Închideți portița prin care primarii pot sifona bani grei fără licitație / De ce investește primarul Negoiță 6 milioane de euro în propagandă
O portiță legislativă le permite primarilor să risipească din bugetul public milioane de euro pentru propagandă, ocolind procedura licitației. Pentru a eluda legea, primăria atribuie contractul cadru de publicitate unei companii din subordine. Compania, la rândul ei, contractează serviciile de publicitate în presă fără licitație. O modificare legislativă operată la legea achizițiilor publice în urmă cu zece ani a scos regiile autonome și companiile de stat din categoria autorităților obligate să organizeze licitație la achiziția de bunuri sau servicii.
Acesta este mecanismul prin care zeci de milioane de lei se scurg în mod arbitrar în presă.
Cu mâna angajaților din subordine, primarul dirijează banii către anumite publicații sau televiziuni, în funcție de interesele sale. Cetățenii sunt astfel mințiți pe banii lor. Sub sintagma „servicii de promovare media” se ascunde cu totul altceva. Primarul își cumpără liniștea. Nu veți vedea nicio știre negativă, anchetă sau critică în publicațiile cumpărate pe banii voștri. Primarul mai cumpără ceva complet interzis în presă: conținut editorial, adică articole care nu sunt marcate ca fiind publicitare.
Cititorii sunt astfel înșelați, crezând că citesc articole redactate după rigorile jurnalistice, însă ele sunt simple materiale propagandistice camuflate în interviuri, reportaje sau articole care par a fi realizate profesionist.
Ultimul caz documentat în exclusivitate de G4Media.ro este cel al primarului Sectorului 3, Robert Negoiță.
Primăria Sectorului 3 a atribuit, în vara acestui an, fără licitație, un contract-cadru de 6 milioane de euro pentru „servicii de promovare instituțională” valabil până în decembrie 2027. Contractul a ajuns la o societate subordonată Primăriei, Algorithm Construcții S3 SRL, fondată în 2017 de edilul Robert Negoiță pentru a administra o hală industrială.
După cum rezultă din activitatea ei, compania nu deține nici experiență, nici know-how pentru a gestiona un astfel de contract. Însă pentru a avea o acoperire legală, cu două săptămâni înainte de redactarea primelor documente aferente acestei proceduri, Algorithm Construcții S3 SRL și-a introdus printre obiectele secundare „activități ale agențiilor de publicitate”.
Condusă de un om de încredere al primarului Negoiță, compania a încheiat fără licitație contracte cu șapte organizații de presă: Adevărul, Gândul, Puterea, Antena 3, România TV, Realitatea Plus și Gold FM. Așa cum a arătat investigația G4Media.ro, cei mai mulți au difuzat materialele publicitare despre acțiunile primarului Robert Negoiță fără a avertiza publicul că are de-a face cu propagandă, nu cu materiale informative.
Contractul cadru în valoare de 6 milioane de euro (30 de milioane de lei) ridică mai multe semne de întrebare. De ce angajează primăria o sumă atât de mare din bani publici chiar înainte de alegeri? Evident, pentru viitoarea campanie electorală a primarului Negoiță, însă acest lucru este ilegal. El este în primul rând beneficiarul direct al propagandei. Dacă vrea să-și facă publicitate electorală, primarul Negoiță nu are decât să o facă din banii lui sau ai partidului care-l va susține în alegeri, nu pe banii cetățenilor.
Apoi, de ce n-a contractat serviciile de publicitate direct Primăria Sector 3 și a recurs la o companie din subordine care nu are istoric în piața de publicitate, nici experiență, specialiști, know-how. Nu există așadar nici o altă rațiune pentru care Primăria a acordat contractul cadru în valoare de 6 milioane de euro companiei din subordine în afară de una singură: ocolirea procedurii de licitație. Funcționarii din primărie care au avizat această schemă vor trebui să explice la un moment dat cine le-a cerut să procedeze așa și de ce au făcut-o.
Mai ridică apoi un mare semn de întrebare faptul că în aceeași ședință de Consiliu Local din iulie a fost capitalizată societatea Algorithm din subordinea primăriei cu suma de 70 de milioane de lei printr-o decizie separată. În cazul în care presa și-a primit banii de aici, se cheamă deturnare de fonduri, deoarece banii ar trebui să meargă în investiții. Dacă, în schimb, serviciile de promovare au fost decontate factură cu factură de primărie, așa cum prevede contractul cadru, atunci iarăși se ridică întrebarea de ce n-a contractat primăria în mod direct acest serviciu și a recurs la artificiul care a scutit-o de licitație?
Suma mare de bani pusă la bătaie de primarul Robert Negoiță indică faptul că acesta are ambiții politice majore pentru care este dispus să cheltuiască oricât, dar nu din banii săi, ci din fondurile publice care ar trebui investite în dezvoltarea Sectorului 3, nu în interes personal.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat, în luna iunie, despre Negoiță că este, alături de Daniel Băluță, unul dintre cei mai performanți primari de sector. La deschiderea anului școlar, premierul Ciolacu a participat în acest an la un colegiu tehnic din Sectorul 3, unde a avut noi cuvinte de laudă la adresa primarului Negoiță. „Mi se pare că pe PNRR ați fost selectat al doilea și în ceea ce privește consorțiile regionale”, a spus Ciolacu despre primarul Sectorului 3.
Și acest gir constant pe care liderul PSD îl acordă în ultima perioadă primarului Negoiță indică un posibil plan politic mai ambițios. Chiar dacă Marcel Ciolacu a declarat că Gabriela Firea este în continuare candidatul PSD la primăria Capitalei, este foarte probabil ca liderul PSD să investească politic în Robert Negoiță ca posibilă alternativă la șefia PSD București și, de ce nu, candidat la primărie în locul Gabrielei Firea, căzută în dizgrația conducerii partidului.
Așa se explică, foarte probabil, motivul pentru care primarul Sector 3 investește atât de mulți bani în presă.
Dar aceste mecanisme corupte de propagandă politică pe banii cetățenilor trebuie oprite. Altfel, milioane de euro din administrațiile locale se vor risipi în lunile următoare în propagandă pe bani publici. Primarii vor cheltui banii cetățenilor pentru a se lăuda cu realizările lor și vor dirija acești bani acolo unde este nevoie pentru a-și cumpăra liniștea.
Legea achizițiilor publice a fost modificată în 2013 printr-un amendament depus în Parlament de grupul PNL, care a scos companiile de stat și regiile autonome de obligația organizării licitațiilor pe motiv că procedura de achiziție riscă să le blocheze activitatea curentă.
„Este necesară eliminarea prevederilor întrucât încadrarea anumitor regii autonome/ companii naționale/societăți comerciale care își desfășoară activitatea pe o piață concurențială în categoria autorităților contractante conduce implicit la aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de O.U.G. nr. 34/2006. Astfel, există riscul ca prin aplicarea prevederilor O.U.G. nr. 34/2006 activitatea curentă a entității să fie blocată”, se arată în motivarea amendamentului depus de liberali când s-a modificat legea în 2013.
Ulterior, Legea nr. 98 din 19 mai 2016 privind achizițiile publice a păstrat excepția din ordonanța modificată în parlament, iar companiile municipale nu sunt obligate să facă licitație.
Dacă tot arată atât de multă grijă față de banii publici, dacă tot pretinde că nu mai suportă șmecherii, dacă tot cere economii la buget, premierul Ciolacu este obligat să închidă rapid această portiță din legea achizițiilor publice. Este o modificare simplă, pe care o poate face rapid, obligând companiile din subordinea primăriilor, companiile naționale și regiile autonome să se supună regulilor de achiziții publice pe care le respectă orice autoritate care gestionează bani publici.
Dacă nu o face, din moment ce iată, dispune de o majoritate lejeră care-i permite să-și angajeze răspunderea în Parlament fără emoții pe pachetul de măsuri fiscal-bugetare, atunci se face complice la cheltuirea banilor publici în mod netransparent și ilegal în plină campanie electorală. Este un mic test prin care putem afla simplu dacă premierul Ciolacu a trecut, după cum singur s-a exprimat din greșeală, „de la fapte la vorbe”.
Altfel, se naște sub ochii lui o mafie de stat în care politicienii și presa sunt complici. Omerta.
Citește și
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
12 comentarii