G4Media.ro

Instalarea de defibrilatoare în cele mai aglomerate stații de metrou, blocată de…

Sursa foto: G4Media

Instalarea de defibrilatoare în cele mai aglomerate stații de metrou, blocată de peste un an. Conducerea Metrorex încă nu a semnat pentru primirea aparatelor donate / De ce este vitală montarea acestora: intervenția în caz de stop cardio-respirator trebuie făcută în primele 3-5 minute

Diferența între viață și moarte în cazul unui stop cardio-respirator o face timpul. Acordarea primului ajutor în primele 3-5 minute până la sosirea paramedicilor este esențială pentru ca victima să poată supraviețui. Totuși, de peste un an, conducerea Metrorex nu a semnat documentul de predare-primire pentru defibrilatoarele donate, care ar trebui instalate în 13 stații de metrou. Întregul personal a fost instruit, pe bază de voluntariat, iar în stațiile respective au fost montate suporturile unde ar trebui să fie instalate defibrilatoarele.

„La acest moment, suntem în faza de încheiere, analiză și formulare de observații/propuneri pentru protocolul de colaborare”, susține conducerea Metrorex într-un răspuns la o solicitare G4Media.

De ce sunt necesare defibrilatoare în spațiile publice?

Șansele de supraviețuire cresc cu 50-70%, conform Platformei Naționale de Pregătire pentru Situații de Urgență, atunci când manevrele de resuscitare, dar și defibrilare automată, sunt realizate în primele 3-5 minute de la declanșarea stopului cardio-respirator. Folosirea defribilatorului și livrarea unui șoc electric cresc șansele de supraviețuire. O statistică arată că 38% dintre persoane au supraviețuit până la ieșirea din spital, față de doar 9% din cele resuscitate manual, prin apăsarea pieptului.

Până acum 2 ani, în spațiul public din România nu exista niciun defibrilator. Între timp, într-un ritm destul de lent, au început să fie montate aparate în magazine, malluri, aeroporturi, instituții publice și clădiri de birouri. În total, 375 de defribilatoare în toată țara sunt în curs de instalare, în tandem cu instruirea personalului. Dintre acestea, 80 de dispozitive ar trebui să fie în București. Datele erau anunțate, anul trecut, de către secretarul de stat Raed Arafat.

În prezent, doar 93 de aparate sunt în toată țara, dar munca de convingere în special a instituțiilor publice, mult mai inerte, continuă. Defibrilatoarele sunt cumpărate din sponsorizări și donații de către Fundația pentru SMURD, iar ele intră apoi în circuitul Departamentului pentru Situații de Urgență (DSU) și SMURD. Ca o comparație, la Londra, într-un singur oraș, în stațiile de metrou/tren, sălile de sport și shopping center-uri sunt în jur de 7.000 de defribilatoare. România nu are 1.000 nici măcar la nivel național.

Când o persoană se află în stop cardiac, este vital să primească o intervenție promptă, care poate fi făcută de orice persoană, chiar dacă nu are pregătire medicală. De trei pași cheie este nevoie pentru un ajutor de urgență eficient: 1. sunați la 112, 2. începeți compresia pieptului și 3. trimiteți pe cineva după un defribilator dacă este unul în apropiere. Locurile unde sunt defribilatoarele sunt cunoscute de personalul angajat dacă este un spațiu public închis, de oameni de pază, de cei de la casele de bilete sau, pentru cei mai precauți, se află evidențiate în aplicația de mobil a DSU.

Cazul Metrorex. Suporturi goale pe pereți. „Vorbim de 13 defribilatoare, nu vorbim de restructurarea metroului”

Anul trecut, în aprilie, Fundația pentru SMURD a terminat instruirea întregului personal Metrorex din stațiile de metrou cu privire la acordarea primului ajutor. Totul pe bază de voluntariat și gratuit. Tot atunci au fost montate și suporturile pentru defribilatoare, în 13 stații de metrou, selectate pe criteriul fluxului de călători, fără ca aparatele să mai apară vreodată.

Defribilatoarele sunt oferite gratuit și ele urmează să fie cuplate la sistemul 112, practic să fie tras un cablu, pentru că electricitate există. Implicarea Metrorex pentru montarea lor tinde spre zero, sunt primite gratuit, sunt montate gratuit, mentenanța o asigură DSU, Metrorex oferă doar o priză.

Sub protecția anonimatului, unul dintre martorii dialogului dintre Fundația pentru SMURD – cea care le oferă aparatele și a pregătit personalul – și Metrorex, instituția care le primește gratuit, a povestit că, pe alocuri, discuțiile purtate cu conducerea metroului pentru primirea defribilatoarelor au fost „halucinante”.

„Asociația s-a ocupat și de instalarea suporturilor pentru că defribilatoarele trebuie puse pe niște suporturi, și au nevoie de curent, pentru că nu merg pe baterii. Au tras curentul, au instalat suporturile și când totul era gata, staff-ul Metrorex a decis să blocheze complet proiectul. Au urmat niște discuții mai mult decât aberante.

Vorbim de 13 defribilatoare, nu vorbim de restructurarea metroului. La una dintre discuții, Metrorex a venit cu toată echipa legală, avocații lor și i-a pus față în față cu niște medici de la Fundația pentru SMURD, voluntari, și au spus că nu mai vor defribilatoarele pentru că dacă cineva face stop cardiac în stație și se creează haos și atunci nu se mai pot vinde bilete.

După întâlniri de ore în șir, au lăsat echipele și persoanele care vând bilete să primească cursuri de prim ajutor, după care au rupt orice fel de contact cu fundația”, a afirmat persoana conectată la realizarea demersurilor.

Între timp, un contract de predare a defribilatoarelor așteaptă pe masa conducerii Metrorex. Aparatele nu pot fi montate în suporturi pentru că, în cazul în care ar dispărea, nimeni nu ar putea justifica că ele au existat în acele locuri.

Întrebată de ce întârzie de peste un an semnarea protocolului de colaborare, într-un răspuns scris, semnat de directorul general Mariana Miclăuș, Metrorex precizează că „la acest moment, suntem în faza de încheiere, analiză și formulare de observații/propuneri pentru protocolul de colaborare”.

„Considerăm că utilizarea echipamentelor este vitală pentru șansele de supraviețuire ale unei persoane care suferă un stop cardiorespirator în spațiul public”, dă asigurări conducerea Metrorex, la întrebarea dacă intervenția de urgență este și preocuparea instituției care se ocupă cu transportul călătorilor.

Am revenit la răspunsul inițial cu întrebarea „de ce durează atât de mult semnarea unei hârtii?”

„Așa cum v-am menționat și în răspunsul anterior, la acest moment, suntem în faza de încheiere, analiză și formulare de observații/propuneri pentru protocolul de colaborare, în care Metrorex are responsabilitatea să desemneze nominal personal din locațiile unde sunt montate defibrilatoarele, să furnizeze datele de contact ale acestora, să comunice orice modificare a personalului desemnat pentru instruire sau a persoanei responsabile cu facilitarea comunicării”, a fost afirmația directorului general Mariana Miclăuș.

Pe scurt, desemnarea personalului, datele lor de contact și desemnarea unei persoane responsabile pentru defribilatoare țin în loc montarea lor.

Ca o comparație a vitezei de reacție între instituțiile publice, la Aeroportul Henri Coandă din Otopeni, în cinci săptămâni s-a încheiat tot procesul de instruire a personalului și montarea a 5 defribilatoare.

Redăm mai jos lista celor 13 stații stabilite pe baza fluxului zilnic de călători, unde se află montate suporturile și ar trebui să fie puse defribilatoarele:

  • Piața Sudului
  • Tineretului
  • Piața Unirii 1
  • Piața Unirii 2
  • Universitate
  • Piața Romană
  • Piața Victoriei 1 – Hol comun de legătură
  • Piața Victoriei 2 – Hol către M1
  • Gara de Nord
  • Eroilor
  • Politehnica
  • Dristor
  • Nicolae Grigorescu

Care este situația la Londra:

Cum se acordă primul ajutor:

Un caz real despre cât de important este ca oamenii să facă resuscitare și să utilizeze defibilatorul.

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...