Guvernul, acuzat de rea credință și sfidare după ce Autostrada Iași – Târgu Neamț a fost transferată la o comisie condusă de Darius Vâlcov
Asociațiile ”Împreună pentru A8” și ”Moldova vrea autostradă” acuză Guvernul, după o întâlnire cu reprezentanții acestuia la Ministerul Transporturilor, de rea credință și sfidare față de locuitorii Moldovei, după ce Guvernul a decis că autostrada Iași – Târgu Neamț se va realiza în sistemul Parteneriat Public Privat, renunțând la fondurile europene. Cele două asociații solicită o întâlnire cu liderul PSD, Liviu Dragnea, ”pentru a afla în mod direct măcar un argument valid pentru care se refuză banii gratuiți europeni”.
Redăm comunicatul integral
Vineri, 28 septembrie a.c., a avut loc la sediul Ministerului Transporturilor o întâlnire oficială între ministrul Lucian Șova și reprezentanții asociațiilor ”Împreună pentru A8”, ”Moldova vrea autostradă” și ”Pro Infrastructura”, ce a avut ca subiect construirea autostrăzii A8, Ungheni-Iași-Târgu Mureș și starea actuală de lucruri a acestei infrastructuri esențiale pentru dezvoltarea regiunii Moldova.
Ultima discuție pe aceeași temă a delegaților a avut loc în luna iunie la CNAIR, cu directorul Narcis Neaga, întâlnire care s-a finalizat cu stabilirea de către CNAIR a unui plan de acțiune privitor la A7 (Ploiești-Suceava) și A8 (Iași-Tg Mureș), ce fixa scoaterea la licitație a realizării Studiilor de Fezabilitate și a Proiectelor Tehnice, pe fonduri exclusiv europene, a tuturor celor trei tronsoane de la A8 (Ungheni-Iași-Tg Neamț / Tg Neamț-Ditrău / Ditrău-Târgu Mureș).
În urma discuțiilor de vineri de la MT, au reieșit următoarele informații de interes public:
1. Spre surprinderea delegaților asociațiilor civice, s-a aflat că realizarea segmentului de autostradă Iași-Târgu Neamț (100 km) nu se mai află la CNAIR și Ministerul Transporturilor, ci a fost ”transferată”, la cererea d-lui Liviu Dragnea, la Comisia Națională de Analiză și Prognoză condusă de dl. Darius Vâlcov.
2. Comisia de Prognoză va realiza acest tronson în sistemul Parteneriat Public-Privat, renunțând astfel, fără explicații, la fondurile europene gratuite.
3. A „dispărut” segmentul Ungheni-Iași și podul peste Prut de la Ungheni. Autostrada nu va mai face astfel legătura cu Republica Moldova.
4. Segmentele Tg. Neamț-Ditrău și Ditrău-Târgu Mureș vor beneficia de scoaterea la licitație a SF și PT până la sfârșitul anului 2018, prin aplicarea pentru accesarea fondurilor europene dedicate.
Asociațiile civice implicate se declară surprinse de această nouă modificare în ce privește construirea A8 și consideră că este un act de rea-credință și sfidare a decidentului politic Liviu Dragnea față de locuitorii Moldovei, pentru care Autostrada Iași-Târgu Mureș este o conexiune esențială cu Vestul țării, implicit cu Europa.
Au trecut 11 ani de când s-au deschis discuțiile despre această autostradă, cu multiple modificări de abordare pe parcurs, cu abandonări, cu reluări în noi formule și acum cu trecerea realizării unui tronson (Iași-Tg. Neamț) la o Comisie fantomă, o formă mascată de a îngropa acest proiect prioritar, prins în Rețeaua de transport europeană Ten-T Core.
Asociațiile vor solicita o întâlnire oficială cu dl. Liviu Dragnea pentru a afla în mod direct măcar un argument valid pentru care se refuză banii gratuiți europeni pentru realizarea acestei autostrăzi, atât de necesară unei regiuni cu 4 milioane de locuitori.
Dorin Dobrincu – vicepreședinte Moldova vrea Autostradă
Dan Radu – vicepreședinte Moldova vrea Autostradă
Cătălin Urtoi – fondator Împreună pentru A8
Ionel Apostol – fondator Împreună pentru A8.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
16 comentarii