G4Media.ro

Investigație: Cum a ajuns Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova în…

Investigație: Cum a ajuns Portul Internațional Liber Giurgiulești din Republica Moldova în proprietatea BERD. Războiul dintre oamenii de afaceri Rafiq Aliyev și Thomas Moser

O anchetă jurnalistică a reporterilor Centrului de Investigații Jurnalistice din Moldova (CIJM) scoate la iveală culisele unei afaceri ce vizează unul dintre cele mai importante obiective economice strategice ale Republicii Moldova – Portul Giurgiulești. Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG) a ajuns subiect de dispută între mai multe companii și bănci internaționale, care au creditat această afacere.

Portul Giurgiulești, singura ieșire indirectă la mare a Republicii Moldova, este astăzi administrat de BERD, dar în trecut, preț de aproape două decenii, a fost plimbat prin companii azere, olandeze, austriece, offshore-uri din Cipru și Bahamas și firme moldovenești.

Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) a anunțat pe 19 mai că a achiziționat 100% din capitalul grupului de companii Danube Logistics (Danube Logistics Group), devenind astfel proprietar 100% al Portului Internațional Liber Giurgiulești (PILG).

BERD precizează că este acționar al Portului Giurgiulești încă din 1995 și că își propune pe viitor să promoveze să continue dezvoltarea „cu succes” a acestui obiectiv de importanță strategică pentru Republica Moldova.

Dar istoria Portului Giurgiulești, în ultimul sfert de secol, este una mai degrabă sinuoasă, plină de conflicte, preluări controversate și litigii în instanțe din Olanda, Marea Britanie și Republica Moldova.

Reporterii Centrului de Investigații Jurnalistice au colaborat cu platforma internațională Organized Crime and Corruption Reporting Project (OCCRP) și au obținut, în exclusivitate, o serie de documente ce aduc lumină în toată această poveste alambicată a proprietății asupra PILG.

Pornind de la cel mai recent episod, executorul judecătoresc Roman Talmaci a instalat, pe 25 februarie 2021, administrație silită la Danube Logistics SRL, proprietara Portului Internațional Liber Giurgiulești, la solicitarea Bemol SRL.

Totul se explică printr-o datorie a fostului șef al Danube Logistics SRL, Thomas Moser, față de Bemol SRL pentru „gestiune frauduloasă” în 2006–2012. În această perioadă, Moser a deținut funcția de administrator al societății Bemol, proprietate a omului de afaceri azer Rafiq Aliyev.

O decizie a Curții Supreme de Justiție din Moldova din februarie 2021 i-a obligat pe Thomas Moser şi Ala Aydov, foşti manageri ai Bemol și Danube Logistics, să achite celei dintâi un prejudiciu de 177,4 milioane de lei.

De partea cealaltă, Danube Logistics SRL a afirmat că executorul judecătoresc a ignorat faptul că singurul său acționar era compania olandeză Danube Logistics Holding BV. În același timp, beneficiarul principal al profitului companiei olandeze în Danube Logistics SRL este BERD.

Actualul director al Danube Logistics SRL, Mathias von Tucher, susține că Danube Logistics SRL și Danube Logistics Holding BV nu deţineau acțiuni ale lui Moser şi nu purtau răspundere pentru nicio datorie personală a acestuia.

În ce privește dosarul Bemol versus Moser și Aydov, pentru „gestionare frauduloasă” a Bemol, reprezentanții Danube Logistics SRL susțin că este unul „fabricat”.

Procesul a fost viciat și facilitat prin diverse rapoarte și declarații eronate ale Agenției Naționale pentru Reglementare în Energetică (ANRE), Ministerului Economiei și ale autorităților fiscale, care, probabil, s-au lăsat induse în eroare de către Bemol”, afirmă Danube Logistics.

La rândul său, proprietarul Bemol, Rafiq Aliyev, susține că acuzațiile sale la adresa lui Moser se întemeiază pe rapoartele de audit ale Deloitte și JustAudit. „Dacă ei [Moser și Aydov] contestă obiectivitatea rapoartelor ANRE, Ministerului Economiei și Serviciului Fiscal, de ce nu le-au acționat în judecată?”, a întrebat el.

Povestea de afaceri dintre Moser și Aliyev

Întreaga poveste a Portului Giurgiulești este marcată de prietenia și litigiul dintre omul de afaceri azer Rafiq Aliyev și fostul său angajat, Thomas Moser. În noiembrie 2003, Moser a fost angajat de Aliyev în Grupul Azpetrol, companie cu activitate în domeniul extragerii și comerțului de petrol și produse petroliere. Până atunci, Moser a lucrat opt ani pentru BERD, inclusiv pentru reprezentanța acesteia în Azerbaidjan.

În 2004, Grupul Azpetrol a încheiat cu Guvernul R. Moldova un acord privind procurarea Portului petrolier din Moldova, care nu era finalizat la acea dată. Numai că 20% din acțiuni urma să fie păstrate de BERD.

Astfel, la 29 decembrie același an, Guvernul R. Moldova a semnat cu trei companii moldovenești ale lui Aliyev – Bemol Retail SRL, Danube Logistics SRL și Bemol Refinery SRL – un acord de investiții despre PILG. Cele trei companii erau subsidiare ale firmei olandeze Easeur Holding B.V., iar beneficiarul final al tuturor firmelor a fost Rafiq Aliyev.

În octombrie 2005, Rafiq Aliyev și fratele său, Farhad, la acel moment, ministru al Economiei, au fost arestați în Azerbaidjan pentru acuzații de corupție, fraudă, delapidare și tentativă de lovitură de stat. La scurt timp, guvernul azer a naționalizat companiile lui Aliyev din Azerbaidjan.

Pentru a-și proteja firmele moldovenești, în 2006, Grupul Azpetrol al lui Aliyev le-a plasat într-un aranjament de administrare fiduciară de tip trust. Cele trei companii din Moldova – Danube Logistics, Bemol Trading și Bemol Refinery – erau proprietate a Easeur, care, la rândul său, aparținea companiei Eastern Capital N.V.

Acțiunile în Eastern Capital erau deținute de fondul de administrare fiduciară, offshore-ul The Eastern Trust, înființat în 2006, în Bahamas, ai cărui beneficiari finali erau Rafiq Aliyev și familia sa.

În urma acestei restructurări, Moser a devenit director al subsidiarelor moldovenești ale companiei olandeze Easeur Holding BV, potrivit mai multor documente obținute de reporterii CIJM de la OCCRP, una dintre cele mai puternice platforme de investigații media din lume.

Continuarea investigației o puteți citi pe anticoruptie.md

Foto: Vedere panoramică din interior Portului Internațional Liber Giurgiuelști. Sursa/Mădălin Necșuțu

Urmărește mai jos producțiile video ale G4Media:

Susține-ne activitatea G4Media logo
Donație Paypal recurentă

Donează lunar pentru susținerea proiectului G4Media

Donează prin Transfer Bancar

CONT LEI: RO89RZBR0000060019874867

Deschis la Raiffeisen Bank
Donează prin Patreon

Donează

Citește și...

1 comentariu

  1. Dacă doamna consilier Dăncilă era la BNR în locul dlui Isărescu, poate că achiziţiona România Portul Internațional Liber Giurgiulești (PILG), ceea ce ar fi asigurat şi importuri mai ieftine pentru cetăţeni.