G4Media.ro

Guvernul Dăncilă a cedat conducerea șantierului naval Mangalia firmei olandeze Damen în…

Guvernul Dăncilă a cedat conducerea șantierului naval Mangalia firmei olandeze Damen în schimbul pachetului de control

Guvernul Dăncilă a adoptat în ședința de azi o ordonanță de urgență prin care cedează companiei olandeze Damen managementul Șantierului Naval de la Mangalia în schimbul a 2% din acțiuni, pachet cu care statul român ajunge la 51%. Ordonanța, despre care G4Media.ro a scris luni în premieră, a fost adoptată în ciuda opoziției șefei direcției juridice din Ministerul Economiei.

OUG inițiată de ministrul Economiei, Daniel Andrușcă, aduce o excepție la regula guvernanței corporatiste a companiilor de stat, special pentru șantierul din Mangalia.

Cum arată OUG adoptată azi de guvern:

  • După alineatul 3 al articolului 1 din Ordonanța de urgență nr. 109/2011 se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul cuprins:
    “ (4) Sunt exceptati de la aplicarea prevederilor prezentei ordonante de urgenta, operatorii economici care se incadreaza in prevederile art.2, pct.2 ca urmare a faptului ca actionarul privat nu mai detine participatia majoritara si detine capacitatea financiara si tehnica necesara dezvoltarii obiectului de activitate al operatorului, caz in care i se poate incredinta conducerea executiva a societatii, controlul managerial si/sau operational al acestuia, in conditii de eficienta economica cu asigurarea de know-how, a portofoliului de clienti si a fortei de munca.”

Adică exact situația în care se află acum tranzacția dintre statul român și Damen: acționarul privat nu mai deține participația majoritară (a cedat 2% din acțiuni statului), dar deține capacitatea financiară și tehnică, caz în care ”i se poate încredința conducerea efectivă a societății”.

Compania coreeană Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering a decis în 2017 să vândă către firma olandeză Damen Shipyards Group pachetul de 51% din acțiunile firmei care deține șantierul. Restul de 49% dintre acțiuni sunt deținute de statul român, prin Ministerul Economiei.

În luna ianuarie 2018, când premier era Mihai Tudose, iar Gheorghe Șimon era ministru al Economiei, guvernul a decis să-și exercite dreptul de preempțiune asupra pachetului de acțiuni de 51% pe care Daewoo vor să-l vândă. Aceasta ar fi dus la deținerea întregului pachet de acțiuni de către statul român, iar una dintre justificări era posibilitatea ca statul să construiască sau să modernizeze nave militare pentru Ministerul Apărării. ”Trebuie să facem niște fregate și poate le facem noi”, a declarat în 10 ianuarie Mihai Tudose într-o ședință de Guvern.

Între timp însă, odată cu schimbarea guvernului s-a schimbat și strategia legată de șantierul din Mangalia. În locul naționalizării întregului șantier, formula aleasă a fost ca Guvernul să aprobe tranzacția dintre Daewoo și Da­men. În schimb, Damen urma să cedeze statului român 2% din acțiuni, astfel încât statul să fie acționar majoritar cu 51%, iar Damen să rămână cu 49%. Acționarii Damen au și aprobat în iunie această tranzacție.

Surse din Ministerul Economiei au declarat pentru G4Media.ro că șefa Direcției juridice din minister, Alina Voicu, a refuzat să avizeze proiectul de OUG, motivând că nu respectă direcția de negociere stabilită anterior de guvern în dosarul Șantierului Naval Mangalia. Ca urmare a refuzului, Voicu ar fi fost schimbată din funcție și detașată la Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC).

Foto: Șantierul Naval Mangalia (Sursa: site-ul oficial al companiei)

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

10 comentarii

  1. Dragnea e de vina.

  2. Asa, la muncă olandej, nu la-ntins mana! Aia era pe vremea lu cioloș!

  3. Alina Voicu – respect!
    O mai fi vreunul, in tot guvernul ala, cu coloana vertebrala, ca Alina Voicu?!
    Nu cred.

  4. Eu cred ca e win-win. Cealalta varianta at fi fost un CEO roman cu doctorat in lipit afise la universitatea internationala Videle Tr.

  5. Cum adica detasata la ANPC, dar astia sunt angajati pe viata la stat

  6. Gata, acum se ” potolesc ” si holandejii(!) …

  7. Asta nu e o veste buna! Daca se dezvolta santierul naval sau terminalul Constanta ( ideal prin investitii romanesti) Roterdamul cam intra in falim1ent. Era buna si o autostrada Constanta Arad. Ganditiva numai ce-ar fi insemnat ca toate taxele venite de la firmele de transport rutier ar fi intrat in visteria statului. Mai vedeam noi lalele olandeze din parti. Asa olandezii ne vor pune pe butuci in loc sa-i punem noi pe ei. Din pacate asta si urmaresc mai marile puteri ale Europei. Imi este din ce in ce mai clar, evident cu largul concursc al autoritatilor romane, corupte pana in maduva oaselor. Ar trebui anchetati pentru tradare nationala nesimtitii astia care ne conduc. Fac totul ca sa ne distruga ca neam. Fugiti cat mai sunt granitele deschise fratilor.

    • Haha, ati mai incercat cu propaganda asta de 2 lei ca se dezvolta la cer romania si le furam macaroana la olandeji. Stie toata lume,, absolut toata lunea care are acces la net, ca e o prostie si propaganda ruseasca. Aveti un nou cont pe K10? Cool
      Si finalul cu „fratilor” nu se poate plati cu toate rublele din lume

    • Da, exact textele pe care le fluturau cand cu „Schengen” :- ))) si nu i-a crezut nimeni. Cool…

  8. @Asistat. Asistat vine de la asistat social? M-ai facut sa rad!