În plină epidemie de fumat țigări electronice în rîndul adolescenților, premierul Ciolacu face o vizită la fabrica de țigări a multinaționalei Philip Morris
Premierul Marcel Ciolacu va vizita marți fabrica din Otopeni a companiei producătoare de țigări Philip Morris, potrivit unui anunț al executivului. Vizita șefului guvernului vine în momentul în care chiar o autoritate guvernamentală, Institutul Național de Sănătate, arată că peste 50% dintre elevii de liceu au fumat țigări electronice sau produse de tutun încălzit în ultimele 30 de zile.
Ciolacu merge la Philip Morris pentru a celebra 30 de activitate în România a companiei multinaționale, una dintre cele mai influente din domeniu.
”Epidemia de fumat” în rândul adolescenților din România are loc pe fondul promovării agresive a tutunului încălzit și țigărilor electronice.
O analiză recentă a Direcției de Sănătate Publică Suceava arată că ”marketingul și comercializarea acestor dispozitive (țigări electronice și tutunul încălzit – n.red.) pot permite companiilor de tutun să ocolească interdicțiile de publicitate și consum în spații publice. Companiile de tutun au organizat campanii de marketing agresive pentru a introduce produsele de tutun încălzit în consum. Dispozitivele de încălzire sunt comercializate ca produse sofisticate, de înaltă tehnologie, care oferă utilizatorilor o modalitate de a se bucura de produse din tutun cu risc redus și fără fum. În cadrul strategiei de promovare, marketingul prin intermediul rețelelor sociale a fost un element cheie. Conform datelor din cel mai recent raport al OMS referitor la produsele nou emergente, există riscul ca folosirea țigărilor electonice și produsele de tutun încălzit în locuri publice unde fumatul este interzis să renormalizeze fumatul în spații publice”.
Noile produse de tutun, așa cum sunt ele denumite, reprezintă o ”chichiță” a industriei tutunului, care a reușit să ocolească toate reglementările în vigoare și să declanșeze o epidemie de fumat în rândul adolescenților, a explicat pentru G4Media Ramona Brad, președinta inițiativei civice ”2035 fără fumat”.
Deși reprezintă ultima modă în rândul tinerilor, noile produse de tutun sunt încă nereglementate în România. Industria tutunului a profitat de un vid legislativ și a impus pe piață aceste produse ocolind toate restricțiile în vigoare. Cu excepția reclamelor la TV, noile produse din tutun se pot promova agresiv prin publicitate stradală, online sau prin campanii promoționale.
Ele se pot livra prin curier – ocolind limita de vârstă și se pot fuma în spații închise. În plus, noile produse de tutun sunt promovate ca o alternativă sănătoasă la țigările tradiționale, deși mai multe studii demonstrează că nu sunt deloc lipsite de riscuri.
România are una dintre cele mai mari rate ale fumatului din Uniunea Europeană, de 32%, adică cu cinci milioane de fumători de țigări tradiționale. În 2020, 7% dintre europenii cu vârste între 15 și 24 de ani încercaseră cel puțin o dată produse din tutun încălzit, iar 2 % erau utilizatori curenți. Asta se traduce în vânzări de aproape trei miliarde de euro în 2019, la nivelul Uniunii Europene, adică 2% din piața tutunului, potrivit unui raport al Comisiei Europene.
Comisia Europeană pregătește restricții, România nimic
Modul în care produsele noi din tutun au proliferat în România este valabil pentru mai multe state europene și s-a bazat pe un vid legislativ. În România, produsele din tutun au fost definite într-o lege din 2002, când nu existau noțiunile de ”tutun încălzit” sau ”vaping”.
”Industria tutunului a profitat de această înțelegere limitată și a dezvoltat produse noi. În multe țări europene a început să se aducă la zi legislația, România ține pasul pe loc. Noi am încercat în anul 2018 să restricționăm promovarea, dar ne-am blocat la Comisia de cultură din Camera Deputaților. Lobby-ul industriei de tutun este foarte puternic”, a declarat Ramona Brad.
Mai mult, tutunul încălzit beneficiază de accize mai mici în țara noastră. ”În 2017 industria tutunului a negociat intens cu Guvernul României. În final, s-a stabilit ca accizele pentru noile produse din tutun să fie de șase ori mai mici. Sub pretextul investițiilor pe care le fac în țara noastră, companiile de tutun reușesc să blocheze și reglementarea, și taxarea”, a explicat Ramona Brad.
În schimb, Comisia Europeană a început să ia măsuri. Produsele din tutun încălzit aromatizare vor fi interzise începând din luna octombrie și sunt anunțate creșteri de taxe. Mai exact, Uniunea Europeană vrea să propună o taxă pentru țigările electronice, ca parte a unei reorganizări a impozitării întregii industrii a tutunului, potrivit unui proiect de document al Comisiei Europene. Noul regim fiscal va alinia impozitarea noilor produse de tutun cum ar fi țigările electronice și tutunul încălzit, la cea a țigărilor clasice și, de asemenea, va dubla nivelul accizelor pentru țigări.
„Rata fumatului în UE rămâne ridicată, de aproximativ 25%. Ca răspuns, am stabilit un obiectiv foarte clar – crearea unei generații fără fum de țigară în Europa, în care mai puțin de 5% din oameni să consume tutun până în 2040”, a declarat Stella Kyriakides, comisar pentru sănătate şi siguranţă alimentară.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
© 2024 G4Media.ro - Toate drepturile rezervate
Acest site foloseşte cookie-uri.
Website găzduit de Presslabs.