Interviu Ovidiu Toma, după Marele Premiu CryptoDATA al Austriei la MotoGP: ”Urmează ca de anul viitor să intrăm și în Formula 1” / ”Noi nu ne regăsim în fotbal” / ”Un om cerebral nu ar trebui să învestească bani în crypto-valute”
CryptoDATA este prima companie românească ce intră în lumea sporturilor cu motor, fiind principalul partener al Marelui Premiu al Austriei la MotoGP în următorii 3 ani, un contract de zeci de milioane de euro, după cum destăinuie CEO-ul companiei, Ovidiu Toma, într-un interviu exclusiv acordat G4Media.
CryptoDATA urmează să aibă o echipă de Moto2 din sezonul viitor și chiar să facă următorul pas: Formula 1.
O discuție despre lumea sporturilor de motor, de ce nu investește în fotbal și de ce nu recomandă oamenilor care nu sunt foarte familiarizați cu criptomonedele să investească în acest domeniu.
Marele Premiu CryptoData al Austriei e cel mai mare eveniment global în care partener oficial e o companie românească?
E primul și cel mai mare eveniment în care CryptoDATA este implicată, pentru că pe lângă sponsorizare, noi suntem și parteneri oficiali ai MotoGP. Pentru următorii trei ani de zile, CryptoData va deține acest titlu: Marele Premiu CryptoDATA al Austriei, împreună cu sponsorizarea și cu pachetul de marketing aferent. Pe lângă asta, bineînțeles, susținem Dorna GP, susținem doi piloți, dar avem cinci contracte în draft la care să lucrăm.
În ce sens îi sponsorizați?
Nu e o sponsorizare propriu-zisă, pentru că sponsorizare e o denumire, poate, greșită. Sunt niște pachete de marketing, și atâta timp cât faci contracte de marketing cu mai mulți piloți, ești mai vizibil, îți fac brandul mai cunoscut, dar nu i-aș spune sponsorizare. În următorii 3 ani de zile, CryptoDATA a fi prezentă cu titlul la Marele Premiu al Austriei, va fi sponsorul și partenerul principal al MotoGP. În plus, la anul aproape sigur vom intra în una din echipele de la Moto2, ca și acționari.
Ce înseamnă asta, concret?
Înseamnă să fim deținătorii unei echipe atât la beneficiu, cât și la pierderi, atât la marketing, cât și la lucruri mai puțin plăcute.
Cum se va numi?
Încă nu aș spune, noi avem ideea, dar s-a putea să fie CryptoDATA Racing.
Prima participare românească într-un sport de motor la nivel global?
Da, iar în plus să nu uităm că MotoGP este sportul-rege al motociclismului, așa cum Formula 1 e în automobilism, MotoGP e în motociclism.
Câtă imagine câștigați voi de pe urma unui astfel de eveniment?
E greu de cuantificat. Știm că MotoGP are între 150 și 200 de milioane de vizualizări la broadcastul live și online, pe fiecare week-end, pe fiecare cursă. Asta înseamnă o expunere foarte mare la nivel global. Nu poți vorbi de câștiguri pe termen scurt, de cât am câștigat noi în acest week-end.
Și în niciun caz nu vorbim de bani, efectiv.
Da, corect, nu vorbim de un câștig financiar, vorbim de un câștig de imagine de fapt. Noi construim un ”brand awareness”, construim CryptoDATA, cât și aplicația ”Wispr” pe care vrem să le facem cunoscute publicului larg și consider că este unul din palierele pe care trebuie să le abordăm: motor-sportul global.
Să nu uităm că sunt trei ramuri mari ale motor-sportului global: Formula 1, MotoGP și Rally Championship. Am mai avea alte sporturi cu expunere globală, dar nu ne regăsim în ele, pur și simplu. Așa cum e de exemplu fotbalul. Nu ne regăsim în fotbal. Nimeni de la noi din firmă nu e pasionat de fotbal. Suntem tineri ingineri de IT din România, media e de sub 30 de ani și cu toții suntem pasionați de motor-sport, de sporturi cu benzină.
De ce nu v-ați implicat și în piața românească? Mă refer la a ajuta competiții interne.
În piața românească suntem prezenți, suntem activi, iubim România, suntem mândri că suntem români, menționăm de fiecare dată că suntem români, facem asta cu zâmbetul pe buze și cu voce tare. Dar, automat, în România brandingul se face la nivel local. Prin evenimentele pe care le-am organizat deja, partenerii media și nu numai parteneri, pentru că sunt multe publicații care ne-au susținut mereu, ne-au promovat și nici măcar nu știm cine sunt și chiar suntem foarte mândri de acest lucru. Din acest punct de vedere, credem că acoperim România la nivel de marketing.
Și voi lucrați la un alt nivel.
Nu, nu aș spune că lucrăm la un alt nivel. Aș spune că produsele și serviciile noastre sunt produse și servicii care pot fi folosite la nivel global, nu doar în România. Noi nu producem, de exemplu, piese de Dacia, care automat ar fi nișate pentru zonele în care ai consumatori de Dacia. Dau un exemplu generic.
În plus, serviciile noastre sunt destinate absolut fiecărui cetățean, pentru că trăim în secolul XXI, unde informatizarea și digitalizarea se fac din ce în ce mai rapid, accentuat, iar atunci fiecare individ, fiecare societate, are nevoie de cyber-security, vorbim de securitate digitală, informațională, securizarea transferului de date.
De ce bani vorbim, aici, la Marele Premiu al Austriei la MotoGP?
Din păcate, sunt informații pe care nu le pot dezvălui, sunt informații confidențiale.
De ordinul milioanelor de euro?
De ordinul zecilor de milioane de euro pentru un parteneriat pe 3 ani.
Ce șanse sunt să vedem un pilot român în MotoGP?
Șanse sunt, avem piloți buni, cunosc destul de mulți piloți români, cunosc părinți care au fost piloți în competițiile românești și care au acum copii de 10, 11, 12 ani foarte buni. Trebuie spus însă că prima șansă o au italienii și spaniolii, pentru că din Spania vine MotoGP, iar din Italia vin aproape toți constructorii. Au cultura sportului, a circuitelor, a motor-sportului, e mult mai ușor pentru ei să se dezvolte în acest sport. E foarte ușor pentru un părinte din Italia să-și introducă copilul în această lume, să-l înscrie într-un campionat de juniori, să ajungă să fie cunoscut prin media, să fie în atenția MotoGP.
Pe de altă parte, în România, totul este mult mai greu.
Corect, nu poți da un mail la MotoGP să spui că am un copil foarte bun. Campionatele românești nu sunt atât de mediatizate, astfel încât un scouter din zona MotoGP să te vadă, să te urmărească, să te introducă în cursele de juniori, iar atunci România pleacă cu unul, două puncte mai puțin, dar nu aș putea spune că e un handicap. Aș spune că România nu e o țară foarte familiară cu motor-sportul, dar s-au făcut multe progrese. Avem două circuite bune, de exemplu. Evident, nu sunt de nivelul MotoGP, dar sunt foarte bune. Unul este la Adâncata, iar altul în Mureș, și sunt din ce în ce mai mulți piloți care își formează echipe și generează competiție. Suntem pe un drum bun, cred că săptămânal, în România, se petrece o acțiune, mai mică sau mai mare, dar se petrece și vorbim de competiții de automobilism sau motociclism și atunci vorbim de două circuite, iar motor-sportul crește în cultura românului. Cred că de altfel unul din idealurile noastre este ca în 5-6 ani să putem mijloci să putem ajuta la construcția unui circuit la standarde de FIA și FIM în România.
Aveți un plan?
Avem un ideal, avem ceva idei, avem discuții, dar e departe de a concretiza discuții.
Cum ați reușit să intrați în MotoGP? Din afară pare o lume închisă, o bulă în care intră foarte rar cineva nou.
Este greu din mai multe puncte de vedere. În primul rând, din punctul de vedere al reputației, pentru că din momentul în care ai intrat în lumea aceasta ești evaluat. Trebuie să ai niște realizări, nu neapărat referințe. Ești start-up nou din România, creezi papuci. Ce realizare e asta? Nu poți intra așa. Apoi vorbim de resurse financiare foarte mari. Nu poți intra aici investind din credite bancare. E exclus să împrumuți bani ca să faci marketing. Și atunci trebuie să ai realizări, trebuie să ai o structură corporate foarte bine pusă la punct, trebuie să ai un produs pe care să-l adresezi pieței. Degeaba fac eu papuci la nivel local și nu am capacitate de producție, dar vreau să mă duc în MotoGP sau Formula 1. Și atunci este un cumul de factori: imaginea, compania, produsul, reputația, banii, șansa.
Voi de când urmăriți asta: Intrarea în lumea rarefiată a sporturilor cu motor?
Aș spune că de anul trecut avem în cap să intrăm în MotoGP și în Formula 1. Am ajuns în ambele locuri, cunoaștem oameni din ambele locuri, s-a concretizat acest parteneriat în MotoGP și urmează ca de anul viitor să intrăm și în Formula 1.
În ce fel?
Cred că în același format. Nu pot spune ceva concret acum, nu am semnat nimic.
Tot în Austria?
E greu să spui că mergi în Austria, înainte de a semna ceva. Cu siguranță vrem să mergem și în Formula 1, asta o pot spune clar.
Cum merge proiectul vostru mașina electrică dezvoltată pe sistemul block-chain?
Nu aș spune că e dezvoltată pe sistemul block-chain. Noi suntem dezvoltatori de tehnologie. Ce înseamnă tehnologie, de fapt? Însemnă dezvolți local, documentezi, patentezi și faci product-concept. Abia atunci au un pachet întreg de tehnologie pe care să îl poți propune unui investitor, sau să îl poți propune pentru a fi construit sau să poți să-l construiești tu, in-house.
În ce stadiu sunteți voi?
Noi ne vedem lungul nasului. Nu ne considerăm și nu ne vom considera niciodată un producător de autoturisme. Noi suntem producători de tehnologie pentru industria automotive. Asta înseamnă că am agregat o serie de tehnologii, le-am probat, le-am patentat le prezentăm pe acest concept car lumii largi și intrăm în colaborări cu diverși constructori de automobile sau cu constructori de tehnologii pentru automobile.
Și nu integral. Puteți face parteneriate punctuale.
Da, putem lucra pe cartografiere, de exemplu, pe absolut fiecare segment în parte. Întregul concept ”Momentum” încercăm să-l integrăm cu un producător auto, dar suntem într-un stadiu foarte incipient și să putem construi vehiculul ”Momentum” în serie cu un producător de renume. Suntem departe de asta, nu spunem că face CryptoData mașini pentru că ne-am face de râs, să nu uităm ce noi suntem ingineri IT, nu suntem ingineri mecanici. Ne știm nișa în piață și ne știm cererea, necesitatea.
Vedem că vehiculele nu mai sunt doar mecanice, sunt electro-mecanice, vorbim de vehicule smart și atunci riscurile de cyber-security, se vor vedea și în industria automotive. Ransomware înseamnă să-ți intru în calcultor, să-l blochez și să-ți cer bani să-l deblochez. Vom vorbi despre ransomware și în domeniul auto: Te încui în mașină, preiau controlul volanului și-ți cer bani ca să te eliberez, să nu te bag în primul parapet. Asta însemnă primejdiile, poate exagerez puțin, dar trebuie să fim cu un pas înaintea răufăcătorilor, să creăm tehnologii, să preîntâmpinăm asta.
Sunteți pionerii crypto-monedelor în România. Cum vezi că s-a dezvoltat domeniul de când ați pornit voi și până acum?
Aș spune că am fost pionierii crypto. Vorbim de două lucruri diferite: block-chain e tehnologie, crypto-activele, crypto-valutele ca aplicație financiară a tehnologiei block-chain.
Dar ați fost acolo.
Da, am fost acolo între 2012 și 2016, destul de intens. Însă în 2016 am înțeles că pe aplicațiile financiare e destul de greu de intrat pe piață și nevoia în piață nu e nevoie de securitate în sistemul financiar – bancar, asta funcționează foarte bine, de altfel. Dar de ce nu folosim tehnologia block și în alte domenii? Vorbesc de cyber-security, transmisiunea datelor securizate, securizarea individului și așa mai departe. Și atunci ne-am desprins de aplicațiie financiare și am mers în zona de a dezvolta tehnologie block-chain pentru criptografia datelor. Noi considerăm astăzi principala direcție criptografierea datelor.
Noi venim în zona de comunicații, hardware, automotive, să nu uităm de aplicația ”Wispr”, care e flag-shipul nostru, o aplicație securizată în care noi nu putem fi șantajați să divulgăm privecy-ul utilizatorului și atunci consider că venim cu un pachet de servicii și produse care vin în întâmpinarea utilizatorilor.
Dar urmăriți încă piața criptomonedelor.
Urmărim piața, mai suntem tangențial acolo, dar nu facem din asta un scop economic. Am mai spus asta: crypto-activele nu pot fi considerate o investiție, nu vor fi niciodată o investiție. Poți folosi avantajul crypto-activele ca un mijloc de plată, dar nu ca pe o marfă pe care să o speculezi, nefiind un specialist în domeniu. Observ din ce în ce mai mulți oameni, cu părere de rău o spun, care cumpără crypto-active de dragul de a se îmbogăți. E perfect greșit.
Sunt active volatile, nereglementate, în care foarte mulți oameni pierd foarte mulți bani. Majoritatea așa zișilor investitori, oamenii retail, așa se numesc ei, pierd. Și o mână de oameni, oameni care știu foarte bine piața, care știu foarte bine proiectele, știu foarte bine ce decizii să ia într-un anumit moment al pieței nu să cumperi și să vinzi. Cea mai importantă decizie după ce ai cumpărat e când vinzi. Și atunci cei foarte, foarte bine documentați, oameni care cu asta se ocupă, ei câștigă, iar restul, loterie, gamble, masă.
Într-un cazino tot timpul câștigă cazinoul, nu jucătorul. Aș face această paralelă, chiar și cu riscul de fi luat în derâdere de fanii înfocați ai crypto-valutelor, crypto-valutele sunt precum cazinoul. Un om cerebral nu ar trebui să învestească bani în așa ceva.
Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:
Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media
Donează suma dorită pentru susținerea proiectului G4Media
CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867
Deschis la Raiffeisen Bank