Încă o naționalizare în Ungaria: o companie de stat şi grupul francez Vinci au cumpărat aeroportul internaţional din Budapesta pentru 4,3 miliarde de euro
Compania Corvinus International Investment, deținută de guvernul Ungariei, şi grupul francez de construcţii Vinci SA au ajuns la un acord privind preluarea tuturor acţiunilor la aeroportul internaţional din Budapesta de la acţionarul majoritar AviAlliance şi acţionarii minoritari, într-o tranzacţie care evaluează aeroportul la 4,3 miliarde de euro, au declarat pentru Bloomberg surse din apropierea tranzacţiei, transmite Agerpres.
Noii proprietari au plătit 3,1 miliarde de euro pentru acţiunile la Budapest Airport Zrt. şi au preluat datorii nete în valoare de 1,2 miliarde de euro, au precizat sursele. Ungaria va deţine o participaţie de 80% la aeroportul internaţional din Budapesta, iar Vinci va deţine restul acţiunilor, au mai dezvăluit sursele care au dorit să îşi păstreze anonimatul.
Acesta este ultimul exemplul dintr-o lungă listă de naționalizări realizate de guvernul de la Budapesta, care controlează deja sectoarele strategice, cu mișcări în ultimii ani în sectoare ca telecom, asigurări sau infrastructură. Tendința guvernului Orban de a cumpăra companii majore merge în paralel cu scăderea indicatorilor macroeconomici și ai nivelului de trai.
AviAlliance GmbH, operatorul şi cel mai mare acţionar la aeroportul din capitala Ungariei, a confirmat tranzacţia cu Corvinus Zrt. şi Vinci Airports într-un comunicat de presă, dar nu a dezvăluit detaliile legate de termenii financiari ai tranzacţiei.
Înainte de această vânzare, principalul acţionar la aeroportul internaţional din Budapesta, cu o participaţie de 55,44%, era AviAlliance, firmă deţinută de fondul de pensii canadian Public Sector Pension Investment Board (PSP Investments). Alţi acţionari sunt Malton, o subsidiară a fondului suveran de investiţii GIC Special Investments din Singapore, care controla o participaţie de 23,33%, şi fondul canadian care deţinea restul de 21,23%.
Plasat pe locul 39 în clasamentul celor mai aglomerate aeroporturi din Europa, hub-ul din Budapesta este considerat bijuteria coroanei pentru industriile turismului şi logisticii din Ungaria. Potrivit datelor Eurocontrol, aeroportul din Budapesta are o medie de 307 de zboruri pe zi, la fel ca şi cel din Praga.
Pentru autorităţile ungare, tranzacţia de preluare este cel mai probabil primul pas în dezvoltarea aeroportului. Autorităţile de la Budapesta au purtat discuţii cu fondul suveran Qatar Investment Authority pentru ca acesta să se alăture consorţiului la o dată ulterioară. După ce achiziţia se va finaliza, statul ungar are de gând să extindă aeroportul de la Budapesta prin construcţia celui de-al treilea terminal şi să majoreze capacitatea pentru pasageri şi marfă, a precizat Marton Nagy într-un interviu acordat Bloomberg la finele anului trecut.
Aeroportul din Budapesta estimează că va atrage aproximativ 17 milioane de pasageri în acest an, în creştere faţă de 14,7 milioane anul trecut. Hub-ul a afişat un profit de 74 milioane de euro în 2023, după ce veniturile au înregistrat o creştere anuală de 20% până la 338 milioane de euro.
Iniţial, AviAlliance GmbH nu avea iniţial intenţia de a vinde aeroportul. Însă a intrat în discuţii cu Guvernul ungar după ce acesta din urmă a purtat timp de mai mulţi ani o campanie de înlăturare a actualilor acţionari pe motiv că nu investesc suficient în dezvoltarea aeroportului, acuzaţie dezminţită de echipa managerială.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank