Împărate, ești gol!
Are guvernul lui. Are ministrul lui. Are, în sfârșit, și legile lui. Are aproape toată presa la picioare, cumpărată cu bani care ar fi putut acoperi salariile profesorilor. Și totuși, educația e în colaps. Singura lui contribuție e o nouă vacanță, mascată sub numele de ”Săptămâna verde”. După aproape 9 ani de mandat, e cazul să anunțăm evidența: împăratul e gol.
Sigur că o știu și peneliștii lui obedienți, dar le e teamă să o spună. O știu și PSD-iștii, dar tac pentru că i-a adus la guvernare. O știu și angajații mogulilor de presă, dar ei sunt mituiți cu zeci de milioane de euro să tacă. O știu și partenerii externi, dar au nevoie de un aliat rezonabil într-o regiune instabilă.
Președintele Iohannis și-a ratat complet mandatele în ce privește educația. Iată principalii indicatori.
Semnalele publice greșite. A promovat ca premier un plagiator și se pregătește să numească în funcție un alt PSD-ist cu CV discutabil. Să ne amintim și de Dăncilă, și ea prim-ministru pe semnătura lui. Și tot ce a promovat în PNL e un dezastru politic – Alina Gorghiu, Florin Cîțu. La fel, în cam toate funcțiile-cheie a promovat oameni sub propriul standard, ca să nu îl eclipseze cumva. Toate au fost semnale explicite pentru tineri și copii că în România scara valorilor e răsturnată.
Greva generală, prima în 18 ani. În plină criză socială, președintele nu își îndeplinește nici măcar funcția minimală impusă de Constituție, și anume medierea între stat şi societate, deși e clar că guvernul Ciucă nu reușește să dezamorseze greva.
Comod și dezinteresat, pe președinte nu l-a interesat nici o secundă cu adevărat cum trăiesc profesorii și cum se face școală. Probabil că nici nu a avut vreun moment disponibilitatea de a înțelege cu adevărat ce presupune reformarea sistemului de educație, dat fiind că timp de 9 ani a dovedit că este adversarul reformei reale în orice domeniu.
A, ba da. L-a interesat să-și blocheze 20 de ani postul de profesor de la Sibiu, în detrimentul elevilor. Nici un alt profesor nu a putut ocupa acel loc vacant de facto, ceea ce înseamnă că orele au fost predate de suplinitori.
Legile educației. Marele său proiect de țară, România educată, a fost în sfârșit transpus în legi. Simulacrul de dezbatere publică și parlamentară a avut rostul de a ascunde impostura din aceste legi, aspru criticate de experți precum Lazăr Vlăsceanu, Mircea Miclea ori Daniel Funeriu.
Cu singurul scop de a lăsa ceva în urma celor două mandate – timp irosit în istoria României – președintele Iohannis a promovat un pachet legislativ care instituie de fapt o contrareformă în toată regula. Educația a la Iohannis are în centru grupurile de interese (rectori, baroni locali și diverse grupări cu școli private), în timp ce elevul e ținut la marginea sistemului.
Sunt suficiente trei exemple:
1. În epoca digitalizării totale și a inteligenței artificale, legile lui Iohannis ratează orice cuplare a școlii cu modernitatea.
2. Salarizarea cadrelor didactice nu e legată nici o secundă de performanță, ceea ce înseamnă osificarea unui sistem defect.
3. Admiterea în liceu e doar cu matematică și română, adică restul materiilor sunt de mâna a doua, inutile, balast.
Contra-performanțele educației din mandatul lui Iohannis. După 9 ani la Cotroceni, președintele – fost profesor – fost inspector se poate mândri cu următoarele:
– România are cei mai mulți tineri de 18-24 de ani din UE care renunță la școală, cu o rată de peste 15%. Rata a scăzut în UE până la 10% în anul 2022. Detalii aici
– La testarea PISA din 2018, în plin mandat al lui Iohannis, România a înregistrat o scădere pe toate palierele față de 2015. Detalii aici
– România a ratat catastrofal ținta asumată în fața Comisiei Europene pe Educația pe tot parcursul vieții: indicatorul a scăzut față de acum 12 ani, în loc să fie de 10 ori mai mare. Detalii aici
– România are cel mai slab rezultat în Europa la echitatea educației. Detalii aici
– România are performanța cea mai slabă din Uniunea Europeană la trei din șase indicatori-cheie privind educația, iar la restul trei – printre cele mai slabe în UE. Indicatorii sunt participarea la educație timpurie, competențele la citire, matematică și științe, părăsirea timpurie a școlii, ponderea absolvenților de învățământ superior sau investițiile în educație. Detalii aici
– România educată există cu adevărat, dar în străinătate. Mii de elevi și studenți români pleacă anual să studieze la licee și facultăți din toate țările UE, sătui de impostura de acasă. Cel mai bun indiciu: o treime dintre copii ar vrea să studieze în străinătate, se arată într-un sondaj realizat de Asociația Salvați Copiii
Exemplele pot continua la nesfârșit. Și sunt dublate de un alt indicator: puterea de cumpărare a cadrelor didactice s-a erodat constant, ceea ce a dus la fuga de profesorat în cazul majorității absolvenților cu rezultate bune la facultăți.
Ironia ”săptămânii verzi” inventate de Iohannis e evidentă. În loc să îl preocupe creșterea numărului de zile petrecute în școală – alt indicator la care România stă prost – președintele a mai inventat o vacanță perfect inutilă în plin an școlar. Cadou de la un mare iubitor de vacanțe.
Un singur lucru ar mai putea salva ceva din mandatul ”zero”: să retrimită la Parlament legile educației și să lase reforma urmașului lui la Cotroceni. Evident că nu se poate întâmpla așa ceva.
Acesta e bilanțul necoafat al președintelui Iohannis după aproape 9 ani de mandat. Un mare zero. Nu contează cât de adânc tac politicienii și presa plătită. Realitatea e că hainele cele noi și fermecate ale împăratului nu există.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
25 comentarii