G4Media.ro

Încă un act în lupta subterană pentru fondurile europene între două ministere.…

Foto: Calea Europeană

Încă un act în lupta subterană pentru fondurile europene între două ministere. Miza: cine împarte miliardele de euro pentru baronii locali

Ministerul Fondurilor Europene a pus în dezbatere publică un proiect de hotărâre de guvern prin care miliardele de euro din Programul Operațional Regional (fondurile pentru lucrările de investiții locale) vor fi gestionate de Agențiile pentru Dezvoltare Regională (ONG-uri controlate de puternicii șefi de Consilii Județene și primari), în loc să fie gestionate de Ministerul Dezvoltării, cum s-a întâmplat până acum.

Dacă proiectul va fi aprobat, va fi o mică revoluție în gestionarea fondurilor europene, în sensul că această resursă majoră va scăpa de controlul de la centru (exercitat de obicei de premier, prin intermediul ministrului Dezvoltării) și va trece sub control local.

Proiectul a fost făcut public pe 30 iunie și va sta în dezbatere 10 zile pe site-ul Ministerului Fondurilor Europene.

Problema este însă că, în acest moment, nu există o bază legală pe care să se sprijine acest proiect de HG. Motivul e că cele opt Agenții pentru Dezvoltare Regională (ADR) nu au un statut juridic care să le permită să gestioneze fonduri europene. Ele nu sunt instituții publice, ci au statul de organizație non-guvernamentală.

PNL și PSD au vrut să rezolve această problemă cu o lună în urmă, când au votat în Parlament o lege care schimba radical arhitectura instituțională de gestionare a fondurilor UE destinate comunităților locale, ducând decizia la cele opt Agenții de Dezvoltare Regională (ADR) și scoțând Ministerul Dezvoltării din schema deciziei.

Legea adoptată în 10 iunie a fost însă atacată de Înalta Curte de Casație și Justiție la Curtea Constituțională.

Proiectul de lege a fost inițiat de Florin Roman (PNL), alături de parlamentari de la toate partidele, mai puțin USR. În esență, modificarea majoră e că legea ia decizia și gestiunea banilor UE din Programul Operațional Regional (POR) de la guvern (Ministerul Dezvoltăriii) și le duce la cele opt Agenții de Dezvoltare Regională, adică opt ONG-uri controlate de liderii locali, primari și șefi de consilii județene.

Guvernul Orban adoptase la începutul anului o ordonanță de urgență cu un conținut similar, dar a retras de la publicare actul legislativ pentru că a primit aviz negativ de la Ministerul Justiției. Problema semnalată de Ministerul Justiției în avizul dat e că aceste Agenții de Dezvoltare Regională sunt acum ONG-uri (fondate de primării și consilii județene) care nu pot îndeplini funcția de autoritate de management (AM), pentru că pot deveni autorități de management doar autoritățile publice. Or, arată Ministerul Justiției, cele opt Agenții de Dezvoltare Regională (ADR) nu pot deveni autorități publice decât prin modificarea Constituției, care în acest moment nu prevede existența unor autorități publice la nivel regional, ci doar la nivel central sau de județ.

Problema sesizată în luna februarie de Ministerul Justiției a rămas și în legea adoptată de Parlament.

De altfel, guvernul arată în punctul de vedere transmis Parlamentului că proiectul legislativ ridică probleme de constituționalitate. Cu toate acestea, Parlamentul a adoptat proiectul și l-a trimis la promulgare.

Imediat după adoptarea legii de către majoritatea ad-hoc PNL-PSD, Înalta Curte de Casație și Justiție a sesizat Curtea Constituţională pentru controlul constituţionalităţii, înainte de promulgare, a Legii privind unele măsuri în domeniul fondurilor nerambursabile europene (PL–x nr.354/2020), pentru un articol care le imune magistraților anumite termene în dosarele legate de fondurile UE. Curtea Supremă arată că legea aduce modificări statutului judecătorilor (regimul disciplinar aplicabil acestora) fără ca Parlamentul să fi respectat normele constituționale, încălcând ordinea de sesizare a celor două Camere. În plus, susține Curtea Supremă, legea a fost adoptată fără avizul Consiliului Superior al Magistraturii, încâlcându-se astfel o decizie anterioară a CCR.

Foto: Cele opt regiuni de dezvoltare / Sursa: Calea Europeană

Publicitate electorală

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

7 comentarii

  1. Unde sunt baietii aia care tipau pe toate drumurile ca USR face jocul PSD !

    Ce inseamna sa te intelegi borfas cu borfas ! De ce sa sufere baronii locali indiferent de culoare, cand li se schimba guvernele , respectiv se schimba tartorul de la Ministerul Fondurilor Europene ? Nu-i mai bine ca fiecare Baron sa fie asigurat prin intermediul unei Agentii pe care o poate controla (in colaborare cu alti baroni) ?

    PS. Si ca sa vezi !! S-a opus tocmai „coruptul” USR ! Sau „sluga” PSD ! :))))

    • USL 2 = PCR , înțeleși astfel încât baronii locali sa controleze /dreneze banii UE către clientela lor, neamuri, firme paravan…iar la TV joaca teatru sub protecția Adormitului șef !
      De aceea nu s-a întâmplat nici o schimbare de psdisti în administrație , și ne împrumutăm in extern (cu dobanzi mari) sa la plătim salariile politrucilor și pensionarilor !
      Fara nici o stima ptr USL 2 și tatucul lor ! Nu mai pleacă în US ! Vrem rachete Patriot !

  2. Adică ți s-a zis că nu-i legal dar tu insiști!!!!
    UAUUUU…. Și la această mișelie și-au dat mână, din nou, U.S.L.-așii! Să știm cu cine votăm, nu de alta.

  3. Revoluție parlamentară fraților!
    Să-i scoatem pe toți din parlament.
    Votați oameni noi.

  4. adica populimea va ramane in mana cu numele.

  5. Colaborarea pnl–psd lucrează împreună din 2990–usl

  6. Și uite cum trăiește USL, de fiecare dată când este nevoie își dau mâna, se înțeleg de minune, dar numai pe proiecte și legi care le vin foarte bine lor, nu îi vezi înțelegându-se pentru vreo strategie care să avantajeze țara și dezvoltarea acesteia. Cine are impresia că cele două găști politice sunt în conflict, se înșeală amarnic, se găsesc în conflict doar pentru a-i păcăli pe naivi și pe proști, cum o tot fac de vreo 30 de ani. Este doar un conflict mimat, băieții în spatele ușilor închise trag sfori împreună, împart cine și ce să ia și cum să pună șaua pe țară. Conflictul lor rezidă în aceea de a avea întâietate la aceste trocuri, care de pe ce poziții să negocieze. Uitați-vă la ce mizerabili inși au numit pe la Curtea de Conturi, ASF etc., numai borfași din propriile partide, singurul partid care a numit din afara partidului, persoane cu o anumită experiență profesională pentru respectivele poziții este USR-ul. Când îi văd pe PNLiști cum o ard pe mironosițele și pe fecioarele pure, coborâte din turnul de fildeș al cinstei întruchipate, deși sunt o adunătură de PDLiști, psdiști, aldiști etc., mă încearcă o greață maximă. PSD+PNL=România de astăzi, o epavă rămasă în Evul Mediu, aflată la cheremul unor bandiți