În cursa pentru supremația în domeniul inteligenței artificiale, China și SUA merg pe drumuri complet diferite
Dintre numeroasele evenimente care ies în evidență ca fiind demne de luat în seamă în discuțiile online de pe rețelele de socializare chinezești în 2023, poate că ascensiunea ChatGPT se va dovedi a fi cea mai semnificativă, scrie The Guardian.
Deși chatbotul realizat de OpenAI, cu sediul în SUA, a fost lansat oficial la sfârșitul anului 2022, a fost nevoie de 2023 pentru ca ascensiunea sa fără precedent să ridice sprâncenele în China, unde guvernul și-a stabilit obiectivul de a deveni liderul mondial în domeniul IA până în 2030.
În ultimul deceniu, accentul pus pe IA în societatea chineză și în cultura digitală a crescut. De la izbucnirea Covid-19, implementările de IA în școli, clădiri de birouri și fabrici s-au desfășurat cu pași repezi.
Recunoașterea facială IA este folosită în toate domeniile, de la securitatea publică la tehnologia de plată; ochelarii și căștile inteligente facilitează îndeplinirea sarcinilor multor lucrători; iar roboții inteligenți au devenit o prezență obișnuită în industria serviciilor din China, în centre comerciale, restaurante și bănci.
Nu părea să existe prea multe îndoieli cu privire la cine va câștiga cursa tehnologică dintre vultur și dragon; dar apoi a apărut ChatGPT.
A fost nevoie de luni de zile pentru ca China să își lanseze propria alternativă, modele care păreau să rămână în urma variantelor lor occidentale în multiple moduri. Chiar și ministrul științei și tehnologiei a recunoscut că roboții de chat din China se luptau cu concurența lor din SUA, iar utilizatorii chinezi de internet au început să se întrebe de ce – având în vedere că Beijingul trebuia să domine era inteligenței artificiale.
Experții și bloggerii au propus răspunsuri diferite: unii au sugerat că China nu a fost prima care a lansat un produs asemănător ChatGPT, deoarece startup-urile tehnologice din China au tendința de a se concentra pe aplicații rapide, mai degrabă decât pe cercetare și dezvoltare fundamentale. Alții au spus că formarea modelului lingvistic în China a fost mai dificilă din cauza naturii bogate și complexe a limbii.
Dar mulți au părut să fie de acord că sensibilitățile politice și mediul online chinez – care este atent monitorizat și supus cenzurii – au făcut ca dezvoltarea platformelor de tip ChatGPT să fie mai dificilă în China.
În vara anului 2023, autoritățile chineze au propus reguli pentru IA generativă, impunând ca conținutul generat de IA, fie că este vorba de imagini sau de text, să se alinieze la „valorile fundamentale ale socialismului” și să nu submineze autoritatea statului, să dăuneze unității naționale sau să răspândească informații false. Furnizorilor de servicii de IA li s-a impus, de asemenea, să împiedice utilizatorii să devină prea dependenți de serviciile lor.
Până atunci, multe dintre companiile de tehnologie din China își lansaseră propriile chatbots, dar le-a fost aproape imposibil să concureze cu ChatGPT – care nu este accesibil în China continentală – navigând în același timp printre numeroasele restricții impuse de stat. De exemplu, dacă îi pui chatbotului Ernie de la Baidu întrebări simple despre conducerea Chinei, poți duce la o întrerupere imediată a conversației.
În toamnă, acțiunile companiei chineze de inteligență artificială iFlytek s-au prăbușit după ce una dintre tabletele de inteligență artificială ale companiei, care îi ajuta pe elevi la teme, a generat un eseu care conținea câteva note critice despre Mao Zedong. Incidentul a dus la pedepsirea personalului iFlyTek și a servit drept avertisment pentru alți actori din domeniu că modelele lor de inteligență artificială trebuie să funcționeze în cadrul liniilor directoare și al reglementărilor din spațiul cibernetic strict guvernat de China.
Dar înseamnă toate acestea că revoluția chineză a IA își pierde din avânt? Deloc.
Fie că este vorba de partid sau de popor, de tineri și bătrâni sau de mediul urban și rural – evoluțiile IA afectează toate straturile societății. Mediile sociale, aplicațiile de streaming în direct și platformele de comerț electronic bazate pe IA joacă un rol esențial în economia digitală a Chinei.
Datorită noii tehnologii de IA, proprietarii de afaceri pot acum să își achiziționeze proprii influenceri deepfake care să lucreze și să vândă pentru ei la orice oră din zi, oferind oportunități fără precedent micilor antreprenori chinezi. Popularitatea acestor deepfakes a explodat pe platformele de streaming de comerț electronic în 2023.
Noii angajați digitali pot nu numai să răspundă la întrebările clienților, ci și să măsoare dacă aceștia zâmbesc, știind când trebuie să își scurteze răspunsurile. Un astfel de avatar digital a fost numit angajatul anului la un dezvoltator imobiliar chinez.
Baidu a anunțat recent marele său plan de a stimula dezvoltarea economică rurală, ajutând 100.000 de fermieri chinezi să își vândă produsele prin intermediul unor livestreamer virtuali la nivel internațional.
Între timp, autoritățile chineze colaborează cu marile companii de tehnologie pentru a face mesajele partidului comunist cât mai atractive și mai accesibile pentru chinezii de toate vârstele. Ziarul de stat Cotidianul Poporului a introdus un prezentator virtual.
În pofida succesului ChatGPT, anul trecut a arătat clar că poate a sosit momentul să ne îndepărtăm atenția de la perceputa „cursă a inteligenței artificiale” dintre Occident și China și să ne concentrăm, în schimb, asupra abordărilor diferite ale acestora.
China pune accentul pe un echilibru între creșterea economică și stabilitatea politică. Controlul strict al guvernului central asupra evoluțiilor digitale a însemnat că accentul se pune pe suveranitatea cibernetică, sprijinul colectiv, „armonia națională” și menținerea puterii în cadrul partidului.
În schimb, Occidentul pune un accent mai mare pe aplicațiile de inteligență artificială care promovează individualismul, autonomia personală, descentralizarea și globalizarea – aducând cu ele propriul set de dezbateri cu privire la modul de a găsi echilibrul între drepturile individuale și interesele mai largi ale societății.
Modul în care este aplicată IA în Occident nu este neapărat potrivit pentru piața chineză și viceversa. Sosirea ChatGPT arată căile unice ale vulturului și ale dragonului, fiecare angajat în propria cursă pe trasee diferite. Acest lucru nu înseamnă că nu avem nimic de învățat de la unul și de la celălalt – trebuie doar să trecem dincolo de gândirea competitivă și de implicațiile geopolitice, notează cotidianul britanic.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank