ai unor partide politice, este în concordanţă cu rolul prefectului de reprezentant al Guvernului pe plan local, Guvernul fiind o autoritate publică care are structură politică”, se precizează în nota de fundamentare a actului normativ, conform Agerpres.

Potrivit modificărilor, se va înfiinţa şi funcţia de secretar de general al instituţiei prefectului, realizându-se „o unitate de abordare” cu modul de organizare şi de conducere a ministerelor, la nivelul cărora există funcţii de secretar general, înalţi funcţionari publici, subordonaţi unor funcţii de demnitate publică şi care au ca principală atribuţie asigurarea legăturii operative dintre ministru şi conducătorii compartimentelor din minister.

„Înfiinţarea acestei funcţii reprezintă o garanţie suplimentară privind îndeplinirea imparţială a atribuţiilor prefectului, inclusiv în contextul în care acesta este demnitar. Acesta sprijină activitatea prefectului în exercitarea atribuţiilor prevăzute la art. 255 din Codul administrativ (controlul de legalitate) şi coordonează structura de specialitate prin care se realizează aceste atribuţii”, se explică în nota de fundamentare.

Potrivit Constituției (art 123):

(1) Guvernul numeşte un prefect în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti.

(2) Prefectul este reprezentantul Guvernului pe plan local şi conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor şi ale celorlalte organe ale administraţiei publice centrale din unităţile administrativ-teritoriale.

(3) Atribuţiile prefectului se stabilesc prin lege organică.

(4) Între prefecţi, pe de o parte, consiliile locale şi primari, precum şi consiliile judeţene şi preşedinţii acestora, pe de altă parte, nu există raporturi de subordonare.

(5) Prefectul poate ataca, în faţa instanţei de contencios administrativ, un act al consiliului judeţean, al celui local sau al primarului, în cazul în care consideră actul ilegal. Actul atacat este suspendat de drept.

Sursa foto: Guvernul României

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

32 comentarii

  1. Cum era aia cu depolitizarea?!
    Sinecuri la greu.

  2. Prefect=Prim Secretar

  3. Sa inteleg ca din acest moment prefectii si subprefectii nu vor mai trata cu sictir cetatenii care vor merge la ei in audienta sa reclame abuzuri ale primarilor si consilierilor locali ? ( De exemplu )

  4. Păi să le dăm doua salarii atunci, dacă tot or să facă doar politică și campanii electorale pe banii statului.

    Că parale avem, și dacă n-avem, oricum ii imprumutăm și p-ăștia.

  5. Ma cac în toată „reforma” voastră!

    • Cred ca toti o sa o facem!!!

  6. Pai băieții de la usr nu-și puteau pune oamenii în funcții ca nu erau înalți funcționari. Au rezolvat-o în cel mai pesedist mod. Ce mi-e greata…

  7. cum…numai secretar gen. al prefecturi…dar e nevoie si de adjunct….o secretara…..tot jeguri si pnl,usr udmr ….reforma statului,bugetarilor,che figli di putana tutti.

  8. Care este diferența dintre PSD și PNL, sau USR???? Toți după ciolan după funcții de conducere și se înfruptă din banul public la ordinea zilei.

  9. Fiind reprezentantul guvernului in teritoriu, era doar o ipocrizie nici macar ascunsa pretentia ca erau independenti de partidul aflat la putere. Mi se pare in firea organizarii sa poata fi membri de partid, functia fiind una politica (reprezinta politica guvernului in teritoriu, inca o data).

    Totusi, schimbam si noi Constitutia aia a lu’ Iliescu, desenata de incestuosul Iorgovan, ca sa terminam si cu cealalta mare ipocrizie, cum ca presedintele, dându-si demisia din partid imediat inaonte de investire, brusc devine independent politic?!

    Te umfla râsu’ cand e intrebat presedintele daca accepta nu stiu ce numire in partid sau infestarea cu traseisti sau mai stiu eu ce …
    Pai nu are partidul un sef (care nu este presedintele)?! Nu este presedintele ( brusc) independent si nepartinitor?! De ce l-ar intreba cineva pe el asa ceva, in primul rand si de ce si-ar da el cu parerea in astfel dýge subiecte, in al doilea rand?!?

    Pentru ca … karaoke full-option! 🙁

    • cred ca stii ca a fost solicitarea UE inainte de aderare ca prefectul sa fie apolitic…..cica asa e prin UE, dar noi facem ca alti doar cand ne convine. USR-ul de ce nu s-a opus? Pentru ca nu are oameni care sa fie inalti functionari publici, deci nu isi pot rasplati membri sau finantatorii.

    • Nu ma prea impresioneaza ca o alta birocratie (mai frecventabila, ce-i drept!) a UE, a cerut asta. Ma intereseaza argumentele pentru care ei considera ca e mai potrivit asa decat invers.

      Mie mi se pare ca fiind reprezentantul Guvernului si cum Guvernul este politic, decurge ca si reprezentantul e politic, odata ce actioneaza conform politicilor guvernului.
      Exista si argumentul contrar, dar care mi se pare mai slab, conform caruia parte din atributii nu tin de politica guvernului (vezi art. 19 L304/2004).

      Deci argumenteaza: de ce preferi intr-un fel si nu invers?
      [Ca asa a zis UE nu e un argument. De ce a zis UE asa si nu invers?]

  10. Ati politizat funcția administrativă de prefect! Inainte de alegeri vorbeați despre competentă si ocuparea funcțiilor prin concurs!

    Cand revizuiți Constituția?!

    • Corect! Tu crezi ca ei nu au vb intre ei inainte sa iasa la inaintare? Fix membrul din coalitie cu cea mai mica reprezentare face regulile…..PNL si USR nu au avut niciun cuvant?

    • @alin, ce rezultă de aici?! Că Ro e un Stat de rahat!

  11. Urmeaza dezincriminarea spagii si imunitate extinsa pentru politicieni la infractiuni de coruptie. Pentru ca oricum se practicau!

    PNL aduce un suflu nou guvernarii si multa speranta celor care sufera de retard mental avansat.

  12. Treaba asta cu numirea politica a prefectilor si subprefectilor este ok deoarece tot numiri politice erau facute la orice schimbare de guvern asupra acestor functii. Insa putea sa si modifice Codul administrativ creat de PSD care mărea numarul de subprefecti de la unul la doi (in prezent sunt câte doi subprefecti) si sa revina la 1 subprefect deoarece în perioada urmatoare e destul de clar ca trebuiesc micsorate cheltuielile publice pentru atingerea tintei de deficit de 7% impusa de UE. Acum vad ca se vrea si infiintarea unei functii de secretar general. Deci la un numar mediu de 40 de functionari publici (câți sunt in fiecare prefectura), vor fi urmatoarele functii de conducere: 1 prefect, 2 subprefecti, 1 secretar general, 1 director Cancelarie prefect, 4 director/sefi serviciu (contabilitate, servicii deconcentrate, juridic, comunicare), 1-2 manageri publici (record in țară la Bacau cu 2 manegeri publici care nu au ce „manageria”) iar restul până la 40 sunt functionari publici de hămăleală. Si li s-a mai dat si un spor de 30% pentru Covid-19 (de parca doar ei erau atacati de virus, nu si ceilalti din administratie sau privat). Măcar daca ar numi oameni care au experienta în acest domeniu greu insa din păcate iar vor fi numiri de partid cu oameni neexperimentati (ca na, atributiile functiei de prefect se invata pe parcurs, nu avem nevoie de oameni cu experienta). Sa auzim de bine (daca merge ceva ok in tara asta)

  13. !Sanitarul

    prefectii nu trebuie, repet nu trebuie sa fie pusi in post avand functie politica

    rostul lor este sa urmareasca legalitatea

    in momentul in care politizezi acest post, politizezi dreptul !

    • Inainte de a argumenta, verifici cum sta treaba dpdv factual.
      Apoi, cand zici „trebuie”, urmeaza sa zici si in raport cu ce scop trebuie. Altfel, sunt doar dorinte nejustificate de-ale tale.

      Daca nu faci asa, te trezesti in balarii! Mai exact:

      Art. 19 din L340*2004 zice ca, in calitate de reprezentant al Guvernului, prefectul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:

      – acţionează pentru realizarea în judeţ, respectiv în municipiul Bucureşti, a obiectivelor cuprinse în Programul de guvernare şi dispune măsurile necesare pentru îndeplinirea lor, în conformitate cu competenţele şi atribuţiile ce îi revin, potrivit legii

      – colaborează cu autorităţile administraţiei publice locale pentru determinarea priorităţilor de dezvoltare teritorială;

      – dispune măsuri de aplicare a politicilor naţionale hotărâte de Guvern şi a politicilor de integrare europeană;

      Eco!

  14. !!nice

    va contraziceti, una sustineti la inceput, alta la finalul postarii!

    tocmai ca plecand de la finalul postarii, nu ar trebui sa admitem politizarea functiei de prefect!

  15. S-a terminat cu ipocrizia la numirea prefecților subprefecților. Amintiți-vă ca actualul prefect al Capitalei a fost angajat mai întâi trei zile ca funcționar public și abia apoi a fost uimit prefectul Capitalei. Deci tot PNL l-a numit, dar prin acest subterfugiu. Cei care acum semira uita caPSD proceda exact la fel. La ce se ea atâta ipocrizie?
    .

  16. Deci, m..e întregului guvern

  17. Articol din anul 2004 cand Romania statea cu caciula intinsa la aderare:
    „Începînd cu anul 2005, România va avea prefecţi de meserie. Aşa prevede proiectul de lege privind corpul prefectoral care urmează a fi definitivat pînă în luna iunie după care va fi trimis în Parlament. Ministrul delegat Gabriel Oprea (foto) a explicat că prefectul va putea să-şi continue activitatea indiferent de culoarea politică a Guvernului. „Euro-prefectul va trebui să pună interesele cetăţenilor şi ale comunităţilor locale deasupra intereselor politice, dar mai ales deasupra intereselor personale“. Prefecţii vor avea mandat pe durată limitată şi va exista o formulă de rotire a acestora. „Nu e vorba de numirea pe viaţă a prefecţilor, ci despre construirea, după modelul original francez, a unui corp de profesionişti, prefecţi şi subprefecţi, care vor fi înalţi funcţionari, independenţi politic şi care vor face din profesia de prefect o carieră în administraţia publică“, a explicat şi ministrul de Externe Mircea Geoană.

    E bine ca la aproape 20 de ani de la „reforma” si „profesionalizare” domnul Cseke Attila vrea sa terminam cu ipocrizia. Cum sa terminam? Bineinteles, ridicand ipocrizia la rang de lege in loc sa nu mai fim noi ipocriti, nu-i asa?

    Nici nu ma mai mira ca lumea este atat de obisnuita cu mocirla romaneasca incat chiar si comentatori onesti argumenteaza pentru „terminarea ipocriziei” asa cum o propune dl. Cseke.
    Scuze pt limba franceza, nu am gasit tradus:
    „En France, un préfet est un haut fonctionnaire dont la fonction est définie par l’article 72 de la Constitution de la Cinquième République : « dans les collectivités territoriales de la République, le représentant de l’État, représentant de chacun des membres du Gouvernement, a la charge des intérêts nationaux, du contrôle administratif et du respect des lois » (…) Le corps préfectoral, c’est-à-dire les hauts fonctionnaires d’État qui ont pour rôle de faire respecter les lois, les règlements et les valeurs de la République, est composé d’environ 200 préfets.”

  18. S-a dat o forma fondului. Vorbiti de aiurea. De cand lumea si pamantul…Prefectul ESTE REPREZENTANTUL GUVERNULUI in teritoriu. Ca pana acum prefectul nu era membru de partid, nu avea importanta. Se schimba puterea, se schimba automat si prefectul. Acum macar stiti ca X este membru PNL/USR/UDMR. Ca parca pe timpul guvernarilor PSD, prefectii nu erau simpatizanti PSD. Comenta vreunul in fata prim ministrului? Automat era schimbat. Ca doar sunt numiti, nu veniti prin concurs.
    Contestati la CCR si vedeti daca e neconstitutionala ordonanta de fata.

  19. Nu inteleg de ce autorul articolului insista pe aspectul ca atributiile prefectului se stabilesc prin lege organica, de parca ar vrea sa dea de inteles ca si numirea prefectilor trebuie sa se faca tot prin lege (organica)!

    PS. Or textul constitutional este clar ; nu se refera la numiri ci doar la atributii !

    • @Susufler0: „textul constitutional este clar ; nu se refera la numiri ci doar la atributii !”

      De acord, în privinţa textului citat, dar neconstituţionalitatea OUG este certă şi decurge din lipsa urgenţei, necesare constituţional pentru a promova o OUG.

    • @Janos Kadar:
      Deoarece OUG-urile nu pot fi atacate la CCR decat de catre Avocatul Poporului si intrucat acesta de la infintarea institutiei si pana in prezent nu a atacat niciodata un OUG, lipsa urgentei, element de neconstitutionalitate intr-adevar, nu va putea constitui niciodata un motiv de desfintare a unei OUG !

      O piedica in atacarea unei OUG la CCR pe motivul inexistentei urgentei il constituie si termenul de 5 zile in care ea trebuie sa fie aprobata in Parlament prin lege, termen extrem de scurt care face imposibila procedura de atacare a actului normativ !

  20. USR devine PNL=PSD=UDMR

  21. !Sanitarul

    Trahanache: *pentru că de la partidul întreg atârnă binele țării și de la binele țării atârnă binele nostru… *

    ati inteles?