INTERVIU Ambasadorul SUA, despre contractele partidelor cu presa în afara campaniei: Sper că acest lucru poate fi revizuit și că acest tip de practică va fi reevaluat, fie va fi eliminat, fie cel puțin redus / Nu este o bună practică, nu este o tendință corectă
Ambasadorul Statelor Unite la București, Kathleen Kavalek a declarat, miercuri, într-un interviu pentru G4Media.ro, că practica banilor dați de partide pentru presă în afara campaniei electorale trebuie revizuită, fie eliminată complet, fie cel puțin redusă. ”Nu este o bună practică să vedem acest tip de finanțare, care, din câte înțeleg, a crescut în timp și cred că nu este cu siguranță o tendință corectă”, a explicat Kavalec. Ambasadorul SUA a precizat că banii publici cheltuiți cu presa încurajează autocenzura în redacții.
Redăm mai jos fragmentul din interviul pentru G4Media.ro:
Cristian Pantazi: Vorbind despre aceste două partide principale și despre respectul pentru democrație și valorile europene și transatlantice, avem o situație aici. Aceste două mari partide plătesc zeci de milioane de dolari de la buget pentru cea mai mare parte a presei din afara campaniei electorale. Dacă am fi în campanie electorală și era marcată corespunzător, publicitatea electorală devine legitimă. Dar în acest moment, nu este campanie electorală. Cum puteți evaluați acest comportament?
Kathleen Kavalec: Cred că este un aspect pe care l-am comentat în raportul nostru privind drepturile omului. Este important să existe transparență în ceea ce privește finanțarea mass-media, pentru că, în mod evident, dacă fondurile provin de la guvern pentru mass-media, poate exista o tendință în cadrul mass-media de autocenzură, pentru a se asigura că fondurile continuă. Așadar, nu este o politică pe care am susține-o, acest tip de sprijin pentru mass-media, mai ales dacă procesul este opac și neclar. Așadar, sper că acest lucru poate fi revizuit și că acest tip de practică va fi reevaluat și fie va fi eliminat, fie cel puțin redus.
Dan Tăpălagă: Credeți că faptul că partidele politice plătesc bani, foarte mulți bani, către instituțiile media, este o modalitate de a controla mass-media?
Kathleen Kavalec: Ei bine, suspiciunea apare cu siguranță, am făcut referire la autocenzură. Chiar dacă nu urmăreau să controleze mass-media, cu siguranță că mass-media care primește finanțare va fi dornică să vadă că finanțarea continuă și, chiar dacă nu este vorba de cenzură activă, autocenzura devine un risc.
Așadar, acesta este unul dintre motivele pentru care solicităm transparență în ceea ce privește finanțarea, dar, de asemenea, cred că ar trebui să existe limite sau că nu este o bună practică să vedem acest tip de finanțare, care, din câte înțeleg, a crescut în timp și cred că nu este cu siguranță o tendință corectă.
Vezi aici interviul cu Ambasadorul SUA / Filmare realizată de Inquam Photos/ Autor: Ovidiu Micsik, Alexandru Bucsa
Context
Într-un raport dat publicității în martie 2023, Departamentul de Stat al SUA a acordat un spațiu important banilor plătiți presei de PSD și PNL în condiții netransparente, dar și cazurilor de ziariști hărțuiți sau amenințați.
”Reporterii independenți și ONG-urile de media au susținut că finanțarea a dus la cenzura și autocenzura guvernului și a avut ca efect închiderea criticii mediatice, dezinformarea publicului și afectarea gravă a pieței media prin concurență neloială”, se arată în Raportul Departamentului de Stat.
Raportul citează Radio Europa Liberă, potrivit căruia în primele șapte luni ale anului trecut, principalele două partide politice aflate la guvernare, Partidul Social Democrat și Partidul Național Liberal, au cheltuit împreună peste 10 milioane de euro (10,7 milioane de dolari) în contracte cu anumite instituții media care au realizat în principal reportaje proguvernamentale și au evitat subiecte de interes public care ar fi deranjat guvernul. În majoritatea cazurilor, reportajele nu menționau faptul că reprezentau publicitate politică. Presa independentă a raportat că astfel de practici au fost utilizate în cursul anului, precum și în 2021, și că guvernul ar fi cheltuit peste 12 milioane de euro (12,84 milioane de dolari) pe cheltuieli media nedeclarate în întregul an 2021.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank