Illinois este cel de-al patrulea stat american care introduce studierea obligatorie a istoriei LGBTQ în școală. Ce spun criticii inițiativei
Illinois a devenit cel de-al patrulea stat american unde a devenit obligatoriu ca istoria persoanelor LGBTQ (Lesbian, Gay, Transgender, Bisexual si Queer) sa fie predată în școlile publice după ce, la sfârsitul saptamânii trecute, guvernatorul democrat J.B. Pritzker și-a pus semnătura pe o lege adoptată deja de legislativul din stat. Printre altele, documentul afirmă: „Doar în școlile publice, predarea istoriei trebuie să includă un studiu al rolurilor și contribuțiilor persoanelor lesbiene, homosexuale, bisexuale și transgen din istoria acestei țări și a acestui stat.” California, New Jersey și Colorado au adoptat și ele legi similare. Criticii inițiativei susțin însa că aceste legi încalcă drepturile religioase ale părinților, libertatea de exprimare și echivalează cu îndoctrinarea copiilor.
Guvernatorul J.B. Pritzker a semnat legea 246 vinerea trecută. Proiectul de lege fusese introdus în Camera Reprezentanților din Congresul din Illinois de către democrata Anna Moeller cu intenția declarată de modificare a codului școlar pentru a adăuga o programă de istorie mai incluzivă. Documentul prevede că rolul și contribuțiile persoanelor LGBTQ în istoria Americii și a statului Illinois să fie predate de-acum înainte în mod obligatoiu în școlile publice din stat.
„Unul dintre cele mai bune moduri de a depăși intoleranța este prin educație și expunere la diferite persoane și puncte de vedere,” a declarat senatoarea democrată Heather Steans, care a sponsorizat proiectul de lege. „Un curriculum inclusiv nu va învăța doar o versiune exactă a istoriei, dar va promova și acceptarea comunității LGBTQ.”
Documentul prevede, de asemenea, că toate manualele „autorizate să fie achiziționate (adică cele cumpărate cu bani publici) trebuie să includă rolurile și contribuțiile tuturor persoanelor protejate în conformitate cu Legea privind drepturile omului din Illinois și trebuie să fie nediscriminatorii în ceea ce privește oricare dintre caracteristicile prevăzute de lege,” adică să nu fie discriminatorii pentru niciun gen particular sau orientare sexuală.
„Sper că învățarea elevilor despre contribuțiile valoroase pe care le-au adus persoanele LGBTQ de-a lungul istoriei va crea un mediu mai sigur si cu mai puține incidente de hărțuire,” a afirmat Steans. „Copiii și adolescenții LGBTQ vor putea, de asemenea, să câștige noi modele de urmat care să împărtășeasca experiențe de viață cu ei.”
Legea fusese aprobată deja de Senatul și Camera Reprezentanților din Illinois la începutul acestui an, urmând să între în vigoare la 1 iulie 2020.
CNN scrie că, în prezent, școlile din Illinois trebuie să învețe elevii despre rolul și contribuțiile afro-americanilor și ale altor grupuri etnice, precum și despre istoria femeilor, istoria mișcării sindicale și istoria dizabilității.
Equality Illinois, care este cea mai mare organizație de advocacy pentru drepturile civile LGBTQ din statul Illinois, a susținut proiectul de lege și a spus că programa școlară poate avea un „efect pozitiv asupra imaginii de sine a elevilor și îi va face pe colegii lor să fie mult mai toleranți.”
Equality a spus că între subiectele care vor fi adăugate la noul curriculum se vor număra cele legate de prima organizație națională pentru drepturile homosexualilor (The Society for Human Rights, formată în 1924 la Chicago) și Sally Ride, prima femeie din America care a zburat în spațiu și care a fost lesbiană.
Illinois a devenit astfel cel de-al patrulea stat american, după California, New Jersey și Colorado, care face obligatorie predarea istoriei LGBTQ în școlile publice. Situația este una delicată, iar specialiștii au precizat că, la nivelul Statelor Unite, istoria LGBTQ nu este deseori introdusă în curriculumul școlar. Potrivit unui studiu realizat în 2016 de GLSEN, un grup național de advocacy pentru elevii si studenții LGBTQ, puțin sub un sfert dintre elevii americani intervievați au declarat că au învățat despre subiecte legate de LGBT în clasele lor.
De exemplu, cercetarea GLSEN a dezvăluit că, în unele state, profesorii se confruntă cu restricții privind modul în care pot discuta probleme de gen și sexualitate în clase. Șase state au legi curriculare anti-LGBT care se aplică educației de sănătate sexuală. Susținătorii inițiativelor LGBTQ spun că modul în care sunt scrise aceste legi permite ca ele să fie aplicate greșit în alte părți ale vieții școlare, cum ar fi în cazul programei privind alte cursuri sau activități extracurriculare, asa cum e Gay-Straight Alliance, o organizație comunitară existentă în Statele Unite și Canada, menită să ofere un mediu sigur elevilor și studenților LGBTQ.
Recent însă, tot mai multe state americane au început să promoveze inițiative pro-LGBTQ. În aprilie, Arizona a abrogat o lege care interzicea profesorilor să ofere instruire academică care „promovează un stil de viață homosexual.” Statele New Jersey și Colorado au adoptat în acest an legi care impun școlilor publice să predea istoria LGBT, în timp ce alte state au relaxat și ele o serie de legi restrictive la adresa minorităților sexuale.
California a fost primul stat care a adoptat o lege privind modificarea programei școlare pentru a include figurile LGBTQ. Activiștii speră să copieze exemplul Californiei și în ceea ce privește alte state, mai ales în chestiunea conținutului manualelor școlare și a felului în care profesorii pot introduce aceste subiecte în clase. În acest context merită menționat că, deși California a aprobat legea prin care a impus istoria LGBT în 2012, departamentul de educație din Sacramento nu a creat standarde pentru acest subiect decât în 2016, iar implementarea lor a început un an mai târziu.
Ce afirmă criticii
Așa cum era de așteptat, adoptarea legii 246 de către statul Illinois a fost criticată de o parte a politicienilor și opiniei publice locale. De exemplu, după ce Camera Reprezentanților din Illinois a aprobat proiectul legii 246 în luna martie a acestui an , congresmanul republican Tom Morrison a declarat pentru NPR: „Iată ce au spus părinții din districtul meu: Cum sau de ce este relevantă sexualitatea sau identificarea de gen a unui personaj istoric? Mai ales când vorbim despre istoria predată în grădiniță și școala elementară.”
O poziție mai agresivă a adoptat primarul din Barnegat (New Jersey), Alfonso Cirulli, care a criticat legea adoptată de Congresul din statul său. „Guvernul nu are dreptul să-i învețe pe copiii noștri moralitatea,” a declarat oficialul. Acesta s-a referit și la faptul că părinții care sunt împotriva acestui tip de subiect nu au posibilitatea de a-și retrage copiii de la cursurile unde vor fi predate subiecte LGBT. Cirulli a afirmat: „niciun grup nu are dreptul să-i oblige pe ceilalți să-i respecte convingerile, să-i priveze de drepturile lor protejate de Primul Amendament și să elimine drepturile părinților referitoare la cum e moral să-și crească copiii… Acest lucru calcă în picioare drepturile oferite de Primul Amendament, în special libertatea religioasă.”
Cirulli, care a fost director adjunct de școală, a declarat că este de datoria sa să-i protejeze pe locuitori și a numit mișcarea politică LGBT „un afront la adresa atotputernicului Dumnezeu.” El a îndemnat rezidenții să-i preseze pe guvernatorul Phil Murphy și pe membrii legislativului din New Jersey pentru a anula legea adoptată la 31 ianuarie.
Cirulli a spus că legea curriculumului încalcă drepturile religioase ale părinților, libertatea de exprimare și echivalează cu îndoctrinarea copiilor.
„Am trecut peste granița absurdului,” a afirmat oficialul, adaugând că Dumnezeu îi va trage la răspundere pe politicieni pentru adoptarea unor astfel de legi. „Acum este momentul ca cei drepți să se ridice în favoarea drepturilor lor,” a spus el, susținând că „e treaba părinților, nu a guvernului” să-și educe copiii în spiritul moralității.
Democrații și activiștii liberali l-au acuzat pe primar că își depășește puterile cu aceste afirmații, însă acesta a afirmat: „Nu am vreo intenție de ură sau de intoleranță. Fiecare are dreptul să-și trăiască viața așa cum dorește, dar niciun grup nu are dreptul să-i oblige pe ceilalți să se conformeze convingerilor sale.”
Foto: G4Media.ro
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
37 comentarii