EXCLUSIV Guvernul vrea noi penalități, de până la 87 milioane lei, pentru spaniolii izgoniți de pe lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva
Constructorii spanioli izgoniți de pe cei 21 de kilometri dintre Ilia și Coșevița ai Autostrăzii Lugoj – Deva, deși au realizat 99% din lucrări, ar putea primi noi penalități, potrivit unui raport prezentat în Comisia de transporturi din Camera Deputaților de către Compania de Administrare a Infrastructurii (CNAIR). Cuantumul acestora se poate ridica la aproximativ 87 milioane lei. Războiul dintre CNAIR și spaniolii de la COMSA și Aldesa se poartă pe bani și pe viețile șoferilor care, în fiecare zi în care cei 21 de kilometri de autostradă rămân închiși traficului, continuă să circule pe DN7 și DN68A, drumuri periculoase, cu multe curbe și multe gropi și denivelări. Lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva este aproape gata încă de la mijlocul lunii trecute, dar nu a fost deschis traficului.
După ce le-a fost executată scrisoarea de garanție în valoare de 58 milioane lei și li s-a cerut să plătească penalități în valoare de 73,65 milioane lei, spaniolii ar putea primi din partea CNAIR o nouă lovitură. „Urmează calcularea penalităților de întârziere care se pot ridica la 15% din valoarea de contract acceptată, care este de 86.989.169 lei”, se arată în raportul consultat de G4Media.ro.
CNAIR încearcă asftfel să facă rost de bani pentru a acoperi reparații sau lucrări suplimentare la autostradă, dar și mentenanța acesteia după darea în trafic, în condițiile în care în urma rezilierii contractului a pierdut garanția de patru ani stipulată în contractul semnat cu spaniolii.
La rândul lor spaniolii susțin că au de încasat de la CNAIR mai bine de 80 de milioane de lei, lucrări efectuate, dar neachitate, aici intrând și un ecoduct impus prin actualizarea acordului de mediu dar și instalarea de panouri fonoabsorbante.
„Există deja o sentință din arbitraj în urma căreia am obținut 43 de milioane de lei și încă 50-60 de milioane care se află încă în comisiile de arbitraj”, a declarat Fernando Lana Hernandez, director în cadrul Aldesa Construcction, firmă care face parte alături de COMSA din asocierea care a realizat lotul 3 din autostrada Lugoj-Deva.
Contractul pentru Lotul 3 a fost reziliat în urmă cu două săptămâni.
„Rezilierea contractului a avut ca bază contractuală nesoluționarea a cel puțin 8 înștiințări de remediere emnise de către Inginer în perioada 25.06-02.07.2019 pentru lucrări de scurgere, evacuare și colectare a apelor, al căror termen impus de reziliere de către Inginer a fost de maxim 15 zile. Ori la momentul rezilierii trecuseră deja 2 luni de la emiterea înștiințărilor. Toate aceste deficiențe pot părea minore, dar ele acționează și au impact major asupra stabilității terasamentului și al întregului lot al autostrăzii. În timp ele pot duce la prăbușirea întregului corp al autostrăzii (…). Mai mult decât atât, în data de 9 septembrie, au fost identificate probleme de stabilitate a rambleului autostrăzii prin fenomenul de deplasare a taluzului cu apariția fisurilor în straturile de asfalt în zona km 57+100. Zona avariată are o lungime de 15 metri și afectează banda de urgență și prima bandă de circulație. Este de așteptat ca fenomenul de cedare să se agraveze, fiind un fenomen în deplasare”, scrie în raportul prezentat, mierucuri, de către CNAIR deputaților din Comisia de Transporturi.
Șefii din Ministerul Transporturilor și CNAIR vor să facă o expertiză pentru fisurile în asfalt apărute la km 57.
„Vedem ce ne va reliefa această expertiză. Eu le-am spus celor de la CNAIR că vreau această expertiză să vină cel târziu în două săptămâni, pentru că expertiza va fi făcută punctual, la acea crăpătură care a apărut. Au fost două puncte la această autostradă: km 56 și km 76. Există metode de remediere. Vom face un zid de sprijin, un sistem de drenare al rampelor”, a declarat Răzvan Cuc, după audierea sa, ieri, din Comisia Transporturilor din Camera Deputaților.
„Este o autostradă care timp de 5 ani a fost supusă unui control constant din partea unui consultant, expert, ales de către CNAIR. Acum ce facem, apelăm la un alt expert care să găsească probleme la autostradă?!”, a declarat reprezentantul contructorului spaniol.
Potrivit acestuia, aproape toate cele 60 de neconfirmități sesizate de CNAIR pe parcursul construcției lotului 3 al autostrăzii au fost remediate. La jumătatea lunii trecute doar 2 nu erau închise, potrivit spaniolilor, „una care cerea ca o hârtie să fie semnată de 31 de persoane, nu de 30″ și o alta care nu ar fi afectat traficul, dacă se lua decizia inaugurării autostrăzii.
“Suntem suprinși că se vorbește acum de lipsa calității, în condițiile în care toate acele neconformități au fost rezolvate”, au declarat reprezentanții constructorului.
Relația dintre CNAIR și drumarul spaniol a devenit una tensionată după ce acestuia din urmă i s-a cerut prelungirea garanției de bună execuție de la 4 ani, cât prevedea contractul, la 10 ani. După refuzul acestuia, CNAIR a refuzat recepția tronsonului de autostradă motivând că unele lucrări aveau probleme de calitate, iar altele nu erau finalizate. Atât ministrul Transporturilor, cât și șeful CNAIR, au declarat atunci că lucrările rămase de efectuat se puteau realiza sub trafic, adică după darea în folosință a celor 21 de kilometri de șosea rapidă.
Conflictul dintre CNAIR, MT și constructorii spanioli va ajunge să ne coste, însă, pe noi, pe toți, deoarece eventualele despăgubiri pe care spaniolii le vor obține în instanță invocând o reziliere abuzivă a contractului vor fi plătite de la bugetul de stat.
Ordinul de începere a lucrărilor la lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva a fost dat în noiembrie 2013. Valoarea contractului semnat cu asocierea COMSA S.A. – Aldesa Construcciones S.A. – Arcadis Eurometudes S.A.- S.C. Teloxim Con S.R.L. este de 579,9 mil. lei. Drumarului i-a fost achitată până la momentul rezilierii 94,3% din valoarea contractului.
Foto: Asociația Pro Infrastructura
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
10 comentarii