Impactul noilor politici comerciale ale administrației Trump asupra industriei modei și culturii copiilor ieftine
Copiile ieftine sunt în vogă dintr-un motiv simplu: promit consumatorilor o aproximare destul de fidelă a produsului original, dar la un preț mai mic. Pentru câteva zile în această săptămână, președintele Donald Trump a eliminat partea cu „mai mic” din ecuație, relatează BoF.
Noua administrație a impus o taxă de 10% asupra bunurilor importate din China, ceea ce va face ca produsele fabricate acolo să fie mai scumpe pentru consumatorii americani.
Aceste taxe se aplică produselor de modă și de frumusețe de toate tipurile – China este cel mai mare exportator de îmbrăcăminte către SUA. Însă ordinul executiv care a închis așa-numita excepție de minimis – care permitea companiilor să trimită bunuri cu o valoare sub 800 de dolari către clienții din SUA fără taxe vamale – a zguduit un întreg ecosistem de retaileri specializați în fabricarea de produse care seamănă cu cele de marcă, dar la un preț mult mai mic. Cu alte cuvinte, copiile ieftine.
Vineri, Trump a emis un nou ordin prin care a suspendat anularea acestei excepții. Este imposibil de spus dacă aceasta reprezintă o amânare a execuției sau o anulare completă. Trump are puterea de a reveni oricând la planurile sale inițiale. Și, chiar înainte de alegeri, politicieni din ambele tabere susțineau eliminarea acestei excepții.
Ce se va întâmpla în continuare va avea consecințe majore pentru întregi sectoare ale industriei modei și frumuseții.
Excepția de minimis a fost cea care a permis ascensiunea rapidă a giganților modei ultra-fast-fashion precum Shein și Temu, care vând mii de articole vestimentare la prețuri extrem de mici – de exemplu, o rochie lungă cu imprimeu floral pentru doar 15 dolari. Chiar și branduri de fast fashion mai convenționale, precum H&M, au avut dificultăți în a concura.
Start-up-uri de tip direct-to-consumer, precum Italic și Quince, și-au construit afacerile pe baza replicării produselor de lux, fabricate adesea în aceleași fabrici ca variantele de marcă (deși prețurile Quince sunt mai mari decât cele ale Shein sau Temu, compania folosește transporturi scutite de taxe pentru unele produse.) În 2024, Quince era pe cale să atingă vânzări anuale de 1 miliard de dolari, în creștere față de 300 de milioane de dolari în anul precedent.
Fără această excepție de minimis, toate aceste companii ar trebui să crească prețurile. Shein și Temu sunt într-o situație deosebit de dificilă; în timp ce Italic și Quince oferă prețuri mai mici decât Armani sau Tiffany, produsele lor nu sunt întotdeauna ieftine, iar recenziile online indică o calitate bună. În schimb, cumpărătorii Shein și Temu știu exact pentru ce plătesc atunci când comandă un tricou de 4 dolari.
„Incertitudinea legată de politica comercială a lui Trump este mai amenințătoare decât severitatea măsurii în sine”, a declarat Simeon Siegel, director general și analist senior la BMO Capital Markets. „Dacă ești retailer, nici măcar nu știi ce problemă să rezolvi.”
Viitorul incert al excepției de minimis este însă o veste bună pentru mărcile care s-au plâns că sunt copiate și subminate pe piață. Multe dintre ele au criticat cultura replicilor – Charlotte Tilbury a declarat recent pentru Business of Fashion că „atunci când faci o copie, înșeli clientul.”
Un alt beneficiar al unei restricții asupra excepției de minimis ar fi companiile care și-au fabricat produsele pe teritoriul SUA. De exemplu, producătorul de haine American Giant ar putea deveni mai atractiv pentru consumatorii care până acum râdeau de tricourile Henley de 110 dolari, crezând că pot găsi echivalente pentru o douăzecea parte din acest preț pe Shein.
Totuși, cultura replicilor a avut și un avantaj. A forțat brandurile să fie mai inovatoare pentru a rămâne în fața imitatorilor. De asemenea, a zdruncinat mărcile de lux care se bazau pe reputația lor, permițând calității să scadă. Cu replici ieftine disponibile la un click distanță, acestea trebuie acum să regândească modul în care comunică valoarea produselor lor.
Însă nu doar brandurile de replici și giganții e-commerce sunt afectați de politicile comerciale imprevizibile ale administrației Trump. Există și mărci internaționale mai mici, cu afaceri considerabile în SUA, care se bazează pe această excepție de minimis. Brandul de bijuterii Cambio & Co., cu sediul în Toronto, generează 80% din vânzările sale anuale în SUA și își expediază toate pachetele prin serviciul poștal american, cu o valoare medie a comenzilor de 120 de dolari. Co-fondatorul Jérôme Gagnon-Voyer spune că este îngrijorat de reacția clienților dacă importurile canadiene de valoare mică nu vor mai beneficia de scutirea de taxe.
„Va fi o experiență mai puțin lină,” a spus Gagnon-Voyer. „Nu ne îngrijorează doar costul, ci și faptul că [clienții] trebuie acum să se ocupe de aceste hârtii sau de taxele pe care trebuie să le plătească. Astfel, experiența de cumpărare devine mai puțin atractivă pentru client.”
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen BankCitește și...
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.