„Literatura română contemporană este foarte bogată. Eu sunt convins că trăim cea mai bună fază din toată istoria literaturii române. Nu văd de ce e atât de dificil să se găsească autori, autoare care să ilustreze fiecare dintre cele opt competențe-cheie”, a precizat Vancu.
Rep: Ministerul Educației lucrează la un nou plan-cadru pentru liceu, a cărei lansare o amână de mai bine de jumătate de an. Care este profilul absolventului de liceu de care are nevoie societatea noastră, în momentul acesta?
Radu Vancu: Așa cum arată în ordinul de ministru din decembrie 2023, profilul absolventului de limba și literatura română este, la nivel teoretic, adaptat lumii în care trăim. Adică conține opt competențe-cheie care se referă la multilingvism, la lumea digitală, la capacitatea de a construi comunități, la competența civică. Toate lucrurile astea sunt admirabile la nivel teoretic, repet. Însă atunci când îl compari cu programa efectivă de limba și literatura română pentru bacalaureat, cea cu faimoșii 17 scriitori, toți bărbați, cei mai recenți fiind Nichita Stănescu, Marin Sorescu și Marin Preda, constați o ruptură între ceea ce vrea să facă ministerul prin acest profil al absolventului bine scris și adaptat timpurilor noastre și ceea ce conține programa – acești 17 scriitori de la a căror moarte au trecut mai bine de 40 de ani în cazul lui Nichita Stănescu și Marin Preda și 30 de ani aproape, în cazul lui Marin Sorescu. Aici e problema, de fapt: ruptura dintre teorie și practică.
Nu înțeleg de ce ministerul ține să rămână blocat în această programă care, pe lângă faptul că e exclusiv masculină și induce direct ideea că femeile nu pot scrie literatură de vârf, literatură care să reprezinte lumea în care trăim la același nivel de excelență cu literatura scrisă de bărbați – deci pe lângă această problemă, mai este și aceasta: cum ar putea copiii noștri să dezvolte competențe digitale, competențe în multilingvism ș.a.m.d. discutând și analizând literatură scrisă în cel mai bun caz acum 40 de ani, acum 50 de ani? Aici e problema.
Pledoaria mea este pentru introducerea literaturii contemporane în școli. Ea în manuale există. Avem manuale admirabile, sunt manuale după care ne-ar fi plăcut tuturor să învățăm când eram elevi, care conțin și scriitoare, inclusiv scriitoare contemporane, și care sunt adaptate pentru aceste opt competențe-cheie din ordinul de ministru. Problema este că elevii noștri se vor concentra, vrând-nevrând, asupra autorilor despre care știu că sunt ceruți pentru Bacalaureat, asupra acestor 17 autori canonici, cum sunt ei numiți.
Rep: Deci acest curriculum paralel dictat de examen îi readuce pe elevi tot la cei 17 autori canonici, indiferent de ceea ce ar putea apărea în manuale?
Radu Vancu: Exact. Examenele și toată industria din jurul examenelor, profesorii care fac meditații, părinții care sunt interesați, pe bună dreptate, de notele pe care le vor obține copiii la bacalaureat vor insista ca literatura română să se reducă pentru copiii lor la aceste 17 nume de scriitori. Și atunci eu cred că ce trebuie făcut mai departe după acest profil al absolventului de liceu și de gimnaziu, care, repet, arată foarte bine în teorie, este schimbarea efectivă a canonului didactic, a programei pentru bacalaureat în ceea ce privește literatura română și transformarea literaturii română dintr-un obiect muzeal – pentru că asta este în momentul de față. Canonul didactic este exclusiv muzeal, nu-l conține nici măcar pe Cărtărescu dintre scriitorii contemporani. Este unul efectiv muzeificat și ei riscă să termine liceul cu impresia că literatura română e un discurs mai mult sau mai puțin agreabil, care s-a încheiat în urmă cu 40-50 de ani, odată cu acei autori enumerați mai devreme.
Rep: Cum vedeți dumneavoastră că ar trebui croită o programă de bacalaureat adaptată generațiilor actuale?
Radu Vancu: Din punctul meu de vedere, e foarte simplu de făcut: pe aceste opt competențe-cheie din ordinul de ministru, identificați autori contemporani care să corespundă fiecăreia dintre ele. E ușor. Literatura română contemporană este foarte bogată. Eu sunt convins că trăim cea mai bună fază din toată istoria literaturii române. Nu văd de ce e atât de dificil să se găsească autori, autoare care să ilustreze fiecare dintre cele opt competențe-cheie, respectiv fiecare din cele 10 principii enumerate în același ordin de ministru pe care se construiește profilul absolventului.