G4Media.ro

Guvernul canadian, criticat pentru irosirea banilor publici: 24.000 de dolari pentru eliminarea…

Guvernul canadian, criticat pentru irosirea banilor publici: 24.000 de dolari pentru eliminarea unui cuvânt dintr-un nume / Pahare de cristal de peste 127 de mii de dolari

Consulatul canadian din Hong Kong a cheltuit peste 46.000 de dolari pentru achiziţionarea de mese şi scaune scumpe, în timp ce Guvernul de la Ottawa a plătit 24.000 de dolari pentru angajarea unei agenţii creative care să ajute la redenumirea unui departament de promovare a investițiilor străine – şi care, într-un final, nu a făcut altceva decât să elimine un singur cuvânt din denumirea instituţiei. Acestea sunt câteva din informaţiile obţinute de ziarişti canadieni şi de asociaţia Canadian Taxpayers Federation (CTF) în legătură cu cheltuielile, deseori nejustificate, făcute de cabinetul liberal condus de Justin Trudeau în ultimii ani. Situaţia nu este însă una nouă, căci conservatorii lui Stephen Harper au fost şi ei arătaţi cu degetul pentru cheltuieli inutile de bani publici, atunci când s-au aflat la guvernare (2006-2015). Risipa de fonduri publice continuă să fie o problemă importantă pentru Canada.

Presa canadiană a dezvăluit, în ultimele luni, mai multe cheltuieli făcute de responsabili guvernamentali de la Ottawa. Unele dintre date au fost obţinute de CTF prin aşa-numitul Access to Information Act. Printre altele:

  • Guvernul federal liberal s-a angajat într-un proces creativ exhaustiv și a cheltuit 24.000 de dolari pentru a angaja o agenţie care să îl ajute să redenumească un nou organism de promovare a investițiilor, menit să atragă atenția investitorilor străini. Liberalii au anunţat prima oară crearea agenţiei „Invest in Canada Hub” în 2016, promiţând investirea a 218 de milioane de dolari în cinci ani pentru crearea ei.

Într-un memoriu pregătit pentru Ministrul Comerţului Internaţional, Francois-Philippe Champagne, şi care a fost obţinut de jurnaliştii de la The Canadian Press, se scrie că guvernul a început „un proces riguros de numire” a organismului de afaceri în 2017. „Prin intermediul unei serii de exerciții de brainstorming, procese de benchmarking, teste de focalizare, interogări privind limbile oficiale și mărcile comerciale, au fost generate și rafinate o serie de nume,” se afirmă în document. În cele din urmă, agenţia creativă angajată cu 24.000 de dolari nu a făcut altceva decât să schimbe denumirea organismului din „Invest in Canada Hub” în „Invest in Canada.” Agenţia angajată a creat o lista lungă de denumiri şi a consultat mai mult de 125 de părți interesate din interiorul și din afara guvernului cu privire la posibilul nume. „Global Canada” a fost principala recomandare, însă ministrul Champagne a ales denumirea finală.

Tot The Canadian Press a dezvăluit că Guvernul de la Ottawa a cheltuit 30.500 de dolari din banii publici pentru a găsi un nume mai atractiv pentru „Future Skills Job,” o agenţie de formare profesională. Agenţia, care a fost înfiinţată în urmă cu un an, a organizat mai multe sondaje de opinie în rândul canadienilor şi a decis în final să se denumească „Future Skills Centre.”

Directorul CTF, Aaron Wudrick, a publicat documente obținute prin intermediul Accesului la Informaţii, care arată că, din 2016, Global Affairs Canada – echivalentul Ministerului de Externe – a cheltuit peste 127.000 de dolari pentru obiecte din cristal, incluzând pahare lungi de şampanie, pahare de vin şi pahare pentru whisky, toate personalizate cu frunze de arţar în relief.

În total, Global Affairs a cumpărat 1.032 de pahare, la un cost mediu de 117 dolari bucata (prin comparaţie, compania de lux Tiffany’s vinde pahare de vin de cristal cu 55 de dolari bucata). „Este o nebunie când te gândeşti că guvernul ar putea economisi bani făcând cumpărături la Tiffany’s pentru paharele de vin. Este clar ca lumina zilei că paharele de 117 dolari sunt o cheltuială inutilă mare din banii contribuabililor,” a declarat Wudrick.

Potrivit CTF, Global Affairs Canada a cheltuit alţi 24.638 de dolari pe 86 perne din piele destinate scaunelor de la Ambasada din Mexico City. Produsele, la circa 286 de dolari bucata, au fost fabricate de o compania indigenă din Regina şi trimise prin curier la misiunea diplomatică din capitala mexicană. „Este o cifră șocantă pentru perne de scaune,” a afirmat directorul Wudrick, adăugând că prețul nu a inclus transportul produselor din provincia Saskatchewan în Mexic.

CTF crede că este vorba de un exemplu de cheltuieli risipitoare, care nu ar fi trebuit să fie aprobat de Guvernul de la Ottawa. Wudrick a spus că preţul normal de achiziţie a unor perne de scaune, aşa cum a apărut la o căutare online rapidă, este de circa 50 de dolari bucata, cu unele magazine oferind produsele chiar şi la 17 dolari.

Guvernul federal a cheltuit în ultimii doi ani peste 2.2 milioane de dolari pentru „taxele de talente” – incluzând bani pentru modele, actori, şedinţe foto etc. Un departament guvernamental a plătit 715 dolari pentru ca un actor să citească doar șapte cuvinte („Un mesaj de la guvernul din Canada”) în cele două limbi oficiale din Canada, engleza şi franceza, pentru un spot comercial. Business Development Bank of Canada (BDC) a cheltuit şi ea 647.968 de dolari (29% din suma totală de 2.2 milioane de dolari) pentru angajarea şi folosirea de actori şi modele.

Documentele indică faptul că angajarea unor modele care să apară pe coperta bugetului federal din 2017 pentru a semnifica canadieni obişnuiţi din clasa de mijloc i-a costat 66.008 de dolari pe contribuabili (potrivit unui site de ştiri independent, suma reală ar fi fost de 89.500 de dolari). În 2016, departamentul a cheltuit 28.100 pentru a avea pe coperta bugetului o femeie şi o fetiţă care se ţin de mână. Opoziţia conservatoare a reproşat Guvernului lui Justin Trudeau că folosirea de fotografii din banca de imagini pentru coperta bugetului federal i-a costat în perioada lor de guvernare doar 600 de dolari anual.

La rândul său, departamentul Parks Canada a folosit 241.239 de dolari pe campanii de fotografii.

Mai multe cheltuieli discutabile din bani publici au avut loc în 2017, când Canada a sărbătorit 150 de la înfiinţare. De exemplu, Guvernul a aprobat un proiect de 155.000 de dolari prin care o canapea roşie a fost transportată dintr-un oraş în altul cu un vehicul RV, iar canadienii obişnuiţi puteau să se așeze pe ea şi să spună în faţa unei camere video ce înseamnă Canada pentru ei. În final, proiectul a dus la crearea a 57 de testimoniale video postate pe YouTube, doar trei dintre acestea înregistrând peste 100 de vizualizări.

Guvernul provincial din Ontario a cheltuit 121.000 de dolari pe o raţă uriaşă din cauciuc, care să plutească pe apă în timpul unui festival din Toronto (situaţia a devenit şi mai ciudată după ce un artist olandez a susţinut că raţa din Canada este un fals după o creaţie de-a sa). Tot în Ontario, guvernul provincial a folosit 30.000 de dolari pentru un logo oficial care să marcheze cei 150 de ani de la crearea provinciei.

În Calgary, o instalaţie uriaşă care a incorporat structuri de clădiri reale a costat oraşul 416.000 de dolari.

CTF a obţinut documente care arată că, începând din iunie 2017, Consulatul General al Canadei din Hong Kong a cheltuit aproape 46.000 de dolari pe mese, scaune şi un bufet. Oficialii au comandat un bufet din lemn de nuc de 7.500 de dolari şi 16 scaune, la 1.050 de dolari bucata, de la un designer de mobilă de lux din Vancouver, SwitzerCultCreative.

„Misiunile noastre diplomatice din străinătate pot avea în continuare mobilier frumos fără a cheltui atât de mulţi bani. Este nevoie doar de puţin bun-simţ și un mai mare respect pentru dolarii contribuabililor,” a declarat directorul CTF, Aaron Wudrick.

Între noiembrie, 2015 și martie 2016, Departamentul pentru Afacerile Veteranilor a cheltuit aproape 300.000 de dolari pe scaune de birou, unele dintre acestea fiind creaţii de designer cu preţuri între 944 şi 1.365 de dolari.

Dar guvernarea liberală nu este singura acuzată de cheltuieli inutile. Cabinetul conservator precedent, condus de Stephen Harper, a fost acuzat şi el de irosirea banilor contribuabililor canadieni. De exemplu, în iulie 2012, ministrul pentru Cooperare Internaţională, Bev Oda, a demisionat după ce a fost acuzat de cheltuieli extravagante, printre care 1.000 de dolari zilnic pentru serviciile unei limuzine şi 16 dolari pentru un pahar de suc de portocale în timpul unei deplasări la Londra.

Surse: The Canadian Press, Global News, taxpayer.com, Maclean’s, Huffington Post Canada

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

3 comentarii

  1. Comunistii lui Trudeau?

  2. Primul exemplu mi se pare exceptional si pe deplin edificator pt subiectul dezbatut in articol ! Dar sa ne gandim si la Romanica noastra administrata de PSD.

    24.000 de dolari pt alegerea unei denumiri !

    Sa o luam pe rand :

    1. A durat putin ( aproape un an, in conditiile in care in Romania ar fi fost nevoie de cel putin trei ani). 😉

    2. A costat rezonabil ( la noi ar fi costat pe putin juma’ de milion de euroi). 😉

    3. Francois – Philippe Champage nu a taiat nicio panglica ca sa inaugureze noua denumire, (cum ar fi procedat la noi, dl ministru Andrusca ! 😉

    PS. Repet, articolul trebuie citit in cheie pesedistica” ! 😉

  3. Saracii de ei! Dac-ar sti cum e la noi, in Sectorul 3!!!!!!!!!!