G4Media.ro

Guvernul polonez este divizat cu privire la ratificarea planului european de redresare

Sursa foto: Pixabay

Guvernul polonez este divizat cu privire la ratificarea planului european de redresare

Ședința de ratificare a planului european de redresare economică, care urma să aibă loc miercuri în Parlamentul polonez, a fost amânată din lipsa  unui acord în cadrul coaliției guvernamentale. Una dintre părțile aflate la putere refuză să susțină principiul datoriei comune europene.

Paradoxul polonez: deși trebuie să primească cea mai mare parte din fondul european de redresare, puțin peste 58 de miliarde de euro, Polonia are dificultăți în a ratifica tratatul care ar trebui să permită Bruxelles-ului să distribuie fondurile. Votul care urma să aibă loc miercuri în Dietă, după o dezbatere parlamentară, a fost amânat din cauza lipsei unui acord în cadrul coaliției guvernamentale.

De vină este un aliat din cadrul guvernului Tadeusz Morawieck, Partidul Unit al Poloniei, care se opune principiului unei datorii comune a țărilor europene.

Duminică, ministrul polonez de finanțe, Tadeusz Koscinski, și-a îndemnat partenerii la rațiune, subliniind că ar fi un adevărat „suicid” să voteze împotriva ratificării fondului de recuperare, Polonia neputând beneficia de o finanțare alternativă la fel de atractivă.

Sfatul nu a fost auzit. Ministrul de justiție, Zbigniew Ziobro, care conduce partidul Polonia Solidară, continuă să se opună proiectului de lege, argumentând că acesta forțează Polonia să se solidarizeze cu datoriile altor țări ale Uniunii Europene. „Nu vrem ca Polonia să garanteze rambursarea împrumuturilor acordate țărilor care obișnuiesc să se îndatoreze, precum Grecia și Spania… Credem că Polonia ar putea împrumuta ea însăși bani. Bani de pe piața liberă pentru a finanța un plan național de redresare”, a declarat zilele trecute, pentru Financial Times, Sebastian Kaleta, viceministrul polonez al justiției, care vede această ”datorie comună” ca pe un instrument care pune în pericol suveranitatea țării. Suveraniștii refuză, de asemenea, corelarea plății ajutorului din planul de redresare și buget cu respectarea statului de drept – considerând aceasta o presiune intolerabilă din partea Uniunii Europene.

Onest, fiabil, corect

În teorie, guvernul, dominat de partidul Lege și Justiție (PiS), poate să se lipsească de voturile celor 17 aleși ai Poloniei Solidare pentru a ratifica planul de redresare, deoarece opoziția liberală și-a anunțat intenția de a vota în favoarea tratatului. Dar liberalii pun condiții. Liderul grupului, Borys Budka, dorește să se asigure că pachetul de stimulare va fi „onest, fiabil, corect, dar mai presus de toate eficient”.

El dorește garanții că banii vor fi cheltuiți corect și că investițiile vor fi supravegheate de consiliile locale, aflate adesea în mâinile opoziției: „Nu vrem ca fondul de stimulare să devină un fond de partid aflat la dispoziția PiS”, a spus Pawel Zalewski, lider al principalului partid de opoziție, Coaliția Civică. „Dacă PiS nu îi convinge pe oameni că aceste fonduri vor fi utilizate pentru întreaga țară și nu doar pentru susținătorii acestui partid, sau pentru activiștii partidului sau pentru oamenii care cooperează cu ei, atunci nu vom putea susține aceste fonduri”.

Fragilitate

Unul dintre vicepremieri, Jacek Sasin, ar prefera, prin urmare, „să nu se bazeze pe simțul responsabilității opoziției” și încearcă să-și convingă partenerul de coaliție. Vicepreședintele Ryszard Terlecki a declarat marți că sesiunea va fi convocată mai târziu, dar respectând totuși termenul de ratificare a programului stabilit de Comisia Europeană – sfârșitul lunii iunie. În prezent, 15 din cele 27 de țări au ratificat textul.

Distanțarea micului partid Polonia Solidară evidențiază încă o dată diviziunile din cadrul guvernului polonez. Liderul PiS, Jaroslaw Kaczynski, a avertizat săptămâna trecută că guvernul și-ar putea da demisia dacă planul nu va fi aprobat.

Sursa: Les Echos / Autoare: Catherine Chatignoux / Traducerea: Ruxandra Lambru (Rador)

Foto: Varșovia, capitala Poloniei / Sursa: pixabay.com

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

2 comentarii

  1. UE a devenit o banca imensa care distribuie si administreaza fonduri. La fel de bine ar putea-o face orice fond de investitii sau banca. Se intampla ce s-a intamplat si cu vaccinurile, anume au fost state care s-au descurcat singure si au facut rost singure de doze suplimentare. La fel cu banii, exista state mari care se pot imprumuta singure de pe pietele externe in conditii poate mai avantajoase decat cele negociate de UE. Asta ramane de vazut insa. Depinde de unde te imprumuti. Oare UE de unde se imprumuta? Sper ca nu de la China, nu de alta, insa Mntenegru trebuie sa vanda din pamanturi pentru a plati datoria catre China, de exemplu.

    • Intrebare nu e de unde se imprumuta? ci ce cere Comisia statelor membre in schimb – si deja cam stim – taxe suplimentare la nivel UE:

      „O foaie de parcurs clară privind noi surse de venituri care să contribuie la rambursarea împrumuturilor:
      Comisia va prezenta, până în iunie 2021, propuneri privind câteva surse de venituri legate de:
      – un mecanism de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon
      – o taxă digitală
      – sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii

      Până în iunie 2024, Comisia va propune noi surse de venituri, cum ar fi:
      – o taxă pe tranzacțiile financiare
      – o contribuție financiară legată de sectorul corporativ
      – o nouă bază fiscală comună a societăților”

      sursa – https://ec.europa.eu/info/strategy/recovery-plan-europe_ro
      La o prima vedere pare ca apare un suprastat! cam prea multa putere pentru unii care o dau in bara si cu vaccinurile si mai ales cu politici externe! Sunt cam neincrezator si UE nu e Federatie sa iba taxare la nivel central!

      Pana la urma parca nu e rau ca curtea constitutionala a Germaniei se opune de asemenea Planului De Redresare Pentru Europa. Mai e de discutat inainte sa arunci in bratele unor politruci ne-alesi de nimeni o gramada de surse de bani.
      Pe de alta parte uite ca nici economiile nu au scazut chiar asa cum se asteptau unii. Cam multe tari incep sa o dea cotita cu angajarea datoriei comune. Nevoia nu mai e aceeasi (pt. aia bazati) iar pretul platit inseamna o cedare de suveranitate cam prea mare.

      Apoi -dirijarea fortata spre cheltuieli cu chestii green nefezabile economic (adica scumpe) suna a un usor plan Velev 2.0. Parca e plan de ajutorare nu de revolutie economica. Adica trebui sa ajuti buticarii, Horeca, oamenii cu afaceri mici-medii – nu s a cheltui miliarde pe H2 si piste de biciclete de ex.

      Mda, sunt curios cum vor evolua lucrurile. Cert e ca cu cat inaintam mai rapid cu vaccinarea cu atat isi revin economiile mai repede si nu va mai fi nevoie nici de atati bani si nici peste tot.