Industria cinematografică de la Hollywood, afectată deja de greva scenariştilor, s-ar putea confrunta şi cu o grevă a actorilor
După ce scenariştii au intrat în grevă, vor decide oare actorii să blocheze complet industria de la Hollywood? Suspansul planează în Statele Unite în faţa posibilităţii unei duble mişcări sociale, ce ar putea să înceapă în acest weekend şi care ar provoca oprirea aproape totală a producţiilor cinematografice şi de televiziune, informează AFP, citată de Agerpres.
Data limită fixată pentru negocierile dintre patronii marilor studiouri şi platforme de streaming, pe de-o parte, şi Sindicatul actorilor americani (SAG-AFTRA), de cealaltă parte, este miezul nopţii de vineri spre sâmbătă, după ora din Los Angeles. Iar cei 160.000 de membri ai organizaţiei sindicale au aprobat aproape unanim, în principiu, posibilitatea de declanşare a unei greve dacă niciun acord privitor la o nouă convenţie colectivă nu va fi găsit.
După modelul scenariştilor, aflaţi deja în grevă de la începutul lunii mai, actorii cer salarii mai bune pentru a lupta contra inflaţiei şi precarităţii acestei profesii, precum şi garanţii în faţa bulversărilor potenţiale asociate cu utilizarea inteligenţei artificiale.
O dublă mişcare socială care i-ar reuni pe actori şi pe scenarişti ar reprezenta o premieră la Hollywood după 1960, epocă în care Ronald Reagan a condus o grevă majoră ce a dus la concesii importante ale studiourilor şi a consacrat anvergura politică a unui actor devenit ulterior preşedinte al Statelor Unite.
Deja încetinită considerabil de greva scenariştilor, industria de la Hollywood ar fi astfel complet oprită: actorii sunt capabili să îngheţe nu doar producţiile bazate pe scenarii deja terminate înaintea lunii mai 2023, ci şi campaniile de promovare a superproducţiilor aşteptate în cinematografe în această vară, precum „Barbie”, „Oppenheimer”, „Gran Turismo”, etc.
Doar câteva talk-show-uri şi emisiuni de tip reality-show ar putea fi continuate. Iar câteva evenimente importante, precum Emmy Awards, în cadrul căreia vor atribuite în luna septembrie echivalentul din televiziune al premiilor Oscar, ar fi ameninţate.
Streamingul, arătat cu degetul
„Oamenii care nu sunt în această industrie şi chiar unii care fac parte din ea supraestimează foarte mult banii pe care îi câştigă actorii – ei presupun că dacă văd pe cinema la televizor, atunci acea persoană este bogată”, a declarat actriţa Rebecca Metz. „Însă lucrurile nu stau deloc aşa de mai mulţi ani”, a adăugat ea.
Să îţi câştigi existenţa lucrând ca actor a devenit „extrem de dificil”, a insistat actriţa de comedie, care s-a remarcat în roluri secundare interpretate în seriale TV precum „Better Things” şi „Shameless”.
„Cunosc multe persoane aflate la acelaşi nivel cu mine şi care sunt nevoite să îşi caute un al doilea loc de muncă”, a adăugat ea.
La fel ca în cazul scenariştilor, revendicările vizează în special nivelul remuneraţiilor „reziduale”, asociate fiecărei difuzări a unui film sau a unui serial TV. Consecinţe ale unei difuzări la televiziune, întrucât sunt bazate pe modelul publicitar, aceste redevenţe sunt însă mult mai mici pentru platformele de streaming, care nu comunică cifrele lor de audienţă.
Pentru o redifuzare pe Netflix sau Disney+, actorii încasează o remuneraţie forfetară, indiferent de popularitatea producţiei în care joacă.
„Veniturile mele reziduale au scăzut în ultimii 10-15 ani”, a declarat Rebecca Metz, precizând că aceste sume nu mai reprezintă acum decât „o fracţie minusculă” din cele de altădată. Este o problemă serioasă pentru mulţi actori, reaminteşte artista, întrucât actorii trebuie să atingă o remuneraţie minimală pentru a putea beneficia de o asigurare medicală.
Prelungirea negocierilor?
Nimeni nu ştie încă dacă greva actorilor va avea loc, deoarece taberele comunică foarte puţine informaţii.
Fran Drescher, fosta protagonistă a serialului TV „The Nanny” şi actuala preşedintă a sindicatului SAG-AFTRA, a publicat vineri un mesaj video în care a vorbit despre „negocieri extrem de productive” şi a promis „un acord decisiv”.
Însă negociatorul şef al sindicatului, Duncan Crabtree-Ireland, s-a declarat îngrijorat de „fereastra foarte îngustă” de timp ce ar fi necesară pentru obţinerea unui acord. Declaraţia sa a alimentat speculaţiile despre o posibilă prelungire temporară a negocierilor.
Chestiunea inteligenţei artificiale complică şi mai mult negocierile, întrucât actorii vor garanţii pentru utilizarea viitoare a acestei tehnologii, mai ales în materie de clonare vocală.
„În prezent nu există nicio protecţie împotriva posibilităţii ca un producător să preia vocea noastră, imaginea noastră”, pentru a le utiliza după bunul său plac, fără să fie nevoit să îi plătească pe actori, a precizat Rebecca Metz.
Actorii doresc, de asemenea, reglementarea „audiţiilor autoînregistrate”, devenite o practică uzuală în timpul pandemiei de coronavirus: studiourile le cer candidaţilor să se filmeze cu programe informatice precum Zoom, ceea ce îi obligă să înveţe scene din ce în ce mai lungi, fără a fi plătiţi, afectând totodată revenirea în activitate a directorilor de casting.
„Să vorbeşti în faţa unei camere video în locuinţa ta, ştiind că nu vei primi niciodată un răspuns, înseamnă să te îndepărtezi de ceea ce înseamnă meseria de actor”, a deplâns Rebecca Metz.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank