Inteligența artificială, noul câmp de luptă pentru giganții internetului / Succesul ChatGPT a activat un „cod roșu” la Google
Cine va fi primul care va combina inteligența artificială și căutarea pe internet? Dacă Microsoft a luat-o înaintea jocului pariind miliarde de dolari pe ChatGPT, rivalul său Google tocmai a ripostat lansând luni Bard, propria sa inteligență artificială pentru a o integra în motorul său de căutare Google, transmite agenția AFP, citată de boursorama.com.
Generarea de text sau de imagini de către o inteligență artificială poate revoluționa căutarea pe internet, cu răspunsuri în limbaj natural, mai degrabă decât o listă de documente, ceea ce poate duce la creșterea veniturilor din publicitate.
Inteligența artificială poate stimula și alte aspecte ale unui motor, cum ar fi cartografierea, instrumentele de întâlnire, tehnicile de prognoză sau analiza imaginilor.
Totul se accelerează pe acest nou câmp de luptă informațional. În noiembrie, start-up-ul californian OpenAI, susținut în special de Microsoft, și-a lansat robotul conversațional ChatGPT, capabil să răspundă la orice întrebare – mai mult sau mai puțin precis. Oferit gratuit publicului, succesul său este fenomenal: 100 de milioane de utilizatori în două luni.
La sfârșitul lunii ianuarie, Microsoft a anunțat că dorește să investească „câteva miliarde de dolari” în OpenAI. Potrivit presei americane, grupul a investit deja 3 miliarde de dolari și ar putea injecta încă 10 miliarde.
De aici și rapiditatea cu care implementează această tehnologie în produsele sale: luni, Microsoft a lansat o versiune mai scumpă a software-ului său de comunicare Teams, cu funcții ChatGPT, de exemplu pentru a genera rezumate ale reuniunilor.
În urmă cu două săptămâni, a anunțat că dorește să „adauge un strat de inteligență” de la ChatGPT la toate celelalte produse ale sale, inclusiv la motorul său de căutare Bing, care până acum a fost copleșit de Google.
Nu a fost nevoie de o lună pentru ca Google să riposteze.
„Bard își propune să combine amploarea cunoașterii mondiale cu puterea, inteligența și creativitatea marilor noastre modele lingvistice. Acesta valorifică informațiile de pe web pentru a oferi răspunsuri actualizate și de înaltă calitate”, a declarat Google luni.
Dacă a accelerat, este pentru că, prin AI, Microsoft risca, pentru prima dată în ultimii 10 ani, să preia controlul asupra căutării pe internet, un domeniu profitabil în care Google ocupă peste 90% din piață.
Acesta din urmă, văzând succesul ChatGPT, potrivit presei americane, a activat imediat un „cod roșu”, conștient că acest tip de robot de întrebări și răspunsuri ar putea ucide căutarea așa cum o cunoaștem de douăzeci de ani.
„Iluzia unei ființe omnisciente care a citit totul”
„Un motor de căutare care integrează inteligența artificială va oferi un răspuns structurat la o întrebare adresată. Nu documente, ca în prezent, ci răspunsuri”, a declarat pentru AFP Thierry Poibeau, director de cercetare la CNRS.
„Cu riscul ca utilizatorul de internet să se mulțumească cu acest lucru, în ciuda unei posibile părtiniri sau control al acestui răspuns unic”, avertizează Claude de Loupy, director al Syllabs, o companie franceză specializată în generarea automată de texte.
„Nu vom mai avea nevoie de motoare. Mai bine decât să găsești o sursă, AI va putea găsi un răspuns detaliat. Ca și iluzia unei ființe omnisciente care a citit totul. Dar este terifiant, pentru că acest răspuns este controlabil. Și va fi controlată”, avertizează șeful Syllabs. Iar pentru un site, „singura modalitate de a ajunge în top va fi prin reclame plătite, care vor fi și mai numeroase”, analizează el.
Dar inteligențele artificiale conversaționale precum ChatGPT „oferă și răspunsuri greșite, ceea ce este jenant pentru un motor de căutare. Prin urmare, toți actorii lucrează la un instrument care să menționeze sursele”, spune Thierry Poibeau.
Meta (Facebook), care este de asemenea foarte avansată în cursa pentru inteligența artificială, a suferit de asemenea eșecuri. Chiar înainte de lansarea ChatGPT, în 15 noiembrie, grupul a lansat Galactica, un model de limbaj care trebuia să rezume articole științifice sau chiar să ajute la scrierea acestora. Acesta a fost antrenat pe baza a milioane de articole, manuale, enciclopedii și cursuri, pe aceleași principii ca și ChatGPT.
Doar că Galactica a generat prea multe absurdități și ar putea scrie comentarii rasiste dacă i se cere. Meta, deși a fost prima care a plecat în această cursă, a trebuit să își retragă demo-ul trei zile mai târziu.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank
1 comentariu