Guvernul Orbán vrea să privatizeze principalele gări din Budapesta pentru 99 de ani. Opoziția denunță o ”privatizare prădătoare”
Documentele publicate recent dezvăluie că Guvernul Orbán va transfera utilizarea imobiliară a principalelor gări din Budapesta în sfera privată pentru 99 de ani, invocând interese economice naționale prioritare, relatează 24.hu, potrivit Rador Radio România. Fostul candidat la funcţia de primar general, Dávid Vitézy a declarat referitor că aceasta este un model tipic de privatizare ”prădătoare” de la începutul anilor 1990.
Primarul orașului Sopron, Tamás Terézváros, a anunțat sâmbătă că zonele de cale ferată din jurul Gării de Vest (Nyugati) ar fi transferate în mâini private, însă pe baza apelurilor, pe lângă multe gări rurale, sunt incluse și gările de Sud, de Est și Kelenföldi în licitaţiile care se închid la sfârşitul lunii ianuarie.
Potrivit licitaţiei, scopul Societăţii cu răspundere limitată a Căilor Ferate Ungare (MÁV Zrt.) este implementarea unor dezvoltări imobiliare de înaltă calitate în zone de dezvoltare care să răspundă așteptărilor secolului XXI. Compania a precizat în răspunsul său transmis portalului 24.hu că sunt așteptate negocieri ulterioare pentru finalizarea proiectelor.
În apelul publicat pe site-ul companiei de căi ferate de stat se precizează:
„Menținerea acestora în proprietate publică, dar și implicarea surselor externe în dezvoltarea lor, în vederea obţineri mai multor şi mai rapide rezultate în mai multe locuri – aceasta este esența programului național de reînnoire a gărilor ferate, pentru implementarea căruia Ministrul construcțiilor și transporturilor și grupul MÁV au lansat un apel.
Conform justificării oficiale, esența licitaţiei este aceea că dezvoltatorii imobiliari care participă cu succes la licitație au posibilitatea de a folosi partea din proprietatea dată – separată de partea de trafic feroviar – în scopuri comerciale, astfel încât gările, staţiile și zonele acestora incluse în dezvoltare rămân în proprietatea statului fără excepție și pe toată perioada de cooperare.
Potrivit portalului amintit, companiile câștigătoare de proiecte pot gestiona proprietățile tuturor gărilor din Budapesta din 2025 până în 2124. Adică:
– întreaga hală istorică a Gării de Vest, întreaga zonă de operare a căii ferate a gării, fâșia neconstruită de-a lungul străzii Podmaniczky (fostele parcele din cartierul guvernamental) până la strada Dózsa György.
– întreaga hală a Gării de Est și zona până la strada Kerepesi, inclusiv zona atelierului de reparații auto de lângă strada Vágány.
– întreaga zonă a Gării de Sud și terenurile situate de-a lungul străzii Mészáros, toate zonele de operare feroviară dintre strada Hegyalja și bulevadrul Krisztina.
– întreaga zonă a Gării Kelenföldi, precum și zonele de dezvoltare extrem de valoroase de la sud de gara Volán.
După cum a relatat şi ziarul ungar „Népszava”, Ministrul Construcțiilor și Transporturilor, János Lázár, a anunțat la mijlocul lunii octombrie că Guvernul intenţionează să reabiliteze 10 gări cu trafic intens, cu implicarea investitorilor privați. Gările de Vest, de Est şi de Sud din Budapesta ar urma să fie reconstruite în conformitate cu această linie, dar și Gara Kelenföldi ar putea fi inclusă printre destinații.
Sursa: NÉPSZAVA / Rador Radio România / Traducerea: Rozália Gănciulescu
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankPentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.