Influencerii din China cu peste 500.000 de urmăritori trebuie să își afișeze numele real
Marile platforme chineze de socializare, precum Weibo și Douyin, au anunțat că vor începe să ceară influencerilor cu peste 500.000 de urmăritori să își afișeze numele real, distrugând astfel unul dintre ultimii piloni ai anonimatului online în China.
Măsura vine pe fondul eforturilor recente ale autorităților de reglementare a conținutului online de a „purifica” spațiul cibernetic chinezesc și de a cenzura discursul digital pe subiecte sensibile precum politica și finanțele, scrie Semafor.
Speculațiile cu privire la schimbările iminente au început în urmă cu câteva săptămâni, după ce unii influenceri au părut să fie notificați din timp cu privire la actualizările politicii și, ulterior, au decis să își închidă conturile.
Directorii companiilor de social media au detaliat unele dintre modificările specifice aduse platformelor lor, Douyin afirmând că doar conturile verificate vor putea să vadă numele real al influencerilor, iar conturile considerate „riscante” sau „anormale” vor fi împiedicate să facă acest lucru. Companiile au precizat că influencerii care nu își actualizează profilurile riscă sancțiuni precum demonetizarea sau suspendarea.
Susținătorii noilor reguli susțin că, în cele din urmă, acestea nu schimbă mare lucru, deoarece cenzorii de internet cunosc deja datele utilizatorilor. Mai degrabă, schimbările vor încuraja conversații online mai chibzuite și mai calculate, deoarece influencerii vor avea acum un sentiment de responsabilitate pentru declarațiile pe care le fac public.
„Libertatea de exprimare înseamnă, de obicei, protecția puterii publice, nu o protecție specială pentru cei din opinia publică”, a scris Hu Xijin, fostul redactor-șef al tabloidului de stat Global Times.
„Permiterea ca oamenii să stabilească ritmul și să „tragă în întuneric” atunci când vine vorba de discutarea evenimentelor actuale face în cele din urmă mai mult rău decât bine discursului public.”
Dar experții avertizează că amenințările cu doxxing și hărțuirea online nu vor face decât să împiedice una dintre ultimele căi înguste de exprimare liberă din China.
Doxxing este publicarea de informații sensibile care identifică o persoană sau o organizație, cum ar fi adresa de domiciliu sau numărul de telefon.
„Unii s-ar putea teme de hărțuirea cibernetică sau de alte probleme inutile și ar putea deveni mai precauți atunci când își exprimă adevăratele opinii”, a declarat un avocat din Chengdu pentru South China Morning Post. Experții au declarat pentru Post că există speranța că aceste platforme de socializare ar putea ajuta la înflorirea jurnalismului independent și a opiniilor în China, fără constrângerile impuse de mass-media tradiționale.
Dar, având în vedere că multe dintre aceste conturi au condus dezinformarea online, noile orientări impuse de guvern reflectă în cele din urmă modul în care influencerii și platformele nu au reușit să se autoreglementeze.
Cu toate acestea, mulți din China consideră că influencerii sunt deconectați de realitate, în timp ce economia țării stagnează. În septembrie, Li Jiaqi, unul dintre cei mai populari livestreamer și influenceri de frumusețe din China, a fost criticat după ce a spus că este „un nonsens” faptul că unii dintre telespectatorii săi nu-și puteau permite creioane de eyeliner de 11 dolari pe care le vindea prin intermediul canalului său, spunând publicului că aceștia nu munceau „suficient de mult”.
Reacția publică împotriva lui Li a reflectat fenomenul „culcat la pământ” din China, unde mulți tineri se răzgândesc asupra locurilor de muncă cu cerere mare și cu salarii mici promovate de elita chineză ca soluții pentru a reconstrui economia post-COVID. „Nicio creștere de salariu nu are legătură că nu muncim din greu”, a scris un utilizator Weibo ca răspuns la comentariile lui Li. „Eu nu am avut o mărire de salariu de trei ani, iar prețurile pentru orice au crescut vertiginos”.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu