În România aproape șapte milioane de adulți prezintă un nivel ridicat de atitudini antisemite – Indexul Global privind antisemitismul al organizației Anti-Defamation League
În acest index România ocupă locul 60 din 103 țări, cu un scor de 43, ceea ce înseamnă că aproximativ 6,7 milioane de adulți au atitudini antisemite. Cu cât scorul și locul sunt mai mari cu atât nivelul de antisemitism este mai ridicat. Scorul nu diferă semnificativ în funcție de sex (45 la bărbați, 41 la femei) sau nivel de educație (42 primar, 45 secundar, 43 post-secundar), în schimb diferă semnificativ în raport cu grupa de vârstă (33 la 18 – 34 de ani, 37 la 35 – 49 și 52 la cei peste 50 de ani).
Republica Moldova stă mai bine decât România, pe locul 44 cu un scor de 38. Aici femeile au un scor mai ridicat (41) față de bărbați (35), iar cea mai antisemită grupă de vârstă este 35 – 49, cu un scor de 43, față de 33 la 18 – 34 și 37 la peste 50. Cei mai antisemiți sunt cei cu studii post-secundare – 41, urmați de cei cu studii secundare – 38 și cei cu studii primare – 36.
Indexul global publicat la New York pe 14 ianuarie 2025 relevă că 46% din populația globului sau circa 2,2 miliarde de adulți au nivel ridicat de atitudini antisemite, de două ori mai mult decât la primul sondaj global efectuat de ADL în 2014 și cel mai ridicat nivel de antisemitism din acești 10 ani.
Sondajul a constatat, de asemenea, că 20 % dintre respondenții din întreaga lume nu au auzit despre Holocaust. Mai puțin de jumătate (48%) recunosc acuratețea istorică a Holocaustului, procent care scade la 39% în rândul tinerilor între 18 și 34 de ani, evidențiind o tendință demografică îngrijorătoare. Respondenții mai tineri de 35 de ani au, de asemenea, niveluri ridicate de sentimente antisemite (50 %), cu 13 puncte procentuale mai mult decât respondenții de peste 50 de ani.
Scorul indicelui Global 100 reprezintă procentul de respondenți care au răspuns „cu siguranță adevărat” sau „probabil adevărat” la șase sau mai multe din cele 11 stereotipuri negative despre evrei care au fost testate. Trei sferturi (76%) dintre respondenții din Orientul Mijlociu și Africa de Nord cred că majoritatea celor 11 clișee sunt adevărate. Aproximativ jumătate dintre respondenții din Asia (51%), Europa de Est (49%) și Africa Subsahariană (45%) au niveluri ridicate de atitudini antisemite. America (24%), Europa de Vest (17%) și Oceania (20%) au niveluri relativ mai scăzute de atitudini antisemite, dar totuși aproximativ unul din cinci adulți nutrește aceste sentimente.
Conform sondajului, țările și teritoriile cu cele mai mari scoruri ale indicelui includ Cisiordania și Gaza (97%), Kuweit (97%) și Indonezia (96%), în timp ce cele cu cele mai mici scoruri ale indicelui sunt Suedia (5%), Norvegia (8%), Canada (8%) și Țările de Jos (8%).
În plus față de cele 11 întrebări din Index, sondajul a pus și alte întrebări legate de evrei, precum și de atitudinile față de Israel și angajamentul față de persoanele și întreprinderile israeliene. Deși sentimentele față de Israel sunt mixte, mai mult de șapte din zece respondenți cred că țara lor ar trebui să aibă relații diplomatice cu Israelul (71%) și să primească turiști din Israel (75%). În special, peste două treimi dintre respondenți (67%) nu doresc ca țara lor să boicoteze produsele și companiile israeliene.
Respondenții mai tineri din întreaga lume prezintă o prevalență mai mare a atitudinilor antisemite. De exemplu, 40% dintre cei cu vârsta sub 35 de ani afirmă că „evreii sunt responsabili pentru majoritatea războaielor din lume”, în timp ce procentul este de 29% pentru cei cu vârsta peste 50 de ani, o diferență remarcabilă de 11 puncte procentuale.
23% dintre respondenții din întreaga lume exprimă opinii favorabile față de gruparea teroristă palestiniană Hamas, procent care crește la 29% în rândul respondenților sub 35 de ani.
Doar 16% dintre respondenții din Orientul Mijlociu și Africa de Nord și 23% din Africa Subsahariană recunosc acuratețea istorică a Holocaustului.
Sondajul a fost realizat prin telefon, față în față și online, utilizând eșantionarea probabilistică reprezentativă la nivel național în fiecare țară sau teritoriu și are o marjă de eroare de ±4,4% pentru un eșantion de 500 de persoane (marea majoritate a țărilor) și de ±3,2% pentru un eșantion de 1.000 de persoane. Munca de teren și colectarea datelor au fost efectuate și coordonate de Ipsos în toate țările din afara regiunii Orientul Mijlociu și Africa de Nord. Colectarea datelor pentru țările din regiunea Orientul Mijlociu și Africa de Nord a fost realizată și coordonată de GDCC, Ronin și Catalyze Global Research. Toate interviurile au fost realizate între 23 iulie și 13 noiembrie 2024.
Lansat pentru prima dată în 2014, ADL Global 100 rămâne cel mai amplu studiu din lume privind atitudinile antisemite la nivel global. Pentru cel mai recent studiu, au fost chestionați peste 58.000 de adulți din 103 țări și teritorii, reprezentând 94% din populația adultă globală.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.