G4Media.ro

Industria auto din Slovacia ar putea fi amenințată de politica de taxe…

Sursa: Captură Youtube

Industria auto din Slovacia ar putea fi amenințată de politica de taxe vamale anunțată de Donald Trump, potrivit unei analize a CNBC

Slovacia, o mică ţară din inima Europei, pare să fie expusă în mod unic la agenda economică „America First” a preşedintelui ales Donald Trump, transmite CNBC, preluată de News.ro.

Supranumită „Detroitul Europei” datorită industriei sale de automobile înfloritoare, Slovacia produce mai multe maşini pe cap de locuitor decât orice altă ţară din lume.

Angajamentul lui Trump de a impune un tarif general de 10% sau 20% pentru toate mărfurile care vin în SUA ameninţă să atingă reputaţia ţării din Europa Centrală ca lider global în producţia de maşini, mai scrie CNBC.

Viitorul preşedinte al SUA a promis luni că va impune noi tarife pentru China, Canada şi Mexic într-unul dintre primele sale acte în funcţie.

Măsurile includ un tarif suplimentar de 10% pentru toate produsele chineze care vin în SUA şi un tarif de 25% pentru toate mărfurile care provin din Canada şi Mexic.

Faptul că Europa nu a fost menţionată în primul anunţ tarifar al lui Trump va fi considerat drept o veste binevenită pentru factorii de decizie din Uniunea Europeană, deşi blocul de 27 de naţiuni este probabil îngrijorat că este doar o chestiune de timp până când Trump îşi îndreaptă atenţia asupra sectorului auto din regiune.

Aceasta este o mare problemă pentru Slovacia. Ţara cu doar 5,5 milioane de locuitori se bazează în mare măsură pe comerţul cu SUA, maşinile reprezentând o mare parte din exporturile sale din SUA,  iar sectorul angajând indirect peste 250.000 de oameni.

„Slovacia s-a transformat într-un Detroit al Europei”, a declarat pentru CNBC Vladimir Vaňo, economist şef la Globsec, un think tank cu sediul în capitala Slovaciei, Bratislava.

„În 1990, după căderea Cortinei de Fier, Slovacia producea zero maşini. Dar a fost foarte puternică în ceea ce noi, în limba noastră locală, ne place să numim producţie specială, care este doar un mod frumos de a spune producţie de arme, vehicule blindate, tancuri”, a spus Vaňo.

Grupul german Volkswagen a fost primul producător de automobile care a identificat potenţialul Slovaciei pentru inginerie şi producţie, a spus Vaňo, începând cu asamblarea cutiilor de viteze înainte de a trece rapid la fabricarea de vehicule complete.

Alături de fabrica Volkswagen din Bratislava, Peugeot, deţinută de grupul Stellantis, Kia, a Hyundai Motor şi Jaguar Land Rover, a grupului Tata, au creat de atunci centre de producţie în ţară.

Producătorul auto suedez Volvo a anunţat în 2022 că intenţionează să devină a cincea companie de automobile care operează în ţară, cu o fabrică neutră din punct de vedere climatic gata să se deschidă în estul Slovaciei în 2026.

Volvo a declarat că uzina de 1,2 miliarde de euro (1,26 miliarde de dolari) va construi doar maşini electrice.

Întrebat în ce măsură Slovacia ar trebui să fie îngrijorată de perspectiva tarifelor Trump, Vaňo de la Globsec a spus: „Este îngrijorător. Dar este un fel de abordare de expectativă.”

El a adăugat că, deşi pare că Slovacia poate face „foarte puţin” pe termen scurt, producătorii de automobile din ţară s-au dovedit a fi relativ buni în a face faţă provocărilor din trecut.

Un purtător de cuvânt al guvernului Slovaciei nu a fost disponibil imediat pentru a comenta atunci când a fost contactat de CNBC.

Alături de Slovacia, industria auto din Germania, afectată de criză, va fi foarte vulnerabilă la tarifele lui Trump.

Cea mai mare economie a Europei este de departe cel mai mare exportator de maşini din regiune în SUA, reprezentând anul trecut exporturi în valoare de 23 de miliarde de euro, potrivit datelor compilate de agenţia de statistică Eurostat şi ING Research. Aceasta reprezintă 15% din totalul exporturilor Germaniei către SUA.

Rico Luman, economist senior de sector pentru transport şi logistică la banca olandeză ING, a declarat că perspectiva unor tarife americane la maşinile europene va înrăutăţi probabil situaţia proastă din Germania.

„Este inima industriei de producţie, nu?” a spus Luman.

„Între timp, Slovacia este al treilea cel mai mare exportator comun de autoturisme din Europa către SUA, alături de Suedia, cu exporturi în valoare de 4 miliarde de euro către SUA în 2023.

În mod remarcabil, totuşi, exporturile de maşini de pasageri ale Slovaciei reprezintă aproape trei sferturi (74%) din pachetul total de exporturi către SUA, lăsând ţara expusă în mod acut la ameninţarea imminentă a tarifelor lui Trump.

În mod evident, Slovacia s-a descurcat foarte bine cu producţia auto până acum, dar acum se confruntă cu unele provocări”, a declarat Arushi Kotecha, analist auto la Economist Intelligence Unit, pentru CNBC, prin apel video.

Una dintre aceste probleme vine din China. Kotecha a spus că parlamentarii europeni încearcă să se menţină pe teren, nepermiţând producătorilor de automobile chinezi precum BYD să pătrundă prea mult pe piaţa regională, atât în ​​ceea ce priveşte vânzările, cât şi investiţiile.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.