Haos privind plafonarea și compensarea facturilor la gaze și energie electrică: unii consumatori casnici au primit facturi compensate și plafonate, alții nu, însă au fost anunţaţi de majorarea tarifelor chiar şi de 5 ori
Facturile la gaze și electricitate pe noiembrie, prima lună în care se aplică plafonarea și compensarea, au început să vină la consumatorii casnici. Unii clienți au primit facturi compensate și plafonate, alții nu. În plus, nici măcar reprezentanții furnizorilor nu știu să explice foarte bine ce trebuie să facă oamenii ca sa obțină reducerea de 33% din factură, de la stat. Și… cireașa de pe tort, dacă nu vă încadrați în cotele lunare de consum, plătiți factura în întregime ne-redusă. Cele mai mari probleme sunt la gaze, acolo unde au început să vină facturi uriașe.
În vreme ce unor consumatori casnici le-au venit facturi plafonate și compensate, alți clienți nu au primit nici reducerea, nici plafonarea. Explicația e că plafonarea se acordă doar consumatorilor care au un preț de contract mai mare de 0,37 de lei pe kilowatt/oră, la gaz, iar compensarea, adică reducerea cu 33 % a facturii, se acordă doar celor care au un tarif mai mare de 0,125 de lei pe kilowatt/oră, la gaz, și dacă se încadrează în cotele lunare de consum. Spre exemplu, în noiembrie nu trebuie să fi consumat mai mult de 150 de metri cubi de gaz şi nu mai mult de 250 de metri cubi, în decembrie, la care se adaugă o marjă de 10%.
Spre exemplu, Răzvan a primit o factură la gaz fără plafonare şi compensare. A sunat la furnizorul său şi a primit următoarea explicaţie. „Operatorul mi-a spus că majoritatea clienţilor au tarife de 0,6 lei şi ceva (pe kWh – n.r), adică 0,66 sau 0,71 şi doar clienţii aceia beneficiază de plafonări şi de compensări. Eu am un preţ mic, de 0,12681 lei, încât nu are ce să mi se aplice pentru că ar trebui să îmi crească preţul ca să mi se aplice plafonarea şi compesarea„, a explicat Răzvan pentru G4media.ro.
„Însă m-au anunţat că actualul contract expiră în ianuarie 2022 şi mi-au făcut o nouă ofertă. Noul tarif va fi de 0,652 lei pe kWh, adică de 5 ori mai mare. Şi că ar fi un preţ bun în condiţiile în care alţii au tarife de 0,99 pe kWh, adică aproape 10 lei pe metrul cub de gaz”, a declarat Răzvan.
Şi Alexandru a fost anunţat că actualul tarif la energie electrică de 0,69 de lei pe kWh va fi majorat la 0,99 lei, la care se adaugă TVA, accize şi taxe. „Chiar de Crăciun, am primit o factură de regularizare de doar 2,19 lei, dar imediat am primit un alt mail în care am fost anunţat de majorarea de tarif din martie 2022”, a declarat Alexandru pentru G4media.ro.
Foto: oferta primită de Alexandru; Sursa: G4media.ro
În schimb, Octavian a primit o factură, şi plafonată, şi compensată. Lui i s-a majorat deja tariful contractual la gaz de la 0,12681 lei pe kWh la 0,49213 lei/kWh, adică o majorare de aproape 4 ori. Plafonarea şi compensarea i s-au aplicat deja în noiembrie la tariful majorat, mai mare de 0,37 de lei pe kWh.
Foto: factura primită de Octavian; Sursa: G4media.ro
Haosul e şi mai mare în cazul centralelor de imobil pe gaz. Acolo, pe un contor comun sunt mai mulţi consumatori. Nici măcar operatorii furnizorilor nu ştiu să explice foarte bine ce au de făcut oamenii. După ce îi pun să aştepte zeci de minute la telefon. Doamna Dina este administrator la un bloc din centrul capitalei, cu centrală pe gaz de imobil. Pe acelaşi contor sunt 20 de apartamente.
„Am fost la ghişeu la funizor şi nu au ştiut să îmi explice ce avem de făcut. Am sunat la call-center şi m-au ţinut 40 de minute la telefon. I-am explicat eu ce auzisem din presă că trebuie să dăm lista consumatorilor racordaţi la contor şi se împarte consumul la numărul de apartamente ca să vedem dacă ne încadrăm. Până la urmă mi-a dat dreptate. Evident că nu ne încadrăm. În noiembrie am consumat 5146 de metri cubi de gaz. Dacă împărţim la 20 de apartamente, rezultă un consum pe fiecare apartament de 257 de metri cubi, iar cota de consum pe noiembrie este de 150 de metri cubi ca să primeşti reducerea de 33% la sută din factură, de la stat”, a explicat femeia pentru G4media.ro.
Reprezentanţii asociaţiilor de proprietari cu centrală de imobil pe gaz trebuie să intre pe site-ul furnizorului şi să descarce formularul de repartizare a consumului. Acest consum general trebuie împărţit la numărul apartamentelor pentru a se vedea dacă vă încadraţi în cota lunară de consum pentru compensare. Formularul trebuie completat, semnat, scanat şi trimis pe mail la furnizor.
Aşa că mare atenţie la cotele de consum! Cine nu se încadrează în aceste cote, va plăti factura în întregime la tarif neredus. Spre exemplu, dacă în decembrie aţi consumat 300 de metri cubi de gaz în loc de 250, veţi plăti întreaga factură la tarif necompsensat. „Ar trebui primii 250 (mc – n.r) compensaţi şi restul, cine are nevoie să consume, plăteşte la necompensat, la limita stabilită de lege, de preţ”, a declarat pentru G4media.ro profesorul Ionuţ Purica, expert în energie.
Context. Preţurile la gaze au explodat în ultimele luni. Consumatorilor casnici care încă mai au tarife mici încep să le expire contractele şi primesc noi oferte de preţuri, chiar şi de 4-5 ori mai mari.
Notă: Alex Costache este jurnalist şi la ştirile TVR / Foto: Pexels.com
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
7 comentarii