G4Media.ro

Guvernul Orbán se plânge că se află la mâna Ucrainei care vrea…

Guvernul Orbán se plânge că se află la mâna Ucrainei care vrea să majoreze taxa pe conducta Prieteniei, cea care alimentează Ungaria cu petrol rusesc: „Șantaj grav al Ucrainei împotriva Ungariei, așteptăm răspuns imediat de la Burxelles”

O amplă campanie mediatică în Ungaria, pe tema tarifelor pe care Ucraina ar intenționa să le majoreze pentru gazoductul Prieteniei (Barátság), care joacă un rol cheie în aprovizionarea Ungariei cu petrol rusesc. Compania maghiară MOL a avertizat că riscă o gravă incapacitate de plată, în cazul în care Ucraina va majora din nou taxa de tranzit, iar eurodeputatul FIDESZ Tamás Deutsch a lansat un apel la Bruxelles, potrivit hiradao.hu. „Așteptăm un răspuns imediat, fără echivoc și clar de la Bruxelles cu privire la noul șantaj grav al Ucrainei împotriva Ungariei”, spune Tamás Deutsch.

Eurodeputatul maghiar arată că informația privind majorarea taxei de tranzit pe Gazoductul Prieteniei ar fi fost lansată  la o întâlnire din februarie, când  președintele ucrainean Volodimir Zelenski a sugerat chiar „aruncarea în aer a conductei, care este vitală pentru Ungaria”.

„Acest caz grav și rușinos de extorcare trebuie clarificat imediat. Prin urmare, grupul reprezentativ FIDESZ din Parlamentul European s-a adresat Comisiei Europene cu întrebări scrise care necesită un răspuns imediat”, a comentat Tamás Deutsch, citat de MTI.

80% din necesarul de petrol al Ungariei vine prin conducta Prieteniei, iar o astfel de cantitate nu poate fi înlocuită în prezent din nicio altă sursă. În plus, conducta Prieteniei joacă un rol decisiv în aprovizionarea cu petrol nu numai a Ungariei, ci și a Slovaciei și a Republicii Cehe, mai arată politicianul maghiar. Ucraina are, de asemenea, un venit semnificativ din taxele de tranzit.

Cea mai lungă conductă de țiței din lume, conducta Prieteniei merge spre vest de Rusia. Sistemul de conducte de peste patru mii de kilometri este operat de compania de stat rusă Transneft. În colțul de vest al Ucrainei, rețeaua se împarte în Prietenie 1 și Prietenie 2.

Dacă ar apărea o problemă cu rețeaua, aceasta va provocat pagube în trei în Slovacia, Cehia și Ungaria, arată politicianul maghiar, care a subliniat că în ultimul an, Ucraina ar fi crescut deja taxele de tranzit în mai multe etape: „Înainte de asta, în 2021, adică chiar înainte de creșteri, vecinul nostru de la est a câștigat aproape 130 de milioane de dolari din tranzitul țițeiului”

Posibila pierdere a exporturilor rusești ar reprezenta o cheltuială uriașă pentru compania MOL, care în ultimul deceniu a cheltuit deja 200 de milioane de euro pentru diversificare, adică pentru a obține materii prime din altă parte și pentru a putea procesa petrol de tip occidental, precum Brent, în rafinăriile sale. „Aceasta este de fapt cea mai mare provocare pentru MOL, deoarece a cheltuit deja două sute de milioane de euro pentru a putea procesa țiței mixt, dar poate fi necesară o investiție suplimentară de cinci sute de milioane de dolari. Ceea ce s-ar desfășura în mod optim în trei-patru ani, dar MOL conștientizează, de asemenea, că ar trebui să o facă mai repede dacă este cazul”, a comentat Viktória Németh, analistul macroeconomic al Fundației de Cercetare Economică Oeconomus, citată de MTI.

Datorită prețului său, petrolul rusesc este foarte important nu numai pentru Ungaria, ci și pentru cehi și slovaci, deoarece în prezent este cu 20-30% mai ieftin decât țițeiul american sau norvegian.

(Sursa foto Digi24)

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

13 comentarii

  1. Estorcare? Dar micsorarea artificiala a livrarilor de gaz care a marit de aproape 10 ori pretul gazului anul trecut ce e?
    Santaj? Dar blocarea ajutorului pentru Ucraina?
    Vor petrolbieftin? E scump transportul. Se echilibreaza. Nu le convine? Cine i-a pus sa fie dependenti de petrolol rusesc?

    • Simpatici. Ei fac lucrul asta de la inceputul razboiului : nu ne dati fonduri , nu votam sanctiunile.

  2. Pai Ungaria nu șantajează Ucraina? Nu-i place propriul tratament?

  3. Astia pierd orice contact cu realitatea…

  4. Dar de tot nu se poate închide robinetul de către ucraineni? Că ne-am săturat de bocetele hunilor…

  5. Saracul Orban 🙁
    Si el care credea ca are toate cartile in mana cand a blocat utilizarea in ajutorul Ucrainei a fondurilor UE pentru pace..
    Citand un cantec mai vechi: „e posibil s-o dai dar e probabil s-o iei”🤣🤣

  6. Dacă eram în locul lui Zelenski îi tăiam demult gazul lui sclavetele de Orban.

  7. pai alea 500 milioane blocate de calareti ce e? blocarile repetate ale calaretilor a unor proiecte UE? ale sanctiunilor catre mama-lo-rusie …acum calaretii vor ajutorul UE? ….

    • am si un sentiment ca Zele nu a luat decizia asta fara aprobarea UE sau al SUA.. pana la urma de asta tzeava aia inca e functionala .. pentru ca UE si SUA au permis un pic de oxigen pt calareti

  8. MOL a avut proft 4.7 miliarde euro in 2022 fata de 1.75 miliarde in 2021. Sumele din articol sunt bani de seminte pentru ei, castiga miliarde din diferenta de pret a petrolului rusesc.

  9. Acuma ar fi bun Bruxelles-ul să vă țină partea ? Ați văzut că roata se învârte…

  10. Cum ? Zelensky vrea să le încălzească puțin conducta ? Șantaj ? O nuu ..Mai degrabă se numește politică în interesul poporului – de la Orban citire- perfect rezonant cu ceea ce se face în Orbanistan ! Oricum Marea Baltică se transformă în apa metangazoasă de când o altă ”conductă a preteniei” face jacuzzi din marea baltă. Ce mare lucru să avem și o coloană de foc pentru iluminatul public din Ucraina, că tot ”le i-au curentul” ruși.

  11. Cerere si oferta , sa creasca pretul de transport pana la pretul brent. Mai lasa kremlinul la pret sa fie si ungurii profitabili, sa nu mai faca MOL profit mare prin ocolirea sanctiunilor si cresterea artificiala a pretului.